בור בלי תחתית: הפסדי העתק של קבוצות ליגת העל נחשפים

תמונת המצב העגומה בכדורגל הישראלי: מכבי ת"א סיימה את 2010/11 במינוס של 57 מיליון שקל; מכבי חיפה במינוס 18 מיליון, בית"ר הפסידה 10 מיליון; הפועל ת"א בפלוס 39 מיליון

אלו ששוקלים להיכנס לכדורגל הישראלי ולתפוס כמה תמונות טובות בעיתון, הנה נתון אחד שכדאי לקחת בחשבון: ברוב המוחלט של המקרים תצטרכו להביא לא מעט כסף מהבית. זה לא חדש כמובן. מה שיותר מעניין הוא עד כמה תלוי הכדורגל הישראלי בהזרמת הכספים של הבעלים לאור העובדה שהקבוצות מתקשות לייצר הכנסות, ושגם בקבוצות הקטנות נאלצים בעלי הבית להביא סכומים לא מבוטלים כדי לסגור עונה.

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי 16 הקבוצות של ליגת העל הפסידו בעונת 2010/11 סכום כולל של 64.5 מיליון שקלים. מאחר שהקבוצות חייבות לסיים את העונה באיזון, המשמעות היא שבעלי הקבוצות נאלצו להכניס את היד לכיס כדי לסגור את הבור, או לחילופין להשתמש ביתרות הפלוס בחשבון הקבוצה למי מאלו שהיו כאלו.

מהנתונים עולה כי 10 מתוך 16 קבוצות ליגת העל סיימו עונה במינוס, ורק 6 הצליחו לסיים בפלוס. ההפסד הגדול ביותר נרשם אצל מיטש גולדהאר, שהזרים בעונה האחרונה מכיסו למכבי ת"א סכום עתק של 57 מיליון שקל. יעקב שחר שחגג עונה קודם לכן (2009/10) עם מכבי חיפה השתתפות בליגת האלופות ועונה פיננסית מצוינת, נאלץ לראות את הקבוצה שלו מסיימת את העונה שעברה במינוס של 18 מיליון שקלים, בעיקר בגלל העובדה שהקמפיין האירופי שלה כלל שני משחקים בלבד (הודחה בסיבוב המוקדמות של הליגה האירופית). בית"ר ירושלים, בעונה האחרונה לכהונתו של ארקדי גאידמק, סיימה במינוס של 10 מיליון שקלים.

רוצה להיות בעלים בכדורגל הישראלי / צלם: שלומי יוסף
 רוצה להיות בעלים בכדורגל הישראלי / צלם: שלומי יוסף

ההפתעה הגדולה מגיעה דווקא מכיוון הקבוצות הקטנות, שגם הן מתבררות כעסק כלכלי שרחוק מלהיות משתלם. כך למשל, אלונה ברקת, הבעלים של הפועל באר שבע, נאלצה רק עבור העונה האחרונה להביא מהבית 8 מיליון שקלים. הפועל ר"ג ירדה לליגה הלאומית, אחרי שסיימה עונה עם מינוס של 8.5 מיליון שקלים, שכוסו בעזרתו האדיבה של מורי ארקין. לאלו מאוהדי הפועל חיפה שמתלוננים על קפיצות ידו של יואב כץ, הרי שהאחרון נאלץ להזרים בעונה האחרונה 3 מיליון שקלים כדי לסיים באיזון.

פרשנות: הרווחתם קצת? בקרוב תפסידו הכל / שרון בורנשטיין

בצד השני של המשוואה, נמצאות שש קבוצות שהצליחו לסיים את עונת 2010/11 עם מאזן חיובי בספרי החשבונות. מעל כולן הפועל ת"א, שבזכות ההופעה בליגת האלופות סיימה את העונה בפלוס של 39 מיליון שקל. עוד בעלים שיכול לחייך הוא איזי שירצקי, אחרי שעירוני קרית שמונה סגרה עונה עם פלוס של 3 מיליון שקלים, בעיקר בזכות מכירתו של הקשר אלרואי כהן להפועל ת"א במהלך העונה שהכניסה למועדון כ-4 מיליון שקלים.