בכיר בארנסט&יאנג ברזיל: "חברות ישראליות עושות דברים חדשניים"

בשנים האחרונות הפכה ברזיל לדבר החם החדש בשווקים הגלובליים - עובדה שלא נעלמה מעיני החברות הישראליות ■ רו"ח גיל מנדז: "היכולות והידע שיש לכם ולנו משלימים אלה את אלה"

כשאומרים "ברזיל" עולות בנו בדרך-כלל מחשבות על טיול אחרי צבא, קרנבל צבעוני תוסס, ריקודים לטיניים, חופי ים, קפה משובח ומדינת כדורגל שממנה יצאו כוכבים כמו רונלדו ופלה.

מתברר כי ברזיל היא הרבה יותר מאלה. מלבד היותה בירת כדורגל וקפה, נמנית ברזיל עם 10 הכלכלות החזקות בעולם, ובשנים האחרונות הפכה לדבר החם החדש בשווקים הגלובליים. המדינה החמישית בגודלה בעולם, והגדולה בדרום אמריקה, התגלתה כקרקע פורייה לעסקים ולצמיחה, שמפתה אנשי עסקים בכל העולם - וגם בישראל - לעשות בה מיזמים.

בחודש שעבר ביקר בישראל רו"ח-עו"ד גיל מנדז, שותף וראש מחלקת מיסוי בינלאומי בפירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג ברזיל, המעסיקה כ-4,000 רואי חשבון. מנדז אמר ל"גלובס" כי הישראלים מאוד רצויים במדינתו, והבהיר באילו תחומים הם יכולים לעשות כסף גדול, וגם ממה כדאי להם להיזהר כשהם מחליטים לפתוח עסק ביערות הגשם במנאוס. ולא, הוא לא מתכוון לנחשים ארסיים ודגי פירניה.

"במרוצת השנים עבדנו ביחד עם חברות ישראליות, אבל בשנה וחצי האחרונות חל גידול משמעותי בהשקעות של חברות ישראליות בברזיל, וחשבתי שיהיה הגיוני להגיע לישראל, ליצור קשר עם לקוחות ישראלים ולהבין טוב יותר את הלקוחות שמעוניינים בהשקעות בברזיל", מסביר מנדז מדוע הגיע לבקר בארץ.

כבר ביום השני לביקורו, לאחר מרתון פגישות סביב השעון עם לקוחות פוטנציאלים וקיימים, החליט מנדז שהוא מחבב אותנו, הישראלים. "במסגרת תפקידי נסעתי הרבה וביקרתי בסניפי ארנסט אנד יאנג בעולם, אירופה, קנדה וארה"ב, ומעולם לא נתקלתי ביחס חם כזה. אנשים יוצאים מגדרם כדי שנרגיש טוב.

"ברזיל תמיד הייתה חממה לפעילות בינלאומית ולחברות רבות, בהן GM, פורד וכל חברה גדולה אחרת, ויש חטיבות בברזיל שהן כבר מספר 2, 3 ו-4 בעולם. עבור ישראל, ברזיל היא שוק חדש, וכולם מתלהבים ממנו ומתעניינים בו, ואנחנו שמחים על כך".

- אם כל העולם מתעניין בברזיל, מה החשיבות של ההשקעות הישראליות?

מנדז: "ההשקעות של ישראל חשובות, במיוחד כי מדובר על הרבה השקעות היי-טק. לברזיל נכנסות הרבה טכנולוגיות שאנחנו צריכים בתחומי הטלקום והביטחון. ברזיל החליטה גם שהיא צריכה לשדרג את מערכות הנשק שלה, וישראל היא ספקית אפשרית, ולכן יש השקעות ישראליות שהן אסטרטגיות מבחינת ברזיל.

"אנחנו אמנם מטפלים בחברות רב-לאומיות שמגיעות לברזיל עם הכנסות של 50-60 מיליארד דולר, אבל חברות ישראליות עושות דברים מיוחדים, יצירתיים וחדשניים, ואנחנו יכולים ללמוד מהן המון. הישראלים מאוד מצליחים בברזיל".

- מהיכרותך איתם, מה מייחד את אנשי העסקים הישראלים בברזיל?

"הם יזמיים מטבעם, וזה גם חלק מהתרבות היהודית. הם פעילים מאוד, מחפשים הזדמנויות ועובדים קשה. אלה חלק מהדברים שאנחנו לומדים מהם. הם רואים הזדמנויות היכן שהרבה אחרים לא רואים. ממה שראיתי בזמן האחרון, ישראל אמנם מדינה קטנה, אבל במונחי טכנולוגיה מכל הסוגים, למשל בחקלאות בתחום מערכות ההשקיה, היא מפותחת מאוד".

ביקוש לאינטרנט

- לאילו תחומים היית ממליץ לישראלים להיכנס היום בברזיל?

"השוק הברזילאי ענק, ויש בו הרבה צורך בטכנולוגיה. כלכלת ברזיל צומחת, ואנשים הופכים לעשירים יותר. המעמד הבינוני כבר מקיף יותר ממחצית האוכלוסייה, ואנשים יכולים לרכוש יותר מוצרים ויותר טכנולוגיה.

"היום יש צורך וביקוש אדיר לאינטרנט. יותר אנשים קונים מחשבים ורוצים גישה מהירה וזולה לאינטרנט ואת השירות הטוב ביותר. בכל תחומי הטכנולוגיה, ובמיוחד בתחומי הביטחון, יש לישראלים יתרון משמעותי, ואנחנו זקוקים להשקעות בתחום הזה".

הצרכים של הברזילאים לא נעלמים מעיני החברות הביטחוניות בישראל. לפני כ-3 חודשים הודיעה אלביט מערכות כי החברה-הבת שלה בברזיל, AEL, חתמה על הסכם אסטרטגי עם יצרנית המטוסים המקומית אמבראר. במסגרת ההסכם יקימו השתיים חברה שתפתח ותייצר מל"טים לשוק המקומי ולמדינות נוספות בדרום אמריקה.

התעשייה האווירית לא נשארה מאחור ובוחנת אפשרות להקים במדינה חברה-בת שתעסוק בייצור מל"טים (מטוסים ללא טייס), בשיתוף עם תאגיד התעופה והספנות סינרג'י.

מנדז: "ישראל מעורבת גם במכרזים לאספקת מטוסי תקיפה לממשלת ברזיל. יש דיונים עם צרפת, שבדיה, ארה"ב וגם עם ישראל לגבי מי יספק את המטוסים הללו. ויש עוד בעיה שהממשלה מדברת עליה, של הגנה על מרבצי הנפט התת-ימיים הענקיים שהתגלו מול החופים שלנו והצורך בשדרוג הצי לצורך זה. כך שלא חסרות הזדמנויות בתחום הביטחון בברזיל".

גם חברות מפעלי ים המלח, מכתשים מפעלים כימיים, אלביט מערכות, ישקר, טבע, גילת לוויינים, רפאל, נילית ועוד - מייצאות או סוחרות מול ועם ברזיל.

- איך הממשלה מעודדת חברות זרות ומשקיעים זרים להגיע לברזיל?

"במבט היסטורי, ממשלות ברזיל היו קצת עקשניות. התפיסה הרווחת בעבר הייתה שברזיל היא שוק כה גדול, שאם אתה לא נכנס אליו - מישהו אחר ייכנס במקומך. זה אמנם שחצני, אבל זאת התפיסה.

"מצד שני, הממשלה מכירה בכך שאנחנו זקוקים להרבה השקעות ולפיתוח משמעותית של תשתיות. לכן, כיום יותר מבעבר, הממשלה מציעה תמריצים חדשים לחברות לבוא להשקיע בתוך המדינה.

"אנחנו זקוקים להרבה תשתיות כדי להמשיך את הצמיחה. אנחנו צומחים במהירות וזקוקים לכבישים, לנמלים ולנמלי תעופה. יש בברזיל הרגשה של פעילות נמרצת, של תעסוקה מלאה, ותחושה שאתה כבר לא מוצא כוח עבודה מיומן, ושהכול יקר מאוד. החברות פועלות ב-100% כושר ייצור, וזה גורם לבעיות של אינפלציה, כוח עבודה יקר יותר. הכול התייקר.

"הממשלה מנסה לטפל בבעיות הללו, אבל זה דורש זמן, בעיות לא נפתרות בן-לילה. אנחנו מכירים בכך שכדי שאנשים ישקיעו צריך שיהיו תמריצים, וממשלת ברזיל מנסה ליצור את הסביבה המיטבית להשקעות מבחוץ בתחום התשתית".

ברזיל היא מהכלכלות הגדולות והצומחות בעולם. פתיחת השוק והצלחת רפורמות מבניות בכלכלה הולידו הסכמי סחר פוריים עם מדינות העולם. המשבר הכלכלי הגלובלי שפרץ ב-2008 תפס את ברזיל בעיצומו של תהליך הצמיחה ואיים למוטט את ההישגים המרשימים. אך בדומה לישראל, הפגיעה בפועל הייתה נמוכה משמעותית מאשר במרבית כלכלות העולם.

מנדז: "היינו מודאגים, כיוון שכאשר המשבר פרץ היינו, כמדינה, במצב טוב מאוד. הכלכלה צמחה ב-5%-6%, ונורא חששנו שניפול. לבסוף, היינו אחת המדינות הראשונות שנחלצו מהמשבר באופן אפקטיבית, וגם עובדה זו משכה הרבה משקיעים זרים, כי כשהריביות בארה"ב שואפות לאפס, ובברזיל יש כל-כך הרבה הזדמנויות, ההון הזר מגיע. מצד שני, יש גם חששות, כי הממשלה מוציאה יותר מדי, וביחד עם ההון הזר יש סכנה להתחממות-יתר. זה חלק מהתהליך האינפלציוני, וזה חלק ממה שהממשלה צריכה לתקן".

בשנת 2010 הצטרפה ישראל להסכם מרקוסור (הסכם הסחר עם מדינות דרום אמריקה) והפכה למדינה הראשונה מחוץ לדרום אמריקה שנקשרה בהסכם. מזה שנים ברזיל היא שותפת הסחר הגדולה של ישראל באמריקה הלטינית, והציפייה היא כי בשנים הקרובות, עם כניסתו לתוקף של ההסכם, יצמח הסחר משמעותית במיליארדי דולרים - בתחומי החקלאות, החינוך, המדע, הרפואה, החלל - ויגביר את ההשקעות ההדדיות בין שתי המדינות.

לדברי מנדז, הציפייה הזו תתממש. "יש לנו מעט הסכמי אס"ח עם מדינות אחרות מחוץ למרקוסור, וההסכם עם ישראל מספק יתרונות סחר עם מכסים מופחתים, ומעודד את היצוא הישראלי לברזיל. יש התעניינות מוגברת של שני הצדדים בשיתופי-פעולה.

"אצלנו יש הרבה הזדמנויות בתחום הסחורות (קומודיטיס), אנחנו ידועים בעפרות, ברזל, פולי סויה, דגי בקלה וכן, גם כדורגל, אבל אנחנו מייצאים גם מטוסים וכלי רכב, ובשורה התחתונה היכולות והידע שיש לכם ולנו משלימים אלה את אלה".

להבין את מערכת המס

לסיכום, מנדז מספק מספר טיפים לאיש העסקים הישראלי שמעוניין להשקיע בברזיל. "קודם כול, כדי להיות יעיל אתה חייב להבין את מערכות המס, הניואנסים והמורכבויות שיש בחקיקה וברגולציה הברזילאית, וזו לא משימה פשוטה בכלל. בתחום המס אנחנו יצירתיים יותר ממדינות אחרות, יש לנו כמה סוגי מסים ומערכת מס מורכבת מאוד. לכן, עצתי הראשונה היא - להיות מודע לכך".

מנדז מבהיר כי למערכות המס יש השפעה מכרעת גם על המיקום הפיזי שבו כדאי להתיישב. "יש הרבה תמריצי מס, וחברות כימיקלים ותרופות, חברות מיקרו-אלקטרוניקה ועוד, מחפשות תמיד את אפקטיביות המס. יש לנו, למשל, אזורי סחר חופשי במנאוס, ביערות הגשם, שמקבלים שם הרבה תמריצים, כי המדינה רוצה לפתח את האזור הזה. ההטבות מפתות. מצד שני, קשה להשיג שם כוח עבודה, עלויות התחבורה והתובלה גבוהות, ויש השפעה גם לבידוד, כך שצריך לראות את כל התמונה כדי להחליט אם הגיוני לייצר במקום המסוים".

מנדז מציע לשים לב גם למי השותף שלך בברזיל, מה בסיס הלקוחות שלך, ואם יש לך אופק להתפתחות. "אני רואה הרבה חברות שמגיעות לברזיל ולא לומדות מספיק את השוק, מתייחסות לזה בקלות ראש. הן מתחילות לעשות כסף, מבינות את הפוטנציאל של השוק, ואז מגיעות לפרשת דרכים ולא יודעות לאן להתפתח.

"חשוב לדעת עוד שהיום השקעה בברזיל מחייבת ייצור בברזיל. הברזילאים מגוננים מאוד על התעשיות שלהם. ברזיל גובה הרבה מכסים על יבוא ומעדיפה שירות וייצור מקומיים. משקיעים זרים צריכים להתחייב לפתוח מפעלים בברזיל, וזו השקעה טובה בסך-הכול".

"ישראלים עומדים בתור כדי להיכנס לברזיל"

המארח של מנדז בארץ היה רו"ח שרון שולמן, ראש מחלקת המיסוי בפירמת ארנסט אנד יאנג ישראל בתל-אביב. ההיכרות בין השניים הולכת שנים לאחור, לתקופה שבה נשלחו כרואי חשבון צעירים ומבטיחים לעבוד במטה הפירמה בניו-יורק בראשית שנת 2000.

שולמן: "בניו-יורק נפגשים כל המנהיגים הצעירים העתידיים של ארנסט אנד יאנג מרחבי העולם. כשהייתי שם, עבדתי עם אנגלי, סיני, ישראלי, מקסיקני, ברזילאי ואמריקני. רובנו נשארנו בקשר טוב מאז, ופעם בכמה שנים אנחנו נפגשים בארה"ב למשחק גולף מסורתי, כשאיש לא באמת יודע לשחק חוץ מהאמריקני".

הביקור של מנדז בישראל מסמן מבחינת שולמן את המשך וחיזוק מגמת ההתעניינות של לקוחותיו בברזיל כיעד להשקעה. "לפי קצב הצמיחה הנוכחי שלה, ב-2020 ברזיל אמורה להיות הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם. היא שוק יעד עצום להרבה תעשיות בעולם, וגם לתעשיות הישראליות".

לדבריו, יש עליה ברורה ברמת המחיה בברזיל, וזו מהווה הזדמנות. "בכלכלה הזאת, על אף שיש בה עוני גדול מאוד, 50% מהאוכלוסייה כבר הפכו להיות מה שאנחנו מכנים 'מעמד הביניים הצורך', שרוכב עכשיו על גל של גידול עצום בביקושים. כל חברה ישראלית שמחפשת איפה לצמוח, מדברת היום על ברזיל. אי-אפשר שלא. זו אוכלוסייה ענקית שנמצאת בעלייה ברורה ברמת החיים".

- קודם כולם דיברו על סין. ברזיל היא סין החדשה?

"כולם מדברים על מדינות ה-BRIC, שכוללות את ברזיל, רוסיה, סין והודו, אז ברזיל בחברה טובה. זו אחת המדינות הבולטות בתוך ה"בריק", בגלל שיעורי הגידול שם. יש התעניינות מוגברת היום בברזיל. לדוגמה, כשגזית-גלוב חיפשה איפה לצמוח, הם נכנסו לברזיל והתחילו להשקיע בקניונים בברזיל. בנדל"ן, בתעשייה הביטחונית, תעשיות מים, תעשיות טכנולוגיה - כולם מחפשים היום את ברזיל. ישראלים עומדים בתור להיכנס לברזיל".

- עומדים בתור?

"ממש ככה. זו כלכלה שצומחת ב-7.5% בשנה. כולם רוצים להצטרף לחגיגה הזאת".

אך שולמן גם מזהיר: כדי להצטרף ל"חגיגה" צריך לדעת את כל כללי הטקס. "הרבה חברות שנכנסות לברזיל בלי לעשות הכנה מראש מתרסקות בתוך ערב-רב של חוקים, שפשוט לא מתנהגים בצורה מערבית רגילה".

שני דברים מעניינים נוספים בנוגע לברזיל: ברזיל תארח את המונדיאל ב-2014 ואת האולימפיאדה של 2016. ונראה כי אלה נתונים חשובים לא רק לאוהדי הספורט.

שולמן: "האולימפיאדה ותחרות הכדורגל מייצרות צורך להשקעה עצומה בתשתיות, בכבישים, ברכבות ועוד. את העבודות הללו עושים יזמים מחוץ לברזיל. היום יש הסתערות מערבית על ברזיל, וגם הישראלים נוטלים בה חלק".