אהוד בן-ש"ך מציע לרכוש את השליטה בדוראה ב-45 מ' ש'

נאוסיטי, שבעצמה עברה הסדר חוב, מציעה להשקיע 45 מיליון שקל תמורת מניות השליטה בדוראה והסדר חוב, שבמסגרתו יקבלו מחזיקי האג"ח שלה כ-40% מהחוב

כמעט שנה וחצי לאחר שאושר הסדר חוב בנאוסיטי שבשליטת אהוד בן ש"ך, מנסה חברת הנדל"ן להשתלט על חברת דוראה במסגרת הסדר חוב. נאוסיטי מציעה להשקיע 45 מיליון שקל תמורת 70% מהון המניות של חברת הנדל"ן שבשליטת בצלאל איגר - הצעה הכרוכה בהסדר חוב.

מחזיקי האג"ח, שלהם חייבת דוראה 200 מיליון שקל, צפויים ל"תספורת" משמעותית של כ-60% מהחוב: הם יקבלו 15 מיליון שקל במזומן; 20% ממניות דוראה; ואג"ח סטרייט בהיקף של 55 מיליון שקל שתיפרע ב-5 תשלומים שנתיים שווים החל מעוד שלוש שנים וחצי, ותשלם ריבית זעומה של 4.5% בלבד. בנאוסיטי מתמחרים את החבילה למחזיקי האג"ח בכ-85 מיליון שקל.

במידה שההצעה של נאוסיטי תתקבל, ידולל איגר, המחזיק כיום 54% במניות דוראה, להחזקה זניחה. תחת הנהגתו של איגר הפסידה דוראה כ-300 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות, בעיקר כתוצאה מהוצאות מימון גדולות, והיא נושאת גירעון של 111 מיליון שקל בהון העצמי.

נאוסיטי מעריכה שאם הסדר החוב יאושר, דוראה תעבור להון עצמי חיובי בהיקף של 30 מיליון שקל, ועם השלמת ההשקעה בה יגדל הונה ל-75 מיליון שקל. את הכסף להשקעה בדוראה, 45 מיליון שקל, נאוסיטי צריכה לגייס, ובדיווח לבורסה צוין: "בעלי השליטה בנאוסיטי הביעו נכונות עקרונית להשקיע בהון את הסכום".

בנאוסיטי רואים בפורטפוליו של דוראה סינרגטי לפעילותה. לדברי ארז גולן, מנכ"ל החברה, "זאת הזדמנות לצמיחה של נאוסיטי בדרך של רכישה. ההסדר יאפשר גם לדוראה לעבור לצמיחה - יש לה נכסים טובים".

למי חייבת דוראה
 למי חייבת דוראה

סטיות בעיתוי קבלת מזומנים

נאוסיטי, הנמצאת בשליטת אהוד בן ש"ך, דוד ארדיטי, שבתאי בר נוי ויואב מורן, נקלעה בעבר למשבר קשה בעקבות חשיפה גדולה לתחום הנדל"ן במזרח אירופה (פעילה בהונגריה, צ'כיה, רומניה ופולין).

בתחילת 2010 בוצע בחברה הסדר חוב, ובמסגרתו תרמו בעלי השליטה 166 מיליון שקל ודילול במניותיהם (תמורת "תספורת" ופריסת תשלומים), ונאוסיטי רשמה בגין ההסדר רווח של 91 מיליון שקל. למרות שלחברה יש הון עצמי של 136 מיליון שקל כיום, היא נסחרת לפי 28 מיליון שקל בלבד. מניית נאוסיטי עלתה היום ב-22.1%.

דוראה עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובאירופה. החברה שותפה, בין היתר, בשורה של עסקאות ענק שביצעו דלק נדל"ן ויגאל אהובי בבריטניה ובגרמניה בתקופת הגאות; וכן היא מחזיקה במניות החברות הציבוריות אורתם סהר (42%) וליברטי (78%).

במאי האחרון החלה דוראה במגעים עם מחזיקי האג"ח להסדר חוב, על רקע סטיות שמצאה בעיתוי קבלת מזומנים שצפתה לשנתיים הקרובות, ובעזרתם תכננה להתמודד עם התחייבויותיה. ציפיות אלו התבססו על מכירת נכסים בחו"ל, קבלת דיבידנדים מחברות מוחזקות בישראל, ומימוש אג"ח שבידיה. רואי החשבון של החברה ציינו בדוחות הרבעון השלישי, כי "קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'".

דוראה נדרשת לשלם למחזיקי האג"ח כ-63 מיליון שקל בשנת 2011, ועוד 91 מיליון שקל ב-2012. האג"ח נסחרות ב"תשואות זבל" של אלפי אחוזים, והמניה נסחרת במחיר המשקף לחברה שווי של 14 מיליון שקל בלבד, לאחר שהיום ירדה ב-29.1%.

מלבד החוב למחזיקי האג"ח ולבנקים, לדוראה עוד שני נושים גדולים: קרן המנוף בראשית, שלה משועבדות ההחזקות בליברטי; ובית ההשקעות פסגות, שקיבל שיעבוד על מניות אורתם סהר.

חרף מצבה הקשה הצליחה דוראה לגייס אשתקד סכומים מרשימים משני הגופים הללו: בפברואר גייסה החברה 55 מיליון שקל מקופות הגמל של פסגות, בהלוואה לשבע שנים. פחות מחודש לאחר מכן לוותה החברה 105 מיליון שקל מקרן המנוף בראשית, הפעם לתקופה של שש שנים. עוד קודם לכן נכנס להשקעה בחברה המרצה לשוק ההון נפתלי מנדלוביץ', שמחזיק כיום כ-15% ממניות החברה, בעקבות המרת אג"ח שאסף.