יותר חלב מאשר בחג השבועות

בזמן שהעולם הדתי מתאבל על בתי המקדש, נעשים לא מעט שינויים בהרגלי הצריכה

שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה של קהלי מטרה יכול להיות אסון לחברה אחת אך בשורה טובה לחברה שנייה.

בימים אלה אנו נמצאים בתקופת "תשעת הימים", פרק הזמן בין ראש חודש אב (שחל ביום שני), לבין צום תשעה באב (שיחול ביום שלישי הבא). בימים אלה נוהגים מנהגי אבלות על חורבן בית המקדש הראשון והשני שחרבו שניהם בתאריך אחד, ט' באב.

בתקופה זו חלים שינויים דרמטיים בהרגלי הצריכה של הציבור החרדי, שמקורם במנהגי אבלות הנהוגים בימים אלה. אחד ממנהגי האבלות המשפיעים ביותר על שוק הצריכה החרדי הינו השינוי בתפריט המזון. בתקופה זו, מלבד שבת, לא אוכלים בשר כלל, גם לא בהכשר מהודר.

מצב זה מפריח בין לילה את כל שוק תחליפי הבשר, הדגים ומוצרי החלב באופן דרמטי. חברות כמו טבעול וזוגלובק בתחום תחליפי הבשר, תנובה ושטראוס בשוק החלב ויצרני הדגים למיניהם, יוצאים מדי שנה בתקופה זו במבצעים חסרי תקדים, מתוך הבנה שהצריכה עולה בנקודות המכירה החרדיות - ובגדול.

השאלה היא מי יצליח למכור יותר. המבצעים בתקופה זו אטרקטיביים באופן משמעותי, וצרכנים רבים נוהגים להצטייד במוצרים המשתייכים לקטגוריות המזון אלה גם לחודשים הבאים.

רשתות השיווק החרדיות אינן טומנות את ידן בצלחת ומצטרפות לחגיגה, כמו שהן יודעות לעשות. מיטב החברות הרלוונטיות עולות בתקופה זו בקמפיינים בהם הם מפרסמים תחת כל עץ רענן את המוצרים תוך דגש על הרלוונטיות לתקופה זו של תשעת הימים, תוך הבנה ברורה של הדד ליין - תשעה ימים.

אמצעי המדיה החרדיים פורחים בתקופה זו, עד שאפשר לחשוב שמדובר בערב חג. האישה החרדית מקבלת שלל פתרונות והצעות הגשה מיוחדות המתאימות לתשעת הימים, אותם מספקת המדיה החרדית, כאשר המשותף לכולם הוא, ללא בשר.

החברות המפרסמות גם נכנסות לתמונה כאשר הן מפיקות פרסומים ייעודים לתקופה זו, העיתונים מלאים בעמודי פרסום על המבצעים המיוחדים, נקודות המכירה בשילוט המזכיר את שינוי התפריט ותחנות הרדיו המשמיעות תשדירים ווקאלים, ללא מנגינה, כיוון שבתקופה זו אסור לשמוע קול של כלי נגינה, אלא תשדיר ווקאלי בלבד.

מנהג אבלות נוסף הנהוג בימים אלה ומשפיע על גידול צריכת המזון הביתית, הוא אי-קיום שמחות בתאריכים אלה. אין חתונות, אין אירוסין ועוד שלל חגיגיות שידחו אחרי תשעה באב, ולכן הציבור נמצא הרבה יותר בבית בשעות הערב. ואם אתשאלו את עצמכם, כמה חתונות כבר יש שזה מזיז את עקומת הביקוש? אז בציבור החרדי אירועים ושמחות הן מרכז תרבות הבילוי ויש מהן לא מעט.

לכן, אם יש לכם מוצר שעונה לאחת מהקטגוריות שהוזכרו, זה הזמן שלכם לדבר עם הצרכן החרדי. השנה זה כבר מאוחר מדי, אבל אם לצערנו עד שנה הבאה לא יבנה בית המקדש השלישי.

הכותב הינו מנהל השלוחה החרדית של "הבצפר" ויועץ שיווקי למגזר החרדי.