"המשך המחאה לא ייטיב עם רובן המכריע של החברות"

בפסגות וב-UBS צופים כי הנפגעים העיקריים מהמחאה החברתית יהיו חברות הנדל"ן, רשתות השיווק, הבנקים, וכן חברת כיל ■ "עדיפה חשיפה לאג"ח הקונצרניות על פני מניות"

השבוע החולף היה גרוע למדי עבור הבורסה בת"א, כשמדד המעו"ף השלים צניחה של כ-6%, וירד אל מתחת לרף 1,200 הנקודות. אמנם המגמה השלילית נגרמה בעיקר בשל מגמה דומה בשוקי העולם, אך ברקע הירידות בהחלט ריחפה גם המחאה החברתית ששוטפת את המדינה בשבועות האחרונים, ובשוק מעריכים כי לא מן הנמנע שהסנטימנט השלילי בבורסה יימשך לאור אירועי המחאה ההולכים ומתרחבים.

החשש המרכזי בקרב המשקיעים הוא שהצעדים שהממשלה תעשה בניסיון לרצות את המפגינים ולטפל בדרישותיהם, יתבטאו בעיקר בתחום המיסוי ויגיעו על חשבון הרווחים של החברות הציבוריות. דוגמה ראשונה לכך ראינו כבר אתמול, עם פרסום אזהרת הרווח של חברות הדלק, בעקבות החלטת משרד האוצר על הפחתת מחיר הדלק, בין היתר באמצעות הקטנת מרווחי השיווק של החברות.

החששות הללו, יש לזכור, מגיעים בתקופה של חוסר ביטחון כלכלי ואי ודאות, כשמצב החובות באירופה ודאגה בנוגע למצב הכלכלה האמריקנית נוסכים גם כך ספקות במשקיעים, ומטלטלים את השווקים ברחבי העולם.

"הבנקים ייפגעו מהמשכנתאות"

איך משפיעים כל הדברים הללו בשורה התחתונה על האופן שבו יש לבנות את תיק ההשקעות? בבית ההשקעות פסגות מזהים לנוכח המצב כדאיות בהשקעה באג"ח הקונצרניות. בסקירה שפרסם בית ההשקעות היום כותבים כלכלניו כי להערכתם "חשיפה לנכסי סיכון באמצעות האפיק הקונצרני עדיפה כיום על פני האפיק המנייתי. זאת, כמובן תוך הקפדה על ניתוח אשראי פרטני ומעמיק של חברות, ופיזור רחב בין סדרות אג"ח".

יניב קוניס ואריאל ליבוביץ' מעריכים בסקירה כי למרות הפגיעה האפשרית ברווחיות החברות, זו "אינה צפויה להיות מהותית עד כדי פגיעה ביכולתן לשרת את החוב". עוד מציינים השניים כי "ההאטה בקצב העלאות הריבית צפויה לייקר בשיעור נמוך יותר מהצפוי את עלויות המימון לחברות, למתן חלק מהפגיעה ברווחיות וכן לשפר את יכולת המיחזור". הם מציינים עוד כי האירועים האחרונים מחזקים את המלצת פסגות "לפזר את תיק ההשקעות לחו"ל, בדגש על הרכיב המנייתי והאג"ח הקונצרניות".

לגבי סקטורים העלולים להיפגע מהמצב, בפסגות מזכירים בנוסף לחברות הדלק גם את ענף הבנקאות העשוי "להיפגע כתוצאה מהתלות הגדולה של הבנקים בתיקי המשכנתאות, שהתנפחו במידה ניכרת בשנים האחרונות".

בכל הנוגע להשפעה על סקטור הנדל"ן, בפסגות צופים שתי השפעות מנוגדות: "מצד אחד, חברות הבנייה צפויות ליהנות מהיצע קרקעות ובנייה מוגברת כפי שהוצגו בתוכניות להאצת הבנייה, כגון ה'סופר-טנקר' וחוק הוד"לים. מצד שני, דוחותיהן של חברות הנדל"ן המניב צפויים להיפגע משערוכים שליליים של נכסיהן".

במבט כולל, בפסגות מעלים אפשרות לפגיעה בחברות בשל קושי בהעלאת מחירים, ספיגת עלייה בעלויות ייצור וחומרי הגלם, אפשרות להעלאת מיסי חברות, השפעה של מסקנות הוועדה לבחינת התחרותיות במשק ורפורמות אפשריות בענפים שונים, בדומה למתרחש בענף התקשורת. לאור אלה, סבורים בבית ההשקעות כי "המשך המחאה אינו צפוי להיטיב עם רובן המכריע של החברות בישראל".

"ייתכן שמס החברות יעלה"

גם כלכלני UBS פרסמו סקירה בנוגע להשפעות המחאה, ובמסגרתה הם מזכירים את סקטור הבנקים, חברות הקמעונאות ויצרנית הדשנים כיל כחלק מהחברות העלולות להיפגע מהשלכות האירועים האחרונים.

במבט כולל, סבורים כלכלני UBS בישראל כי אחד מהתרחישים האפשריים בעקבות המחאה הוא העלאת מיסי חברות, ביטול חלק מהורדות המיסים שאומצו, והעלאת המס על רווחי הון ודיבידנדים. כל זאת, במקביל להורדת מיסים למעמד הביניים, הורדת מיסים על הדלק והגברת התחרות בענפי המזון והקמעונאות.

בנוסף, ב-UBS לא פוסלים אפשרות שהממשלה תחליט לאלץ מספר בעלי שליטה דומיננטיים בשוק למכור חלק מהנכסים שלהם, כחלק מהמלצות הוועדה לבחינת הריכוזיות במשק הצפויה להציג מסקנות נחרצות יחסית לאור המצב.

לגבי הבנקים, בבנק ההשקעות מעריכים כי הסיכון עבורם הוא הורדה אפשרית של עמלות עליה יוחלט בממשלה או בבנק ישראל. במבט רחב יותר סבורים שם כי השפעה נוספת על החברות צפויה להיות קצב העלאת ריבית איטי יותר ממה שצפו עד כה.

בעניינה של כיל סבורים ב-UBS כי במצב הנוכחי, בתמיכת האווירה הציבורית, הממשלה עשויה להשיג מהחברה מעט יותר ממה שצפתה בתחילה, במסגרת המו"מ המתנהל בין הצדדים על התמלוגים שתידרש כיל להעביר למדינה.

בכל הנוגע לסקטור הקמעונאות, צופים שם כי גם רשתות המזון וגם רשתות של מוצרי צריכה אחרים, עלולות להיפגע כחלק מהניסיון להיטיב עם הצרכנים. במסגרת זו, מציינים בבנק ההשקעות מספר צעדים אפשריים שיפגעו במרווחי החברות עליהם עשויה הממשלה להחליט, וביניהם: החזרת פיקוח מחירים על חלק מהמוצרים, ומספר מהלכים שיגבירו את התחרות בין השחקנים.

דארן שאו, ראש מחלקת המחקר של UBS בישראל, מדגיש כי בכל מקרה ההשפעות לא צפויות להיות מיידיות, ולכן הוא לא משנה לאף אחת מהחברות הנסקרות המלצה או מחיר יעד. בנוסף, שאו מציין כי המחאות השונות אינן מטרידות יתר על המידה את מרבית המשקיעים, ורובם חוששים יותר כרגע מהסיכונים המשמעותיים הרבה יותר הקיימים בעולם, בייחוד באירופה ובארה"ב.

השפעת המחאה החברתית על האפיקים השונים להערכת פסגות
 השפעת המחאה החברתית על האפיקים השונים להערכת פסגות

מה עשו המניות שעלולות להיפגע מהמחאה החברתית
 מה עשו המניות שעלולות להיפגע מהמחאה החברתית