"אין לחץ מנתניהו להגיע להסכם עם הרופאים בכל מחיר"

בכיר באוצר ל"גלובס": גם רה"מ מבין שלא ניתן להיענות לכל דרישות הרופאים וכי היענות שכזו עשויה רק לחזק את הלחץ על ראש המממשלה

"אני לא מרגיש לחץ היסטרי מצד ראש הממשלה לסיים בכל מחיר את מאבק הרופאים". כך אמר היום (ב') ל"גלובס" בכיר במשרד האוצר, על רקע ההערכות כי רה"מ בנימין נתניהו יבקש לסיים עוד השבוע את המו"מ עם הרופאים, כדי להפחית במעט מגל המחאה השוטף את המדינה.

לדבריו, גם רה"מ מבין שלא ניתן להיענות לכל דרישות הרופאים וכי היענות שכזו עשויה רק לחזק את הלחץ על ראש המממשלה.

ל"גלובס" נודע כי באוצר נוטים להסכים להגדלה מסוימת של עלות ההסכם עם הרופאים, כך שתעמוד לכל היותר על 43% מעלות שכר הרופאים, לעומת 39%, כפי שהסכים קודם האוצר. באוצר מוכנים גם לפרוס את תוספות השכר, כך שבשנה או בשנתיים הקרובות יקבלו הרופאים חלק גדול יותר מהתוספות שיפרסו על פני מספר רב יחסית של שנים.

עם זאת, בהסתדרות הרפואית דורשים כי לפחות 30% מהתוספות יינתנו כבר בשנה הראשונה, ולחלופין מציעים פריסה מתונה יותר אך בכפוף להגדלה ניכרת בעלות ההסכם.

אחרי הפגנת הענק של הרופאים אתמול בגן הוורדים בירושלים, נראה כי בהסתדרות הרפואית מבינים שזה הזמן לקצור את הפירות, בטרם יאבדו את המומנטום. הבוקר התקיימה ישיבת מו"מ, וישיבה נוספת צפויה להתקיים הערב, כשגורמים המעורים במו"מ העריכו שהפגישה עשויה להימשך לתוך הלילה.

בפגישה הזו אמורים הצדדים לדון בעיקר בסוגיית שעון הנוכחות, זאת לאחר שרופאים רבים הביעו תרעומת על נכונות ההסתדרות הרפואית להסכים לראשונה להנהגת שעון. באוצר הבהירו לרופאים כי הם מוכנים לנהל מו"מ בעניין, אולם נסיגה מעצם ההסכמה על הנהגת שעון תביא לנסיגה של האוצר מההסכמות הכלכליות.

באוצר מוכנים גם להיענות לדרישה להגדיל עוד יותר את התקנים החדשים למתמחים, אולם במשרד חוששים כי המוקש הבא יעסוק בחיוב מומחים צעירים בביצוע מספר תורנויות בחודש, עוד סוגיה שזכתה להסכמה מצד ההסתדרות הרפואית, ולאחרונה ניכר כי תיתכן נסיגה של הארגון בעניין.

בתוך כך, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כינס היום בשעות הצהריים בלשכתו את כל מנהלי בתי החולים הציבוריים.

ליצמן הבהיר כי העדפה לפריפריה היא ביסוד ההסכם הבא. הוא הוסיף כי "לטובת ההתעקשות להעדפת הפריפריה, אין לי בעיה שהשביתה תימשך. עדיף לסבול כעת ולא לסבול עשר שנים".