מארגני חרם הקוטג' יוזמים: חרם גם על ספרי לימוד

‎‎במסגרת החרם קוראים הפעילים לציבור שלא לרכוש ספרי לימוד שמחירם מעל 50 שקל וחוברות לימוד שמחירן מעל 25 שקל‏

‎‎מובילי חרם הקוטג' החליטו להילחם גם במחירים הגבוהים של ספרי הלימוד. היום (ג') פתחו הפעילים דף מחאה חדש בפייסבוק, שבמסגרתו הם קוראים לציבור שלא לרכוש ספרי לימוד שמחירם מעל 50 שקל וחוברות לימוד שמחירן מעל 25 שקל.

‏"לצאת לרחובות זה חשוב מאוד, אבל הכוח היחיד שבו אנחנו האזרחים יכולים להשתמש כדי לעשות שינוי זה להימנע מלקנות מוצרים שמחירם מופקע. זה נכון בספרי הלימוד, זה נכון במוצרי המזון, וזה נכון בעוד מוצרים. חשוב שנדע לנצל את הכוח שיש בידינו, וכל עוד נישאר מאוחדים - הכוח הצרכני שלנו יוכל לתת את הטון במחירים", אמר מוביל החרם, איציק אלרוב.

לחצו כאן לעמוד הפייסבוק של המחאה החדשה

נזכיר כי מבדיקה מקיפה שיזם שר הפנים ויו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, ומבדיקת "גלובס" עולה כי קיים פער של מאות אחוזים בין עלות הייצור של ספרי הלימוד לבין מחיריהם בחנות.

כך, למשל, נמצא בבדיקה שנעשתה עבור השר ישי כי עלות הייצור של ספר מתמטיקה לכיתה י', הנמכר בחנות ב-98 שקל, היא 10 שקלים בלבד, כולל מע"מ. עלות הייצור של אטלס, הנמכר בחנויות ב-189 שקל, עומדת על 14 שקל בלבד. בכל הספרים שנבדקו נמצא כי עלות הייצור עומדת על 6-14 שקלים לספר.

‏בעיית מחירי ספרי הלימוד המנופחים ניתנת לפתרון, טוען ישי, שהכין תוכנית מהפכנית להוזלת ספרי הלימוד בכ-80%, המבוססת על בדיקת עלויות הייצור.

לפי התוכנית, יוגבלו באופן רגולטורי זכויות היוצרים ל-25% מעלות ייצור הספר, ומשרד החינוך ירכז את דרישות בתי-הספר לספרי לימוד ויוציא מכרז לבתי הדפוס. כך המחיר הסופי יגלם את עלות הייצור, את התמלוגים למחבר ואת עלות משלוח הספרים לבתי-הספר (שקל לספר, לפי בדיקת השר).

לפי ההצעה, ספר הנמכר היום ב-98 שקל יימכר ב-13.5 שקל בלבד, ואילו אטלס יימכר ב-17.5 שקל.

תוכניתו של ישי אמנם הוגשה לשר החינוך, גדעון סער, אבל זה סירב עד כה להתייחס אליה.