מחקר של הכנסת: המס העקיף פוגע בעיקר במעמד הביניים

מרכז המחקר של הכנסת: קיים פער גדול בנטל המס העקיף בין העשירונים השונים - ביחס להכנסתם ■ "מדיניות הפחתת המסים תגדיל את אי-השיוויון; יש לבחון אפקטיביות הפחתת המס הישיר"

"מדיניות המסים שנקבעה תגדיל את פערי המיסוי בין המיסוי הישיר והעקיף המשפיעים על אי השוויון", כך עולה ממחקר שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחודש יוני 2011. המחקר אומד את חלוקת המסים הישירים והעקיפים בין עשירוני ההכנסה של משקי-הבית בחברה הישראלית, כאשר מאומדן זה עולים פערים משמעותיים בנטל המס העקיף בין העשירונים השונים - ביחס להכנסתם.

במסגרת המחקר בוחנת הכלכלנית אילנית בר את חלוקת המסים בין העשירונים לשנת 2009, על בסיס דוח מינהל הכנסות המדינה לשנים 2009-2010, וסקר הוצאות המשפחה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2009.

מהמחקר עולים נתונים ברורים לגבי פערים בנטל המס העקיף בין העשירונים השונים, נטל המיסים העקיפים מההכנסה נטו של משקי הבית יורד מ-26.08% בעשירון השני ל-15.54% בעשירון התשיעי.

זאת, כאשר בעוד נטל המס העקיף על העשירון העשירי עומד על 11.53% בלבד, עומד נטל המס העקיף בעשירונים החמישי והשישי על כ-20.14% ו-18.14% בהתאמה.

נטל המסים העקיפים מההכנסה נטו של משקי הבית לפי עשירונים
 נטל המסים העקיפים מההכנסה נטו של משקי הבית לפי עשירונים

עוד מסבירים במחלקת המחקר כי צעדי הממשלה להפחתת המיסים הישירים, לרבות מס הכנסה, מס חברות והפרשות המעסיקים לביטוח לאומי - יגדילו את אי-השיוויון. וזאת, עקב העובדה כי להבדיל מבסוגיית המיסים העקיפים, מרבית נטל המס הישיר נופל על העשירונים העליון (63.7% מהנטל על העשירון העשירי, וכ-18.14% מהנטל על העשירון התשיעי).

התפלגות המסים הישירים בין עשירוני ההכנסה ויחס החמישונים
 התפלגות המסים הישירים בין עשירוני ההכנסה ויחס החמישונים

"יש לבחון האם ההפחתה (של המיסים) אכן תסייע להגברת הצמיחה הכלכלית והכנסות המדינה, או שמא מידת האפקטיביות של כלי זה מוגבלת, וכמו כן לבחון האם פירות הצמיחה ישפיעו על כלל העשירונים", נכתב במחקר.