נציגי אפאצ'י ביקרו בישראל; בינתיים לא משקיעים

נציגי החברה, הנסחרת ב-S&P 500, כבר קיימו שיחות עם משרדי הממשלה ■ מתעניינת גם ביצוא גז נוזלי מ"תמר" ■ עשויה לקבל החלטה בזמן בו יפורסמו ממצאי הנפט מ"לוויתן"

שוק חיפושי הנפט והגז הישראלי עשוי לעלות ליגה: ענקית חיפושי הנפט האמריקנית אפאצ'י בודקת בימים אלה כניסה לשוק הישראלי בתחום החיפושים וההפקה של נפט וגז טבעי.

ל"גלובס" נודע כי נציגי החברה קיימו לאחרונה פגישות במשרדי הממשלה שבהם נדונה אפשרות כניסתם לפעילות כאן. החברה עורכת בשלב זה הליך לימוד של השוק הישראלי שכולל בחינה מקפת של משטר המיסוי החדש שנוצר בישראל בעקבות חוק ששינסקי.

להערכת גורמים בשוק חיפושי הנפט שעמדו בקשר עם החברה החלטתה הסופית של אפאצ'י תתקבל לכל המאוחר במהלך הרבעון הראשון 2012. באותו זמן אמורות להיוודע תוצאות קידוח "לוויתן 1" למטרת הנפט. במידה ויימצא נפט בקידוח צפויה להיות לכך השפעה רבה על החלטתה של אפאצ'י. פרויקט נוסף שמעניין חברה בסדר גודל של אפאצ'י הוא יצוא הגז מ"לוויתן", פרויקט שהיקפו הכספי צפוי לעלות על 10 מיליארד דולר.

אפשרות כניסתה של אפאצ'י לשוק הישראלי מעוררת עניין רב בממשלה. אפאצ'י, הנסחרת במדד ה-S&P 500 משנת 1997, שייכת לליגה אחרת מזו של חברות החיפושים האחרות שנכנסו עד היום לישראל, כולל נובל אנרג'י, השחקנית הדומיננטית בשוק. שווי השוק של החברה מתקרב ל-50 מיליארד דולר (לעומת 17.2 מיליארד דולר של נובל) ורק במהלך השנה שעברה ביצעה החברה רכישות בהיקף של מעל 10 מיליארד דולר שבמרכזן רכישת עסקי ענקית הנפט הבריטית BP בקנדה (3.25 מיליארד), ארה"ב (2.5 מיליארד) ומצרים 650 מיליון דולר). עד כה נמנעו חברות במימדיה של אפאצ'י מכניסה לשוק הישראלי, בין היתר בשל גודלו הקטן יחסית, גילו הצעיר ועל-רקע חשש מפגיעה באינטרסים שיש להן בעולם הערבי. אפאצ'י פעילה מאד במצרים מאז 1996 אך מעבר לכך אין לה פעילות במדינות ערב.

ל"גלובס" נודע כי בשיחותיהם בישראל התעניינו נציגי אפאצ'י בנושא יצוא הגז הטבעי ממאגרים כמו "תמר" ו"לוויתן". אחד הנושאים שבהם דנו היה מתקני הנזלה צפים (FLNG) ומידת התאמתם לשוק הישראלי. מתקני ההנזלה הצפים נחשבים למילה האחרונה בתעשיית הגז הטבעי. מתקן עתידי שמתכננת חברת של (Shell) עבור מאגרי גז באוסטרליה צפוי לעלות כ-10 מיליארד דולר. ישראל מעוניינת להקים מתקן הנזלה שיהפוך את הגז הטבעי לגז טבעי נוזל (LNG) שאותו ניתן לשנע במיכליות מיוחדות לכל יעד בעולם.

גורמים בישראל רואים במתקני ההנזלה הצפים תחליף אופטימלי למתקני הנזלה יבשתיים, לאור מצוקת שטחי החוף, האיום הביטחוני וההתנגדות העזה שצפויה הקמת מתקן יבשתי לעורר מצד תושבי היישובים המתגוררים בסמוך אליו. מימי הים התיכון באזור ישראל, הנחשבים נוחים יחסית, מתאימים במיוחד למתקן צף.

אפאצ'י נוסדה ב-1954 במיניאפוליס, מינסוטה ומנייתה נסחרת בוול-סטריט משנת 1969. בשנת 1986 עברה החברה שינוי מבני שכתוצאה ממנו הפכה לחברת חיפושים והפקה של נפט וגז טבעי. ב-1988 הרחיבה החברה לראשונה את פעילותה אל מחוץ לגבולות ארה"ב והיא פעילה באוסטרליה, קנדה, מצרים והים הצפוני. ב-2010 רכשה גם את חברת מרינר אנרג'י שלה פעילות בתחום קידוחי המים העמוקים במפרץ מקסיקו.