מנכ"ל קרנות נאמנות בפסגות: "עד היום לא נכשלתי בדבר"

גם הפדיונות המתמשכים והשחיקה ברווחיות לא פוגמים בביטחון של זיו שמש, מנכ"ל קרנות הנאמנות של פסגות ■ בראיון ראשון הוא מסמן היכן נמצאות להערכתו הזדמנויות השקעה

מגיל 6 התאמן זיו שמש בשיט מפרשיות. בוקר, לילה, גשם או רוח, כל אלו לא הרתיעו אותו, והוא הגיע לבסוף לתואר הנכסף - כשבגיל 16 זכה בתואר אלוף ישראל, לראשונה, זכייה אותה שיחזר עוד שלוש פעמים בשנים שלאחר מכן.

הקשיים עימם התמודד שמש בתחביב שלו, מזכירים קצת את ההתמודדות שלו בפסגות, בתפקיד מנכ"ל קרנות הנאמנות. הוא נכנס לנעליו הגדולות של רועי ורמוס - המנכ"ל המיתולוגי של בית ההשקעות, ששימש גם כמנכ"ל הקרנות, והמינוי הגיע בתקופה בה פסגות סבל מפגיעה תדמיתית קשה, שנבעה מחקירת רשות ניירות ערך.

ואם זה לא הספיק, כחודשיים לאחר העברת הבעלות על פסגות לידי אייפקס, הורתה זהבית כהן, מנכ"לית הקרן בישראל ויו"ר פסגות, על העלאה משמעותית של דמי ניהול בקרנות הכספיות, בהן ניהלה פסגות כ-8 מיליארד שקל. המהלך גרר גל פדיונות של מיליארדי שקלים מקרנותיה, ואף פגע באמון הגבוה שרחשו יועצי הבנקים לפסגות. בסך הכל נפדו מקרנות פסגות כ-2 מיליארד שקל מאז נכנס שמש לתפקידו. אך למרות הפדיונות, פסגות היא עדיין הגוף הגדול בענף, המנהלת 25 מיליארד שקל ושולטת בנתח שוק של כ-16%. "זו אכן משימה לא פשוטה, אבל אני מגיע עם הרבה שנים של ניסיון בתחום", מספר שמש בראיון ראשון ל"גלובס". "צמחתי בענף הקרנות, אני שולט בכל ההיבטים של השקעות, רגולציה ושיווק. יש לי ביטחון, אני לא מרגיש שחסר לי משהו", הוא מבהיר.

שמש, רק בן 32, שימש בתפקידו הקודם כמנהל הפיתוח העסקי של קרנות פסגות, והוא בן טיפוחיו של ורמוס כבר שנים רבות. למעשה, בשנתיים האחרונות הוא ניהל בפועל את חברת הקרנות, תחת חסותו של ורמוס כמובן.

* בינתיים, אתה מרגיש שאתה מצליח בתפקיד?

"כשהייתי אלוף ישראל, הייתי מגיע לתחרות בידיעה שאני לוקח מקום ראשון. גם המתחרים כבר ידעו שאעבור אותם. עד היום לא נכשלתי בשום דבר שעשיתי, ונראה לי שזה יימשך. אני לא אומר את זה מתוך יהירות, אלא משום שאני פרפקציוניסט וכל דבר אצלי חייב לתקתק בכל החזיתות. ברגע שיש ראייה כוללת - קל יותר לפצח את המטריקס".

"סופרמרקט של מוצרים, גם טיפשים"

לאחרונה השיקה פסגות את קרנות המק"מ, והן גייסו עד כה 3.5 מיליארד שקל. בחלקן מדובר בקרנות שאין בהן ממש ניהול השקעות, כשהן משקיעות בנייר ערך אחד - מק"מ לשנה.

* האם זה נכון עבור פסגות, שהתגאתה תמיד במחלקות המחקר שלה, להציע מוצרים "טיפשים"?

"לב הביזנס שלנו הוא לתת שירות ליועצים, על ידי מוצרים מקצועיים יותר כמו קרנות משולבות וקונצרניות, ואנחנו גם מספקים את צרכיהם בדברים אחרים. אנחנו סופרמרקט שמוכר גם מוצרים גנריים. אנחנו לא מתכחשים למגמה העולמית של מעבר למוצרי ניהול פאסיביים. אין יועץ שלא מתקשר אלי להודות לי על קרנות המק"מ, והן השפיעו לטובה גם על קרנות אחרות שלנו, בהן כבר רואים פחות פדיונות".

* ועדיין, בתי השקעות כמו אי.בי.אי, אלטשולר-שחם או ילין-לפידות לא מתמקדים בקרנות כספיות ודומיהן, אלא מעדיפים מוצרים שיש בהם ערך מוסף למשקיע.

"אלה בתי השקעות שההתמחות שלהם היא רק בהשקעות. אנחנו מספיק גדולים כדי שנהיה גם וגם. אין כמעט מוצר שפסגות לא מציעה, אבל זה לא אומר שאין לנו מחקר ומחלקת השקעות עם ותק של אנשים הכי גבוה בשוק - 15 שנה".

* מעבר ליצירתיות שבהנפקת מכשירים חדשים, צריך גם לדאוג לרווחיות. נוצר מצב שכל מערך השיווק והמכירות של קרנות פסגות מגויס לטובת קרנות לא רווחיות. זה תקין בעיניך? איך זה מסתדר עם האסטרטגיה של אייפקס, שצריכה להשביח את השווי ולהגדיל רווחים?

"הבחינה היא לא האסטרטגיה של קרן אייפקס, אלא של פסגות, והיא תמיד הייתה, ועודנה, שאנו כאן לטווח ארוך, וטובת היועצים והלקוחות היא גם טובת פסגות. בתקופה האחרונה זיהינו שהשוק יהיה חלש ושיווקנו את קרנות המק"מ. עשינו בכך רק טוב, כי זה האפיק שנתן את התשואה הכי טובה בתקופה הזו. לאורך זמן זה יתגמל אותנו חזרה".

"לא מקבל תכתיבים מלמעלה"

* אתם מרבים להשיק קרנות חדשות ולשנות דמי ניהול, הרבה יותר ממתחריכם. זה לא עלול ליצור תדמית של גוף לא עקבי?

"הכל קשור לאותה נקודה. אנחנו סופרמרקט שמציע את כל המוצרים, ופסגות לא יכול להרשות לעצמו שלא תהיה לו קרן בכל קטגוריה. אנחנו לא היום כאן ומחר שם, אנחנו בכל מקום. ברור שחלק מהקרנות לא רווחיות, אבל אנחנו מוכנים לספוג את זה כדי להיתפס כגוף שמספק את כל הצרכים".

בחודש אוקטובר אשתקד עברה הבעלות בפסגות מידי קרן יורק לקרן אייפקס, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, כשפסגות ניהל 140 מיליארד שקל. מאז סבל בית ההשקעות מזליגת נכסים כמעט בכל התחומים, כשבקרנות הוא איבד כ-7 מיליארד שקל. היום עומד היקף הנכסים הכולל של פסגות על כ-130 מיליארד שקל.

* מופעל עליך לחץ מצד בעלי הבית שלך בגלל הפדיונות?

"מצב הקרנות הוא בידיים שלי, ומי שמכיר אותי יודע שאני מאד נחוש ועומד על עקרונותיי, ולא אעשה משהו בחברה שלא מקובל עלי".

* אז היית בעד העלאת דמי הניהול בקרנות הכספיות?

"כן, זו לא האסטרטגיה שלנו לממן סמנכ"לי כספים של חברות שמשקיעות בקרנות האלו. בגלל שהיינו שם בכספיות, אנחנו גם יודעים את המחיר של זה. כל ה-5.5 מיליארד שקל שיצאו מהקרנות הכספיות שלנו ונכנסו לאחרים, יושבים כמו משקולת על המתחרים, וזה יעבוד לטובתנו בחודשים הבאים".

* גם בקרנות המק"מ אתה מפסיד כסף, כמו שהפסדת על הכספיות, אז מה ההבדל?

"אנחנו מוכרים את קרנות המק"מ בגובה עמלת ההפצה, מה שהקרנות הכספיות לא הצליחו לעשות. אם מסתכלים על כל שוק תחליפי הפיקדון, רואים כי המתחרים מוכרים שם את מוצריהם ב-0%, ואני מוכר ב-0.25%. נתח השוק שלי אפילו עלה מ-8% ל-17% בשוק הזה. זו הרגשה של הצלחה".

"יש הזדמנות גדולה באג"ח הקונצרניות"

שוק המניות הישראלי איבד מתחילת השנה כ-5%, בעיקר על רקע חששות חיצוניים ממשבר חובות באירופה, סיכונים גיאופוליטיים וגורמים נוספים. ועדיין, שמש אופטימי יחסית באשר לצפוי: "שוק המניות צריך להיות חיובי, ואני מעריך שהוא יעלה ב-5%-10% מרמתו בתחילת השנה"

* ממה תנבע העלייה?

"מהריבית שתישאר נמוכה בארץ, כי המצב הכלכלי הוא טוב. שוק המניות יושפע מאוד מהעצבנות בעולם, ולכן לא הייתי ממליץ לבעלי לב חלש להיכנס אליו. בשוק האג"ח הקונצרניות יש הזדמנות גדולה. המרווחים נפתחו משמעותית, והיום בתל בונד 20 אפשר לקבל תוספת תשואה של 1.5% על הממשלתיות".

* מה לגבי חשיפה לחו"ל - מדיניות בה נוקטים היום כל הגופים המוסדיים?

"צריך שכ-30% מהרכיב המנייתי יהיה בחו"ל. גם בגלל פיזור וגם בגלל שכדי להתמיד בהשקעה לאורך זמן עדיף לבנות תיק עם קורלציות מנוגדות, בעיקר במדינות המפותחות יותר. אני מעריך שגם השווקים בחו"ל יתנו תשואה דומה לשוק הישראלי בהמשך השנה".

היקף הנכסים בקרנות הנאמנות של פסגות בשנתיים האחרונות
 היקף הנכסים בקרנות הנאמנות של פסגות בשנתיים האחרונות