דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

זהירות: פעילות "חינם" לילדים בקניון תעלה לכם ביוקר

סקר "פאנלס" מגלה כי 90% מההורים שלוקחים את ילדיהם לפעילות חינם בקניון מוציאים שם מאות שקלים בלתי מתוכננים ■ הגל העיקרי של הבילויים המשפחתיים האלה מתרחש באוגוסט

חודשיים ימים הם לא מעט זמן לצלוח עם ילדים בחופשה. בתרגום לכסף - זה עוד הרבה יותר, מה שהופך כל פעילות חינם לילדים לאטרקציה גדולה לא פחות להורים, על אחת כמה וכמה כזו המוצעת בסביבה סגורה וממוזגת. הקניונים ומרכזי הקניות קלטו מזמן את הפוטנציאל - ומדי קיץ הם נעמדים על רגליהם האחוריות בניסיון למשוך את קהל ההורים.

אולם כאן בדיוק, בניסיון לחסוך, ממתינה המלכודת האמיתית: 98% מן ההורים הפוקדים את מופעי החינם מדווחים כי הם נוהגים לנצל את הביקור בקניון לטובת קניות, בתדירות כזו או אחרת - כך עולה מסקר שערך מכון המחקר פאנלס עבור "גלובס", באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all.

בסקר, שנערך בקרב 500 הורים לילדים בגילאי 3-17, נשאלו ההורים לא רק על תדירות הגעתם לפעילויות במרכזי קניות, אלא גם על התדירות וההיקף בהם הם מבזבזים את כספם בביקורים כאלה, בסביבת חנויות.

הממצאים ממחישים את היקף התופעה: קרוב לשליש מההורים (32%) המבקרים בפעילויות חינם בקניון מדווחים כי הם מנצלים את הביקור לטובת קניות, באופן קבוע או לעתים קרובות למדי. זאת מתוך כמות גדולה במיוחד של הורים: 88% מהנשאלים לוקחים את ילדיהם, בתדירות כלשהי, לפעילויות חינמיות בקניונים. 11% עושים זאת לעתים קרובות, 42% מדי פעם, וכ-35% נוהגים לעשות זאת רק לעתים רחוקות.

הבילוי עם ילדים בפעילויות חינמית בקניונים בולט משמעותית, באופן צפוי, בקרב הורים לילדים בני 3-11 שנים, בהשוואה לילדים גדולים יותר.

וכמה זה עולה להם? 37% מוציאים להערכתם עד 100 שקל בכל ביקור מזדמן, 44% מוציאים 100-250 שקל בכל ביקור, ואילו כ-19% מוציאים מעל 250 שקל בכל ביקור.

בקרב מי שמנצלים בתדירות גבוהה יחסית את הביקור בקניון לטובת קניות נרשמת גם הוצאה מוערכת גבוהה יותר בכל מקרה.

עם הגיל גדלות גם הדרישות: הסקר מגלה עוד כי הורים לילדים בני 12-17 מדווחים על הוצאה ממוצעת גבוהה יותר פר ביקור בקניון, בהשוואה להורים לילדים בגילאים צעירים יותר.

הפדיון עולה ב-30%-50%

"חופשת הקיץ מאפשרת למשוך לקניונים לשעות רבות קהל נחשק במיוחד המהווה כוח קנייה גדול ומחוזר בקרב משווקים רבים - הילדים שלנו", אומר זיו פופולבסקי, מנכ"ל משותף של משרד הפרסום "לעומק התודעה". "ההחלטה המוצדקת להשקיע במגוון פעילויות חינמיות לילדים מוכיחה את עצמה ומגדילה את הפדיון החודשי, כפי שניתן לראות מנתוני הסקר".

בקניונים, כאמור, משקיעים לא מעט בפעילות אטרקטיבית. לדברי אילנית גריוביץ-ברגר, סמנכ"ל השיווק של רשת קניוני ישראל, "הפדיונות בימי החופש הגדול עולים ב-30%-50% בממוצע".

מנתוני רשת קניוני ישראל עולה כי בעוד ילדים בני 2 עד 12 מגיעים בהמוניהם עם תום תקופת הקייטנות כשהם מלווים בהוריהם, מגיל 12 ומעלה הילדים נשלחים בגפם - או ליתר דיוק, בחבורות בני גילם - ולא בליווי מבוגר. ההיצע הגדול של סיילים ושעות הפעילות הממושכות מגדילים כמובן את סל הקניות הכולל.

"בחופש יש עלייה של 25% בכמות המבקרים", אומרת אביטל רפאלי, סמנכ"ל השיווק של מליסרון - קניוני עופר. "בחלק מהקניונים, ובעיקר בקריון וברננים, אנחנו מרכזים את עיקר הפעילות לילדים ליומיים בשבוע אחר הצהריים, עם הופעות של כוכבי הילדים המובילים. ביומיים אלה העלייה במבקרים מורגשת במיוחד, וגם הפדיונות של עסקי המזון וחנויות הצעצועים והממתקים בעלייה משמעותית. במהלך אוגוסט, אחרי סיום הקייטנות, אנחנו מציעים פעילות בוקר במהלך כל השבוע, ואז נרשמת עלייה נוספת בהשוואה ליולי".

תיאום ציפיות עם הילדים

איך מצליחים לנצל בצורה מיטבית את הפעילות החינמית ונמנעים מן הנזק הכלכלי הנלווה?

בארגון "פעמונים", המסייע למשקי-בית להגיע לאיזון כלכלי, מדגישים כי יש להדגיש לילדים לשם מה הולכים לקניון, ולא להישבר ברגע שמתחילים הלחצים של "אמא תקני לי".

את הילד, מזכירים בארגון, לא מעניין כשהולכים להצגה אם היא חינם או לא - העיקר שתהיה מהנה.

יש לתאם עם הילדים מראש, כמובן בבית, מהו התקציב שאותו מוציאים בקניון; תכנון נכון ומראש עשוי להפוך הוצאה בזבזנית ולא מתוכננת להוצאה מחושבת ויעילה.

"לקחתי את הילדים לסרט אבל ידעתי מראש מה הם הפיתויים שאפגוש בדרך", מספר אב המלווה על-ידי הארגון: "בראש ובראשונה תכננתי עם הילדים לאן הולכים ומה עושים, וכך תיאמנו ציפיות. הלכתי לקניון ללא עלות חניה, קניתי כרטיסי מוזלים דרך אתר 'בהצדעה', והבאתי מהבית סנדוויצ'ים שווים ומושקעים עם פופקורן ושתייה. הבילוי היה משתלם, וגם הילדים הגדירו אותו כהצלחה מסחררת".

5 דרכים להימנע מהוצאות מיותרות בבילוי בקניון

1. זמן מוגבל: בילוי בקניון לא חייב להיות יום שלם. הוא בפירוש יכול להיות להיערך כשעתיים-שלוש: כשיוצאים למשל להופעה חינמית, לפניה או אחריה אוכלים בבית.

2. סרט בלי אוכל: יציאה לסרט בקניון לא חייבת להיות מלווה בארוחת צהריים, פופקורן ושתייה. רצוי וכדאי לא ללכת בשעות הארוחות הקבועות, שאז הרעב מציק. זכרו: הילדים באו לסרט. נשנוש ושתייה הם מוצר נלווה, ולעתים אפשר להביא אותם מהבית.

3. כרטיס קולנוע בהנחה: כיום יש הרבה מאוד הטבות לכרטיסי 1+1 בבתי-הקולנוע השונים. בררו זאת היטב לפני היציאה. לעתים עדיף ללכת לבית-קולנוע קצת יותר רחוק שהכרטיסים בו יותר זולים.

4. להימנע מגירויים בתוך הקניון: זכרו כי קניון נועד להיות חנות קניות גדולה ולא מקום בילוי, לכן הפיתויים בו גדולים ולפעמים מוסווים. השתדלו להימנע מלהגיע לסביבה מרובת גירויים מסוג זה.

5. מזגן יש לא רק בקניון: רובנו בוחרים ללכת דווקא לקניון ולא למקום מסחר ובילוי אחרים כדי להצטנן וליהנות מקרירות המזגן. את זה כדאי למצוא במקומות פחות יקרים - כגון מתנ"סים, מרכזי תרבות מקומיים ואפילו ספריות, המציעים אף הם פעילויות רבות בקיץ.

קיץ בקניונים
 קיץ בקניונים

מה מציעים הקניונים
 מה מציעים הקניונים

הטיפים באדיבות ארגון פעמונים

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות