"רק" כחצי מיליארד שקל נפדו מתעודות הסל בחודש יולי

רוב מנהלי התעודות רשמו פדיונות, למעט הראל-סל ופסגות סל שרשמו גיוסים זניחים ■ מתחילה השנה הענף דווקא צמח בכ-700 מיליון שקל

ההיסטריה שאחזה במשקיעי תעודות הסל ביוני, במהלכו נפדו מהענף 1.3 מיליארד שקל, נרגעה לפי שעה, ובחודש יולי נפדו מהתעודות רק כחצי מיליארד שקל. יחד עם זאת, בהשוואה לחודשים קודמים השנה זהו עדיין מספר די גבוה, שכן בארבעת החודשים הראשונים של השנה הענף עוד גייס כספים.

למרות חודש יוני הגרוע, והתוצאות של חודש יולי שגם הן לא מאוד טובות, ענף תעודות הסל נמצא בגיוס חיובי מתחילת השנה - של כ-700 מיליון שקל, והיקף נכסיו עומד על 55.3 מיליארד שקל.

בניגוד לענף הקרנות בו המשקיעים הם הציבור, בתעודות סל ניתן להניח כי כשליש מהענף הם משקיעים מוסדיים. לכן, על פי רוב אנו רואים תגובה מתונה יותר של זרימת הכספים לענף והחוצה ממנו, כתגובה לסנטימנט בשווקים. בחודש יולי למשל, פדו התעודות העוקבות אחרי מדדי מניות בארץ קרוב למיליארד שקל - כך עולה מנתוני לשכת המסחר. זאת, למרות שגם בחודש יוני וגם ביולי, ולמעשה מתחילת השנה, שוק המניות רשם ירידות שערים.

תעודות האג"ח הקונצרניות גייסו 283 מיליון שקל, כנראה כתגובה לירידות השערים של מדדי התל בונד בחודש יוני (ביולי הם כבר רשמו עליות מתונות). כן נציין, כי בחודש יולי גייסו תעודות הפיקדון 203 מיליון שקל, ותעודות העוקבות אחרי מדדי מניות בחו"ל גייסו קרוב ל-100 מיליון שקל. אלה האחרונות הן האפיק הצומח ביותר מתחילת השנה, עם גיוסים של כ-2.5 מיליארד שקל והיקף נכסים של כ-11 מיליארד שקל - 20% מהענף.

קסם מצמצמת פערים מדש איפקס

ברמת המנהלים, רובם רשמו פדיונות, למעט הראל-סל ופסגות סל שרשמו גיוסים זניחים של מיליוני שקלים בודדים. כן יצוין, כי החל מחודש יולי איחדו במיטב את תוצאות שתי חברות הסל שבבעלות בית ההשקעות - מיטב מדדים ומבט שנרכשה לפני כחודש.

חברה נוספת שמחזיקה עדיין בשני מותגים, אם כי הכוונה היא לאחדם, היא דש-איפקס. גם בתכלית וגם באינדקס נרשמו פדיונות ביולי, ומעניין לציין שאיחוד התוצאות של שתי החברות מתחילת השנה נותן שורה תחתונה שלילית. למרות זאת, דש-איפקס עדיין מחזיקה בנתח שוק גדול יותר מקסם, אם כי הפער הולך ומצטמצם ועומד כיום על עשרות מיליוני שקלים - פחות מאחוז בנתח השוק. זאת, בזכות גיוסים של כ-1.2 מיליארד שקל בקסם מתחילת השנה.

ענף תעודות הסל ביולי
 ענף תעודות הסל ביולי