בכיר באוצר על "מסמך ה-60 מיליארד": "נתניהו דרש משהו מהיר"

פאניקה וחובבנות - ככה זה עובד כאן ■ כך עובד המנגנון שמנהל את מדינת ישראל - האוצר הוציא מסמך ובו תמחור דרישות המפגינים, תמחור שהגיע להערכתם ל-60 מיליארד שקל ■ אלא שעיון במסמך מגלה נייר הזוי ■ בכיר באוצר מודה: "לא היה תהליך מסודר, לא היה זמן"

כשראש הממשלה בלחץ, קורים דברים מוזרים, וכשמשרד האוצר חלש, ושר האוצר הוא אסקופה נדרסת של ראש הממשלה, כל גחמה, אפילו ההזויה ביותר, הופכת למציאות. הנה הסיפור מאחורי הקלעים של מסמך תמחור דרישות המחאה שפרסם האוצר.

ביום חמישי בערב נחת במייל אחד המסמכים המוזרים ביותר (אם לא ה-) שפרסם משרד האוצר. המסמך, שזכה לכינוי "מסמך ה-60 מיליארד", נשא את הכותרת "להלן נתונים של מקצת התביעות של המחאות השונות" (העברית העילגת במקור) והכיל רשימה ארוכה של תביעות שעלו בשבוע האחרון, כל קבוצת פייסבוק קטנה ודרישותיה, כל מאהל ורצונותיו. באוצר כימתו את הכול והגיעו למספר 60 מיליארד שקל.

לכאורה, זה בדיוק תפקיד משרד האוצר - לשמור על הקופה, לכמת את הדרישות ולהציג כמה כל דבר עולה. כדי להכין מסמך כזה, על אגף התקציבים לעשות עבודת מטה, ארוכה, יסודית ומעמיקה. בפועל, מדובר בנייר חובבני שאין קשר בינו למציאות, וחוץ מלהעביר מסר של היסטריה לא עשה דבר.

למשל, איך אפשר להתייחס ברצינות לתמחור סעיפים כמו "דיור בר-השגה - (יעלה) מיליארדים", "חוק חינוך חובה חינם מגיל 3 חודשים - לפחות 16 מיליארד שקל" או "מעונות במחיר אטרקטיבי - מאות מיליונים".

"לא רצינו להוציא נייר, ואם זה היה תלוי בנו, לא היה יוצא (המסמך). אנחנו לא גאים במסמך הזה", אומר בכיר באוצר.

מפלס החרדה של רה"מ

הנה הסיפור: ביום חמישי, בעוד המחאה מתגברת, עלה מפלס החרדות בלשכת ראש הממשלה. נפלה שם ההחלטה - צריך להעביר מסר שתביעות המוחים בלתי קבילות, מוגזמות ואסטרונומיות, וקבלתן תיצור כאוס תקציבי. אגף התקציבים התבקש להכין הערכות. לטובת העניין הוקצו לו כמה שעות "כי משרד ראש הממשלה רצה לצאת לפני מהדורות החדשות של חמישי בערב", כפי שהסביר לנו מקור יודע דבר. מדובר, כזכור, ביום חמישי אחר הצהריים, שעה שרוב עובדי הממשלה כבר בדרכם הביתה לסופשבוע.

הטכניקה של האוצר

באגף התקציבים ליקטו מכל הבא ליד והכינו "הערכות". "לא היה תהליך מסודר, לא היה זמן לזה", אומר המקור. מאחר שאגף תקציבים יודע לרקוח מספרים, הוא אפילו מתמחה בזה, יצא מסמך עם שורה תחתונה מפחידה - 60 מיליארד שקל. סכום כל הדרישות, סכום שמעביר את המסר הרצוי שביקש נתניהו להראות - אם ניכנע לדרישות אנחנו בדרך המהירה לפשיטת רגל לאומית. בשלב הבא יבוא שר האוצר, יובל שטייניץ, ויסביר על בסיס התמחור במסמך מדוע יש לדחות את דרישות המוחים ומדוע קבלתן תוביל אותנו למצבן של יוון וספרד.

אבל זה לא מפתיע. זו הרי הטכניקה הרגילה של משרד האוצר: לוקחים אג'נדה, מצמידים לה מספרים וכך דוחים דרישות תקציביות. האוצר היה זה שהסביר במשך שנים שאסור לבנות מתקני התפלה וצריך לצמצם את החקלאות כי אנחנו "מייצאים מים". עד תקופת אורי יוגב, האוצר היה זה שמנע ובלם את התפתחות הרכבת. "הגענו למסקנה שיותר זול לעמוד בפקק שעה וחצי כל בוקר מאשר לתקצב רכבת במיליארדי שקלים", אמר לנו פעם בכיר באוצר.

עכשיו מסבירים שאין כסף לדיור בר-השגה, להשתתפות המדינה בהוצאות פיתוח לבנייה מואצת של יחידות דיור, לבניית מעונות יום מסובסדים לגיל הרך שיאפשרו לנשים לצאת לעבודה, לסבסוד בנייה להשכרה. אז למה שנאמין להם?

מתקשורת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברים: "הפעולה נעשתה בתיאום עם משרד ראש הממשלה, בדיוק כמו בנושאים אחרים".