כן, הם יכולים: הושג הסכם להעלאת תקרת החוב בארה"ב

נשיא ארה"ב אובמה הודיע הלילה: "נציגי שתי המפלגות הגיוע להסכם אשר יצמצם הגירעון ויימנע חדלות פירעון" ■ תקרת החוב תעלה בכטריליון דולר כנגד קיצוצים בסכום זהה

נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע הלילה (ב') כי הגיע להסכמה יחד עם מחוקקים מטעם שתי המפלגות על העלאת תקרת החוב וקיצוצים בתקציב הפדרלי. זאת, לאחר שבועות של דיונים מתישים ובצל החשש כי ארה"ב תאולץ להכריז על חדלות פירעון מחר, בהינתן תרחיש של אי-הסכמה על התקציב.

בהודעה לתקשורת הלילה, הנשיא אובמה יחד עם מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט, הארי ריד ומיטץ' מקונ'ל, הצהירו כי הגיעו להסכם פשרה על התקציב. "יש עדיין הכרעות חשובות שצריכות להתבצע בקונגרס, אולם אני רוצה להכריז שמנהיגי שתי המפלגות הגיעו להסכם אשר יצמצם את הגירעון ויימנע חדלות פירעון", הכריז אובמה.

אובמה קרא לכל חברי הקונגרס האמריקני לתמוך בעסקה, תוך שהודה כי זו לא העסקה לה ציפה. זאת, מאחר שההצעה עוד טעונה אישור בהצעה בקונגרס, הערב.

בתוך כך, יו"ר בית-הנבחרים האמריקני ג'ון ביינר הודיע כי הוא מגבה את העסקה המדוברת, אשר חייבת כאמור להתאשרר הערב בקונגרס כדי שהממשל האמריקני יוכל להימנע מחדלות פירעון.

במסגרת בסיס העסקה, עומדת העלאת תקרת החוב בהיקף של טריליון דולר כנגד קיצוצים בסכום זהה בתקציב, בטווח הקצר. זאת, בנוסף להקמת ועדה מיוחדת שתמליץ על קיצוצים נוספים בתקציב או העלאות מסים שיחסכו עוד כ-1.8 טריליון דולר מהגרעון.

נציין כי על פי דיווח בבלומברג, הסכם הפשרה כולל בטווח הארוך העלאת תקרת החוב בכ-2.1 טריליון דולר כנגד קיצוצים בהיקף של 2.5 טריליון דולר בתקציב הפדרלי, במשך עשור.