פריצת דרך במו"מ עם הרופאים: אידלמן יפסיק שביתת הרעב

הבנות במו"מ בין הרופאים למדינה: מספר התורנויות למתמחים יירד באופן מיידי ל-6 בחודש, תוספת של 1,000 תקנים חדשים בביתה"ח ■ אידלמן: "פעם ראשונה שראיתי נכונות אמיתית"

הושגה פריצת דרך במו"מ בין הרופאים למדינה: יו"ר ההסתרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, הסכים להפסיק את שביתת הרעב שלו ולנהל מו"מ אינטנסיבי על הפער הנותר בסוגית עלות ההסכם, וזאת לאחר שמשרד האוצר נענה לדרישותיו והסכים להגדיל את מספר התקנים למתמחים ל-1,000 (במקום 650) ולהגביל את מספר התורנויות למתמחים ל-6 תורנויות בחודש באופן מיידי ולא באופן מדורג כפי שנקבע במסגרת ההבנות הקודמות.

כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", משרד האוצר כבר הביע נכונות להיענות לדרישת ההסתדרות הרפואית בעניין התקנים ואף הסכים להגדיל במעט את מסגרת עלות ההסכם. ככל הנראה, מה שתרם לפריצת הדרך הוא אירועי היום בבתי החולים, לאחר שהרופאים בביה"ח מאיר פתחו בשביתת פתע בניגוד לצווי המניעה של ביה"ד הארצי לעבודה, ולאחר שמתמחים במספר בתי חולים הודיעו על כוונתם להתפטר כבר בימים הקרובים. בשני הצדדים הבינו כי הדברים נמצאים על סף אנרכיה מוחלטת בבתי החולים, ועל כן מיהרו להודיע על הסכמות עקרוניות.

תוספת של 1,000 תקנים והגבלת מספר התורנויות לכדי 6 בחודש הם שתיים מתוך מספר "קווים אדומים" שהציבו המתמחים בפני כל הסכם שייחתם, אחרת יממשו את איומם להתפטר. עם זאת, ההסתדרות הרפואית לא קיבלה את דרישתם שלא להסכים לכך שגם רופאים מומחים עם ותק של עד 5 שנים, יחויבו במספר תורנויות בחודש.

ככל הנראה אידלמן יודיע בקרוב על הפסקת העיצומים כבר מיום ראשון. לא ברור עדיין האם ההסתדרות הרפואית הסכימה להנהגת שעוני נוכחות לרופאים בבתי החולים, כפי שכבר הסכימה בסוף יולי האחרון באופן עקרוני. עם זאת, גורמים באוצר מבהירים כי לא יסכימו לכך שהרופאים יחזרו בהם מההבנות הקודמות בעניין זה ובעניין חיוב מומחים צעירים בביצוע מספר תורנויות.

"רגע היסטורי, אני רואה שיש רצון אמיתי", אמר ד"ר אידלמן. "אנו יוצרים רפורמה משמעותית במערכת הבריאות הציבורית. באמת יש פה פריצת דרך ומתרקם הסכם היסטורי לרפואה בישראל. אני רוצה להודות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, למנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ולשר האוצר, יובל שטייניץ. פעם ראשונה שראיתי נכונות אמיתית לפתור את מצוקת המערכת הבריאות הציבורית".