יו"ר פורום החממות: "דרוש מיידית מימון לשנה שלישית לחברות חממה"

כיום, כל חברות החממה מתקבלות לשנתיים, כאשר בכל שנה יכולה החממה לבקש מימון לשנה שלישית לאחת החברות הבוגרות ממנה ■ מחר צפוי דיון בסוגיה בוועדת המשנה של הכנסת לענייני היי-טק

פורום החממות הטכנולוגיות, בראשותו של איל ליפשיץ - שותף בקרן פרגרין, זכיינית חממת אינסנטיב באריאל - קורא למנהלת החממות ולמשרד המדען הראשי לממן שנה שלישית בחממה לכל החברות החפצות בכך. מחר (ג') צפוי להתקיים דיון בסוגיה בוועדת המשנה של הכנסת לענייני היי-טק, בראשות ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו).

כיום, כל חברות החממה מתקבלות לשנתיים, כאשר בכל שנה יכולה החממה לבקש מימון לשנה שלישית לאחת החברות הבוגרות ממנה. באחרונה, מנהלת החממות הגמישה מעט את התנאים, ומאפשרת מימון בשנה השלישית כמעט לכל חברות הקלינטק החפצות בכך, ובמקרים מיוחדים מעניקה מימון כזה גם לחברות בתחומים אחרים, מעבר לחברה אחת בכל חממה.

בפורום החממות גורסים כי יש להרחיב את התמיכה עוד יותר. "נוצר כיום מצב שבו פחות קרנות הון סיכון מגייסות כסף - מבין 85 שחקניות בשוק הזה, נותרו רק 12", אומר ליפשיץ. "גם קרנות שממשיכות להשקיע, פחות פעילות בשלבים מוקדמים. עד לפני שלוש שנים, יותר מ-50% מחברות החממה גייסו גיוסי המשך. בשלוש השנים האחרונות המספר ירד לחצי מזה.

"אנחנו בפרגרין דווקא משקיעים בחברות המוקדמות, ומאמינים שנחגוג עוד 3-4 שנים עם הסחורה הזו, אך אני מדבר כעת מהעמדה של יו"ר פורום החממות".

באשר למימון המהלך, אומר ליפשיץ כי "אנחנו מעדיפים שיוקצו לעניין תקציבים חדשים, אבל אם אין תקציב להוסיף, אנחנו מסכימים אפילו שייכנסו פחות חברות לחממות, ובלבד שהחברות שבוגרות כיום ייתמכו כדי לעבור את המשבר. הסטת תקציב לשנה שלישית על חשבון קבלת חברות חדשות, היא מהלך שניתן להוציא לפועל באופן מיידי. אם נפעיל אותו בעוד שנה, נפסיד 85 חברות שבוגרות מחממות השנה".

לדברי ליפשיץ, היעדר התקציבים מונע הקמה של חברות חדשות. "יזמים בבתי החולים או באוניברסיטאות שומעים שאין כסף, ולא יוצאים ומקימים חברות. בינתיים חברות גדולות, כמו רוש וסיסקו, מגיעות ומשקיעות בחברות הללו, כלומר הן חברות טובות, אך בכמה חברות בשלב מוקדם מאוד כבר יכולה חברה כמו רוש או סיסקו להשקיע?"