אינקרדימייל רכשה את Smilebox ב-25 מיליון ד' במזומן

אינקרדימייל מפתחת אפליקציות חינמיות עבור משתמשי דואר אלקטרוני ■ מדובר ברכישה הגדולה בתולדותיה ■ Smilebox מאפשרת לנהל את מאגר התמונות תוך יצירת חוויה ידידותית

למי מאיתנו זה לא קורה: אנו יוצאים לטיול, מצטלמים כאילו אין מחר, חוזרים הביתה ומורידים למחשב את התמונות מהמצלמה הדיגיטלית, צופים בהן קצת (ואולי מעלים את כולן לפייסבוק), ואז שוכחים מהן. אחרי מספר חודשים או אפילו שנים, כשאנו מנסים לאתר אותן במחשב האישי שלנו, אנו הולכים לאיבוד בתוך עשרות תיקיות ולא מוצאים אותן. החבר הטוב שחזר מחו"ל - או הדודה שבאה מרחוק והבטחנו לה "תמונות מדהימות" - חוזרים בידיים ריקות.

ואת הבעיה הזו אינקרדימייל רוצה לפתור לנו. לכן היא רכשה את Smilebox האמריקנית תמורת 25 מיליון דולר במזומן - כפי שעולה מהודעתה אתמול. אינקרדימייל , המפתחת אפליקציות חינמיות עבור משתמשי דואר אלקטרוני, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 67 מיליון דולר, ורכישת Smilebox הפכה אתמול לגדולה בתולדותיה.

Smilebox, שהוקמה לפני שש שנים, פיתחה תוכנה אותה ניתן להוריד לשולחן העבודה של המחשב האישי (DeskTop), והיא מנהלת את מאגרי התמונות וסרטי הווידיאו שיש לנו במחשב, תוך יצירת חוויה ידידותית יותר. מייסדי החברה הקימו אותה מתוך אמונה כי "שמחה זה משאב הניתן לחידוש מהחשובים שיש בעולם, ולכן מטרתנו היא לסייע לאנשים לחלוק אותה" (ציטוט מתוך אתר החברה, לא נגענו).

התוכנה של Smilebox מאפשרת למשתמש בה להפוך את אותם תמונות וסרטי וידיאו לחלק מהזמנה לאירוע, למצגת שקופיות, לאלבום תמונות, לברכות (למשל לימי הולדת), וכן לשתף אחרים בצפייה בהם. בקיצור ולעניין - לעשות "סטופ" לתמונות ולסרטי הווידיאו שנשכחים רגע אחרי שהורדו למחשב האישי.

עד כמה שהמטרה של מייסדי Smilebox נשמעת מעט ילדותית (ותסלחו לנו על הציניות), החברה הפכה את החזון הנ"ל לעסק מכניס. Smilebox מאפשרת להוריד תוכנת בסיס ללא תשלום, ותוכנת פרימיום תמורת דמי מנוי שנתי של 40 דולר או מנוי חודשי שעלותו בערך 6 דולרים.

פרשנות / טלי ציפורי: לא תלויה בפרסום מבוסס חיפוש

תוכנת הפרימיום של Smilebox היא מקור הכנסותיה העיקרי, ולהבדיל מאינקרדימייל החברה אינה תלויה בהכנסות מפרסום מבוסס חיפוש. אשתקד עמדו הכנסות Smilebox על 10 מיליון דולר, ובשנה הבאה היא צפויה לייצר הכנסות של מעל 15 מיליון דולר.

החברה האמריקנית עדיין אינה רווחית, וצפויה להגיע לאיזון במהלך המחצית השנייה של 2012. "חיפשנו חברה שצומחת בשיעור שנתי של 30%, וזה אכן המקרה של Smilebox", אומר ל"גלובס" ג'וזף מנדלבאום, מנכ"ל אינקרדימייל. "הפתרון של Smilebox סינרגטי לפתרונות של אינקרדימייל, וזו רכישה שמהווה שלב ראשון ביישום האסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה".

כשמנדלבאום מדבר על סינרגיה הוא מתכוון בעיקר לפיתרון PhotoJoy של אינקרדימייל. זוהי תוכנה שרק מאפשרת לסדר את התמונות שיש במחשב על שולחן העבודה כסוג של רקע (WallPaper). "אני מקווה ששני הפתרונות הללו יעבדו יחדיו", אומר מנדלבאום.

אינקרדימייל די אופטימית בנוגע לערך המוסף שתעניק לה Smilebox, וזו אחת הסיבות מדוע בעלי המניות של האחרונה יוכלו לקבל עד 15 מיליון דולר נוספים - אם וכאשר תעמוד Smilebox באבני דרך שונות. תוספת זו תועבר לידיהם בשני חלקים, הראשון תוך שבעה חודשים מרגע השלמת הרכישה, והשני תוך 14 חודשים. כך עשוי שווי הרכישה המקסימלי לעמוד על 40 מיליון דולר - סכום שאינו הולך ברגל עבור חברה בסדר הגודל של אינקרדימייל.

ואכן, נכון לרבעון הראשון של השנה, לאינקרדימייל יש בקופה 33 מיליון דולר, ולכן מימון השלב הראשון של הרכישה לא אמור להוות עבורה בעיה. מימון השלב השני, כפי שכתבנו כאן באחרונה, ייתכן שיבוסס על גיוס חוב בשוק ההון המקומי. ואם הגיוס לא ייצא לפועל - אינקרדימייל מייצרת מדי רבעון מזומן בשווי של עד 2 מיליון דולר, וזה יוכל לתמוך במימון אותו שלב שני.