אל-אריאן: "חייבים לשאול - מי מדרג את סוכנויות הדירוג?"

מנכ"ל קרן פימקו: "הויכוח אם הורדת הדירוג מוצדקת, לא ייפסק בתקופה הקרובה" ■ לדבריו, "המערכת הגלובלית תגיב. המהלך ההיסטורי התרחש - יהיו השלכות, ויהיה חוסר וודאות"

מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל המשותף של קרן פימקו - קרן האג"ח הגדולה בעולם - אמנם מודע לכך ש"הויכוח אם הורדת הדירוג של ארה"ב אכן מוצדקת, לא ייפסק בתקופה הקרובה", אולם בדבר אחד הוא בטוח: "המהלך ההיסטורי כבר התרחש. עכשיו המערכת הגלובלית תצטרך להגיב - יהיו השלכות, ויהיה חוסר וודאות". (הורדת הדירוג - לסיפור המלא)

אל-אריאן התייחס במזכר שכתב ללקוחותיו היום (א'), למהלך דירוג האשראי. אל-אריאן התייחס במזכר לאינדיקטורים הפיננסים "ייבחנו היטב בתקופה הקרובה", כמו גם להשלכות המהלך על הכלכלה הריאלית של ארה"ב: "סביר להניח שעלויות האשראי של ההלוואות לציבור האמריקני יהיו גבוהות יותר בחלוף הזמן, מאשר היו אם המהלך לא היה מתקיים".

אולם, אל-אריאן התייחס גם לתפקידן העתידי של סוכנויות הדירוג בכלכלה הגלובלית, כאשר "חייבים לשאול - מי מדרג את סוכנויות הדירוג? המהלך של S&P עשוי להוביל את הממשלים בארה"ב ובמדינות אירופה לשבש את מונופול הכוח וההשפעה של הסוכנויות על השוק". אל-אריאן טוען כי המהלך עשוי להביא את המשקיעים לעשות משהו שלא עשו מזה שנים: לבצע הערכות עצמיות ולא על בסיס מקורות חיצוניים.

עוד אמר אל-אריאן בחריפות כי "המהלך פוגע ביעילותה של ארה"ב כסמן עולמי לכלכלה הגלובלית". אל-אריאן ציין כי ההשפעות המיידיות של המהלך לא ברורות - "אין אף מדינה בעולם שמתאימה או רוצה להחליף את ארה"ב בתפקידה בכלכלה העולמית".

"הורדת הדירוג אולי תהווה קריאת אזהרה לפוליטיקאים בכל העולם - ובעיקר בארה"ב", סיכם אל-אריאן. "נציגי שני המפלגות צריכים להתאחד כדי להחזיר את ארה"ב למסלול של צמיחה, יצירת מקומות עבודה ואיתנות פיננסית".