מנכ"ל אפריקה לשעבר: "בדרך לאנרכיה כלכלית"

שלמה גרופמן: "לא ירחק היום שנהפוך ליוון" ■ קורא לנשיא המדינה להתערב מיידית במשבר ולהקים "ועדת מומחים" שתמצא פתרונות בתוך פרק זמן קצוב

"נוצר משבר אמון חריף בין השובתים והמוחים לבין הממשלה. אני חושש כי אנו בדרך לאנרכיה כלכלית ולא ירחק היום שנהפוך ליוון"- מתריע מנכ"ל אפריקה ישראל לשעבר שלמה גרופמן, המשמש כיום כיו"ר "קרן פייר".

לאור חומרת המצב, קורא גרופמן לנשיא המדינה שמעון פרס להתערב מיידית במשבר ולהקים ליד בית הנשיא "ועדת מומחים" שתורכב מהנציגים הבכירים של ענף הנדל"ן, נציגי הממשלה, נציג השלטון המקומי, נציג בנק ישראל ואחרים, ש"יגבשו פתרונות בתוך פרק זמן קצוב ביותר, שירגיעו את הרחוב ויביאו להפסקת המחאה הצודקת".

"הציבור המוחה איבד את האמון בממשלה, כל הצעה שבאה ויוצאת בין אם מראש מהממשלה או משר האוצר, גם אם הצעות טובות ואני לא חושב שהיו כאלה, הם מיד נדחות על הסף. לכן נשיא המדינה הוא היום הסמכות היחידה שלכל הצדדים יש בה אמון", הסביר.

"אני מודע לגודל המחאה ולכאב של הציבור, לא רק בנושא הדיור אלא גם בנושאים אחרים, כולם התערבבו לחלוטין, אבל כל מה שקשור לנושא הדיור, הוא עדיין הנושא מרכזי בגל המחאה ששוטף את הארץ", אמר גרופמן והוסיף כי לצערו הוא "לא רואה דרך אחרת לפתרון הבעיה בגלל חוסר האמון החריף שנוצר בין השובתים והמוחים לבין הממשלה. אני שב ומדגיש כי נושא הנדל"ן זה ענף שבונים אותו בטווח ארוך, אי אפשר לבנות דירה כמו שמייצרים מגבת או תחתון, על ידי לחיצה של כפתור. זה לא המקרה, גם קרקעות וגם הבטחה לעשרת אלפים דרות לסטודנטים, אלה דברים שלוקחים זמן".

"עם זאת", התריע גרופמן, "אני מזהיר לא לשפוך את המים יחד עם התינוק. הקריאה להורדת מחירים כללית, יכולה להביא לקטסטרופה שאין לה אח ורע, אם מחירי הדירות של כל אחד מאיתנו ירדו מחר בעשרות אחוזים, בבנקים שנתנו משכנתאות לא יהיו בטחונות ואז אנחנו נכנסים לסחרור כלכלי שלא יהיה ממנו מוצא. גם היזמים אם יראו שהשוק לא מתאים למכירה, הם יפסיקו לבנות ובעוד שנתיים שוב יהיה מחסור בדירות". לדבריו, הוא חושש ש"אם נשמע כל בוקר על גופים נוספים ששובתים ומוחים ניכנס לאנרכיה כלכלית מהירה ותוך זמן קצר, נהפוך להיות יוון במלוא המשמעות. גם היום משקיעי החוץ בכל הענפים עוקבים בדאגה אחר מה שקורה פה במדינת ישראל. תמיד הנושא הביטחוני לא הטריד אף אחד, אבל אפשר להגיע בקלי קלות לאנרכיה כלכלית, אם מאבדים שליטה, לכן אני חושב שהתערבותו הנשיא היא הכרח המציאות".