דובר רה"מ: "המחאה מוגזמת, כל הארץ דירות יוקרה"

לפי רוני סופר, דוברו של רה"מ נתניהו: "צריך לחזור לפרופורציות, כי המצב החברתי בישראל לא כל-כך גרוע, והמצב הכלכלי מצוין" ■ "צר לי שאנחנו לא מדינה קומוניסטית; אנחנו לא חיים כולנו באותה רמת מחיה" ■ "נתניהו מבין שיש כאן סוג של הגזמה, אבל הוא קשוב"

150 אלף ישראלים אמנם יצאו אמש לרחובות וזעקו את זעקת מעמד הביניים, אך רוני סופר, דוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, טוען כי המפגינים מגזימים בדרישותיהם, וכי המצב החברתי בישראל "לא כל-כך גרוע".

סופר השתתף היום (א') בתוכנית הבוקר של אורלי וילנאי וגיא מרוז בערוץ 10, והתייחס בהרחבה למחאה על יוקר המחיה. הוא אמנם הודה כי "יש פה קשיים לאוכלוסיה שלמה שסובלת ממצוקה", אבל לא חסך ביקורת מהמפגינים: "גם אנחנו גידלנו ילדים והיה לנו מאוד קשה. אנחנו בחרנו את מקום מגורינו בהתאם ליכולותינו".

"החברה הפסיקה לשים לעצמה גבולות"

וכך רואה סופר את המצב הכלכלי-חברתי בישראל, ואת מחאת מעמד הביניים: "צריך לשים את הדברים בפרופורציות. כשאתה עובר הבוקר את נתיבי איילון אתה רואה שיש בערך משהו כמו 10,000 מכוניות; אתה מסתכל סביבך והבניה והסטנדרט של הבניה הפך להיות דירות יוקרה בלבד; אתה מסתכל על 1.3 מיליון איש יוצאים הקיץ הזה לחו"ל - אז לא כל כך גרוע. התהליך הוא שהחברה הפסיקה לשים לעצמה גבולות - רוצים הכל עכשיו ומהר".

על דרישת המפגינים ל"צדק חברתי" מגיב סופר ברמיזה שמדובר בקומוניסטים המבקשים שוויון לכל: "כולם רוצים להיות שווים ורוצים להרגיש שהם שווים יותר, כלומר הם רוצים כוח קנייה יותר גדול. צריך לשים את הדברים בפרופורציות. צר לי שאנחנו לא מדינה קומוניסטית; אנחנו לא חיים כולנו באותה רמת מחיה. יש כאלה שיותר - וכאלה יש פחות".

סופר אמר גם שנתניהו "קשוב לעניין" ו"לא מנותק", אך באותה נשימה ממהר להדגיש: "הוא מבין שיש פה העצמה של תהליך. סוג של הגזמה. אבל הוא קשוב".

"אמרתי לבתי: תגורי במקום שאת יכולה לממן"

סופר גם השתמש בהשוואות של כלכלת ישראל לכלכלות כמו יוון או ארה"ב, ואמר: "רבותיי, ישראל נמצאת במצב כלכלי מצוין. עזבו את זה, בואו נדבר על משהו יותר גדול. אתם יודעים מה קורה בארה"ב? בעוד יומיים היא יכולה להיות חדלת פרעון. אם אתה מתנהג בצורה לא אחראית במשק הכלכלי, אתה עלול להגיע למצב של יוון שאתה תהיה חדל פרעון".

ומה באשר לטענות של מפגינים רבים כי אינם מסוגלים לגמור את החודש, גם אם הם משתכרים מעל לשכר הממוצע במשק? ובכן, לסופר יש פתרון גם לבעיה זו: "יש אנשים שטוענים שהם לא גומרים את החודש... אולי צריך לסגור להם קווי אשראי".

סופר אף השתמש בדוגמה מחייו האישיים על מנת להעביר מסר למפגינים - אל תחיו מעבר ליכולת הכלכלית שלכם - תוך התעלמות מוחלטת מטענות רבבות המפגינים.

"נדבר עלי, אני רוצה לדבר בכנות מלאה", הסביר סופר. "הקשיים לא פשוטים. ההתמודדות היום לגדל משפחה, לאפשר לילדים ללכת לאוניברסיטה היא לא פשוטה. אבל כשהילדה שלי באה ואמרה, 'אבא' - והיא בת 25 היום הולכת לאוניברסיטה - במה שאני יכול, ככל שאני יכול, אני עוזר לה. היא אמרה, 'אני רוצה לגור בתל אביב'. בתי, כמה זה עולה? אני לא יכול לעזור. אם את תצליחי לעשות את זה בעצמך - על הכיפק. סבבה. אם לא, גברתי תעבוד, גברתי תגור במקום שתוכל לעמוד בזה".

סופר הוסיף: "נתניהו לא הפריט את הבריאות, אבל נשים את הדברים בפרופורציה. אתה יכול להתנהג בצורה לא אחראית. אני מנסה לומר דבר אחר לחלוטין, רבותי: גם אם המחאה הזאת היתה 100 אלף, היתה 150 אלף, היתה 200 אלף היא מחאה שקיימת, היא אמיתית ויש לטפל בה. ויש לשנות סדרי עדיפויות.

"כן, צריך להקים בתי חולים טובים יותר. כן, צריך בענין הרפואה. צריך לטפל בענייני ההורים. אבל הכל ענין של סדר עדיפות והעצמה של זה, הפיכה של זה לאיזה מצב בלתי נסבל... איבדנו קצת פופורציות. אין שום בעיה עם מחאה. יש בעיה עם חוסר פרופורציה".

"דיור בר השגה זה סלאמס"

לפי סופר, דיור בר השגה אינו הפתרון: "דירות של עמידר ועמיגור עומדות בבאר שבע היום בלא דורש, או שאנשים שגרים בהם מתחננים שישפצו להם אותן. הדירות האלה לא בסטנדרט מתאים. האנשים האלה אומרים: אנחנו חיים ברמה הרבה יותר נמוכה. נוצר סלמס במקומות האלה".

סופר הציג בראיון את השגי ממשלת נתניהו בתחום התחבורה: "אני בא מהדרום עכשיו, מאשדוד לתל אביב, בדרך יש שם רכבת חדשה שנסללת בימים אלה ממש. אתמול נסעתי לכיוון ערבה, למשפחה שלי שגרה שם בדרום בערבה. וראיתי רכבת אחרת שנסללת ותגיע גם לשדרות. ענייני התחבורה מתוקצבים ב-27 מיליארד שקל. זה סדר עדיפות. את יכולה לומר שעם הכסף הזה אפשר לקנות מגרשי חניה בשכונה ג' בבאר שבע".

"אני אומר למפגינים: לכו לקלפי, תעשו כלכלה טובה יותר"

לפי סופר, "רה"מ נתניהו יקים בזמן הקרוב פורום בנושא הקלת המסים העקיפים על האוכלוסיה. כל הנטל המוטל על המעמד הבינוני יידון בפורם הזה. ברגע שתהיה תוכנית סדורה תוצג לציבור. המבחן יהיה גם במעשה".

סופר תקף בראיון את ח"כ שלי יחימוביץ', שביקרה את המדיניות הכלכלית של ממשלת נתניהו: "אאחל לגברת יחימוביץ' שתהיה ראש ממשלה ותמודד עם אותן מצוקות ותגיע לאותם הישגים כלכליים שנתניהו מציג פה. למשל, ההצטרפות ל-OECD. שלי, ההתמודדות שלך בקלפי. אני אומר את זה לכל הציבור המפגינים: לכו לקלפי, תביאו את המנדטים, תעשו כלכלה טובה יותר. על זה תבחנו".