לדלג על רשתות המזון: פלטפורמת רכישה ללא פער התיווך

הרעיון של הסטארט-אפ Farmigo הוא לאפשר לצרכן הסופי לרכוש מזון ישירות מחוות הגידול החקלאית, מהדייג ובקיצור - ממי שמגדל, לוכד או מכין את המזון

תארו לכם שהייתם יכולים לסגור את היום עם פילה דניס שנתפס ברשת רק באותו הבוקר, או לפצוח את היום עם פירות אורגניים שנקטפו לפני פחות מ-24 שעות - והכול במחירים נמוכים ממחירי השוק. זו הבשורה שמנסים בנצי רונן (מנכ"ל) ויוסי פיק (סמנכ"ל פיתוח) להביא לשוק האמריקני עם חברת הסטארט-אפ Farmigo.

רונן ופיק - שעברו כמה שנים טובות יחד ב-SAP - חיפשו רעיון מקורי לסטארט-אפ, ולנגד עיניהם ניצבו שתי דרישות: מצד אחד, שהחברה תהיה גדולה ורווחית, ומצד שני שיהיה מדובר בחברה שתורמת חזרה לעולם. כשהסתכלו מבחוץ על תעשיית המזון, הם ראו לא מעט פגמים ששימוש נכון באינטרנט יכול לתקן ולהפוך את התעשייה ליעילה יותר.

הרעיון של פארמיגו הוא לקצר את שרשרת המזון, ולדלג על רשתות המזון כגורם מתווך באמצע הדרך: הפלטפורמה של החברה מאפשרת לצרכן הסופי לרכוש מזון ישירות מחוות הגידול החקלאית, מהדייג ובקיצור - ממי שמגדל, לוכד או מכין את המזון. "האינטרנט נועד לאפשר את הקשר הישיר בין היצרן לצרכן", אומר רונן ל"גלובס". "אנחנו מאפשרים לצרכן לרכוש, למשל, גבינות ומוצרי חלב ישירות מהרפת, כשאת המוצרים הוא מקבל בנקודות איסוף הנמצאות קרוב לביתו". כדי לרכוש מוצרים, נדרש הצרכן לרכוש מנוי תקופתי לחוות החקלאיות, כדי שאלה יוכלו להיערך בהתאם מבחינת היקף הייצור.

לדברי רונן, במערכת של פארמיגו - שפיתוחה נעשה בישראל - קיימים כבר יותר מ-100 חוות ויצרני מזון שונים, ובכל שבוע מצטרפים 2-3 יצרנים חדשים. אם מוסיפים לזה 35 אלף מנויים שרוכשים בכל שבוע מזון מהספקים, מגיעה החברה להיקף עסקאות חודשי ממוצע של 2.5 מיליון דולר.

החברה גייסה 2 מיליון דולר מעלי פרטובי, שמכר בעבר חברות למיקרוסופט ולמייספייס והשקיע בטוויטר וב-yelp; טובי קופל, לשעבר מנהל יאהו אירופה, וקרן הון סיכון אמריקנית.

ואיך אפשר בלי הקוטג'

המערכת האינטרנטית של פארמיגו מאפשרת לחקלאים לנהל את מערך ההזמנות, את הליכי התשלום ואת היקף הסחורה שהם צריכים לגדל כדי לעמוד בביקוש. הצרכנים משתמשים במערכת בעקיפין, באמצעות הזמנה ישירות מאתרי האינטרנט של החוות.

היתרונות של פארמיגו הם טריות המוצרים, שמסופקים עוד באותו יום הקטיף לצרכן, או ביום למחרת. המוצרים שנמכרים מגיעים מחוות אורגניות ללא דישון סינתטי, ריסוס או הנדסה גנטית - מה שהופך אותם בריאים הרבה יותר. יתרון נוסף הוא העובדה ששרשרת המזון התקצרה, והורידה בדרך את הסיטונאים ורשתות המזון, מה שמאפשר לחקלאים למכור מזון אורגני במחירים הנמוכים ב-10%-20% מאלה שבסופרמרקט.

כשמדברים על הורדת מחירי מזון, קשה להתחמק מהשאלה המתבקשת על מחאת הצרכנים בישראל. "אם פארמיגו הייתה פועלת בישראל, המחיר של הקוטג' היה יכול להיות נמוך יותר", קבע רונן.

לדבריו, "אנחנו גוזרים עמלה של 2% מכל עסקה שמתבצעת במערכת. כשנשיק את הפלטפורמה השיווקית, נגבה אחוזים נוספים על כל לקוח שאנחנו מפנים ליצרנים דרך האתר".