בג"ץ תוקף את הרופאים: במקום לדבר אתם צועדים לירושלים

שופטי העליון ביקרו את המדינה על כך שהתנגדה בעבר לבוררות בזמן שהרופאים הסכימו לה ■ ביניש לרופאים: התרשמותי היא שהשביתה שלכם הפכה למטרה ולא לאמצעי

בית המשפט העליון, בהרכב של 3 שופטים, מתח היום (ג') ביקורת חריפה על ההסתדרות הרפואית, על רקע העתירה של עו"ד דוד פורר לאלץ את ראש הממשלה להתערב אישית לסיום הסכסוך.

הנשיאה דורית ביניש הזכירה כי ההסתדרות הרפואית חזרה בה ממסמך הבנות בן 17 עמודים שהיווה פריצת דרך משמעותית לקראת חתימה על הסכם, ותקפה את העובדה שהארגון לא עשה די כדי לקדם את המשא-ומתן עם המדינה לאחר שבית הדין הארצי התיר לרופאים להמשיך בעיצומים.

עו"ד ארנה לין, המייצגת את ההסתדרות הרפואית, הסבירה לשופטים כי הארגון ביקש ב-25 ביולי האחרון שבוע "ללא רעשי רקע", כדי להרגיע את הרופאים בשטח שהביעו התנגדות להבנות שגובשו בין הצדדים, ואילו ביניש אמרה על כך: "קשה שלא יהיו רעשי רקע כשאתם מסייעים לרעשי הרקע האלה" - ובזאת כיוונה לכך שבמקום לקיים משא-ומתן אינטנסיבי לאחר שחזרה בה מההבנות עם האוצר, ההסתדרות הרפואית בחרה לקיים צעדה לירושלים ושביתת רעב מצד יו"ר הארגון.

השופטת אסתר חיות הבהירה לראשי הרופאים כי בית הדין הארצי לעבודה סירב להוציא צווי מניעה על בסיס הבקשה שלהם "להרגיע את השטח", אולם לאור ההתפתחויות ייתכן כי מה שהוגדר אז על-ידי בית הדין כ"צעדים מידתיים" ביחס לעיצומים שלהם, כבר לא ייתפסו כמידתיים כיום.

ביניש הוסיפה על כך כי היא התרשמה שהרופאים נוקטים בשביתה לשם השביתה, והבהירה כי שביתה היא אמצעי ולא מטרה.

שופטי העליון ביקרו את העובדה שההסתדרות הרפואית מתנגדת כעת לבוררות, למרות שהמדינה מסכימה להליך כזה - הכרוך בוויתור מצד המדינה על יכולת השליטה שלה בנוגע לעלות ההסכם למשל. עם זאת, השופטים ביקרו את המדינה על כך שעוד קודם לפרוץ הסכסוך הרופאים הם אלה שהסכימו לבוררות, ואילו המדינה היא שהתנגדה.

נכון לכתיבת שורות אלה, שופטי העליון המליצו על פשרה: הצדדים ינסחו מסמך שירכז את הפערים הבולטים ביניהם, שעליו יתקיים משא-ומתן נקודתי. אם גם המשא-ומתן הזה לא יצלח, יפנו הצדדים להכרעה על-ידי צד שלישי.

ספק אם בית המשפט העליון יחייב את ראש המשלה לנהל אישית את המשא-ומתן עם הרופאים, אולם נראה כי עיקר התועלת בעתירה הזאת הוא בעצם האמירות של שופטי העליון וביכולת שלהם להביא לדינמיקה של משא-ומתן מואץ יותר.