חב' הדלק פרסמו אזהרות רווח בשל הפחתת מרווח השיווק

על פי הודעת משרד האוצר, מרווח השיווק צפוי לרדת בשיעורים של 18%-31%, וחברות הדלק צופות פגיעה מהותית ברווחיהן עקב "צו השעה" המקפיא את עליית מחירי הדלק בחודש הקרוב

הודעתו אמש של שר האוצר יובל שטייניץ על כך שחתם על "צו שעה" המקפיא את עליית מחירי הדלק ב-31 אגורות בחודש הקרוב, ודאי התקבלה בשביעות רצון בקרב בעלי הרכב הפרטי. אולם המשך ההודעה שפרסם משרד האוצר, מהווה "מכת מוות" - כדברי אחד המנכ"לים עימם שוחחנו היום - לחברות שיווק הדלקים.

בהודעה נכתב כי "ועדת המחירים הבין-משרדית החליטה היום לצאת לשימוע להפחתת 20 אגורות ממרכיבי מחיר הדלק (מרווח השיווק). החלטה סופית בעניין תתקבל לקראת סוף אוגוסט לאחר קיום השימועים". עוד נכתב כי "המהלך להפחתת מחיר הדלק לחודש אחד מתבסס על ההנחה שעד חודש ספטמבר תתקבל החלטה שמרווחי השיווק יוזלו בכ-20 אגורות".

רקע קצר: הבנזין, בניגוד לסולר, הוא מוצר שמחירו נמצא תחת פיקוח, ומשרד התשתיות קובע את הרווח (מרווח השיווק) שיגזרו חברות הדלק מכל ליטר בנזין שנמכר. מרווח זה, המהווה 9% ממחיר הדלק לצרכן, עומד נכון להיום על 84 אגורות לליטר בשירות מלא, ו-71 אגורות לליטר בשירות עצמי. עד היום, התעדכן המרווח פעמיים בשנה, בחודשים אפריל ואוקטובר.

בתחילת השנה, לאחר שמחיר הדלק האמיר וחצה את רף ה-7 שקלים לליטר והביקורת על הממשלה התגברה, החליטו משרדי התשתיות והאוצר על הקמת ועדה משותפת שתבחן את מרווח השיווק של חברות הדלקים, כחלק מהניסיון להוזיל את מחיר הדלק לצרכנים.

הוועדה הבין-משרדית אמורה הייתה לפרסם את מסקנותיה לגבי גובה מרווח השיווק ואופן קביעתו במהלך חודש אוגוסט, אבל הודעת משרד האוצר מאתמול טרפה את הקלפים, וסימנה את היעד: מרווח השיווק בתדלוק בשירות עצמי ירד ב-22 אגורות ל-49 אגורות, ובשירות מלא יירד המרווח ב-15 אגורות, לרמה של 69 אגורות. מדובר בירידה של 31% ו-17.9% בהתאמה, שתשפיע ישירות על כל שורות הרווח של חברות הדלק, שבהן כבר נרשם קיטון במהלך 2010.

"טעויות יסודיות בעבודת הוועדה"

התגובה מצידן של חברות הדלק לא איחרה לבוא, והבוקר הן הוציאו בזו אחר זו דיווחים לבורסה, המהווים אזהרת רווח במידה שמרווח השיווק אכן יירד בשיעור המוצע.

בפז, שמנייתה איבדה היום 4.1%, כתבו כי "מנתונים הקיימים בידי החברה ואשר הועברו למשרד התשתיות לצורך בחינת מרווח השיווק המפוקח של בנזין 95 אוקטן, עולה כי בניגוד להודעת משרד האוצר, יש להגדיל את מרווח השיווק ולא להפחיתו. וזאת, בין היתר, בהתאם למתודולוגיה הנהוגה לעדכון מרווח השיווק. ככל שמרווח השיווק יופחת", הוסיפו בפז, "יפגע הדבר מהותית ברווחי החברה".

גם בדור-אלון, שמנייתה רשמה ירידה מתונה יחסית של 1%, כתבו כי לשינוי במרווח השיווק עלולה להיות השפעה לרעה על הרווחיות. עוד נכתב בהודעת החברה כי "כוונתה להציג את עמדתה בשימוע, שכן לדעת החברה נפלו בעבודת הועדה טעויות יסודיות ומהותיות, ועל פי תחשיביה של החברה אין מקום להפחתת מרווח השיווק".

דלק ישראל צפויה גם היא להיפגע ממרווח השיווק, אלא שהודעת משרד האוצר עשויה לשחק לידי בעלת השליטה בחברה, קבוצת דלק של יצחק תשובה, שהגישה לאחרונה הצעת רכש למניות החברה הבת. היום הודיעה דלק כי היא מאריכה את מועד ההיענות האחרון להצעה, שחל היום, בשלושה ימים נוספים. לא מן הנמנע כי שיעור ההיענות להצעה יגדל כעת.

גרנית הכרמל, המחזיקה בחברת סונול, איבדה היום 1.6%, ומנכ"ל סונול, ניר גלילי, אמר ל"גלובס" כי הוא "מאמין שמשרד התשתיות ילמד שוב את המספרים ויחזור להבנה שהייתה לפני שבוע, שמרווחי השיווק הם מרווחים ריאליים ואין מה לגעת בהם".

האנליסטית נתלי גוטליב מבית ההשקעות אי.בי.אי, התייחסה הבוקר להורדה הצפויה של מרווח השיווק, וכתבה כי "חברות הדלק ערוכות זה זמן לנושא עם תוכניות מגירה, ויש ביכולתן לגלגל חלק מהפגיעה, לדוגמה על ידי הפחתת הנחות לדלקנים, מועדוני לקוחות ועוד".

גוטליב מוסיפה כי "יש לזכור שלא מדובר בהפחתה סופית. חברות הדלק צפויות להיות מוזמנות לשימוע, ואנו צפויים להיות עדים בתקופה הקרובה למאבקי אגו בין חברות הדלק לבין משרד האוצר, ובסופו של דבר ההחלטה תיפול באמצע".

לגבי מניות חברות הדלק כותבת גוטליב כי "הן ירדו הרבה בתקופה האחרונה, כשחלק מהירידה מגלמת את החשש מהרגולציה. ההנחה היא כי נושא מרווח השיווק שחזר לשולחן הדיונים, יקשה על מניות הדלק לתפקד בתקופה הקרובה".

פרשנות / רון שטיינבלט: משרד האוצר בחר בדרך הקלה

הלם. כך ניתן להגדיר את תחושתם של רוב המנהלים בענף הדלק, כשקראו את ההודעה שפרסם האוצר, לפיה בכוונתו לחתוך את מרווח השיווק שלהם בכ-20 אגורות בממוצע. בחודשים האחרונים קיימו חברות הדלק דיונים עם מנהל הדלק באגף התשתיות ונראה היה שהצליחו לשכנע אותו בכך שמרווח השיווק הנוכחי שלהם לכל ליטר הוא סביר. אלא שהמציאות הנוכחית, שבה מחירי הדלק היו צפויים לעלות החודש ב-31 אגורות בשל עליית המחיר בעולם, הובילה לשליפה מהמותן של הממשלה, וזו מטלטלת כהוגן את חברות הדלק ושומטת את הקרקע לבסיס הפעילות שלהן.

חשוב לומר כבר עכשיו: טוב שישנו פיקוח ממשלתי על הרווח של חברות הדלק ממכירת בנזין. ייתכן שאם הפיקוח על מחירי הבנזין היה מוסר, היינו חוזים במקרה דומה לזה שראינו למשל בשוק הקוטג', שם כל השחקנים יישרו קו והעלו מחירים על מנת להגדיל את רווחיהן. לא צריך להעמיד את חברות הדלק במבחן הזה. משנקבע מרווח השיווק, יש לאפשר תחרות בין התחנות שתוריד את המחיר לצרכן גם מעבר לרף המקסימלי שקבעה הממשלה. ואכן, באזורים מסוימים בהם יש מספר רב של תחנות דלק של חברות שונות (באזור השרון, למשל), הרווח של חברות הדלק לליטר בנזין נמוך אפילו יותר מזה שקבע אתמול משרד האוצר.

הוועדה המשותפת של משרד האוצר ומשרד התשתיות, עושה את הדבר הקל ביותר מבחינתה וחותכת את הרווח של חברות הדלק, ואם אכן זה יהיה גובה ההורדה, החברות יצטרכו להתאים מחדש את מבנה ההוצאות. אבל את המחיר לצרכן צריך להוריד גם באמצעות תחרות, וכדי שזה יקרה המדינה צריכה לאפשר אותה. רק שבמציאות בה לוקח תשע שנים בממוצע לבנות תחנת דלק חדשה בשל סבך בירוקרטי, ובכבישים ראשיים במדינה אין למעשה תחרות, גם למדינה יש אחריות למחיר אותו משלמים הצרכנים בתחנות.