המוחים לא נחים על זרי הדפנה: "אנחנו נערכים להמשיך"

במאהל המחאה ברוטשילד ערכו הבוקר ישיבה בבוקר שלאחר הפגנת הענק ברחוב קפלן: "אנחנו ממשיכים לתכנן את הפעולות הבאות"

שעות ספורות אחרי שהסתיימה הפגנת ה-300 אלף בתל אביב והפגנות הזדהות נוספות ברחבי הארץ, ממשיכים פעילי המחאה בפעולות יזומות גם היום (א').

יושבי מאהל "אין ברירה" בגן העצמאות בירושלים ותומכיהם הפגינו הבוקר מול משרדי עמידר בעיר. המפגינים חסמו את הכביש הסמוך למשרדים בדרישה להכרה בדרישתם שהממשלה תספק דיור ציבורי לאזרחיה. ההפגנה הפכה לסוערת ובסופה נעצרו עשרה אנשים. בין העצורים איש הפנתרים השחורים, ראובן אברג'ל. בעקבות המעצרים התארגנה גם הפגנה מול מגרש הרוסים בקריאה לשחרורם.

אמנון צור, ממקימי המאהל אמר הבוקר: "אנחנו יוצאים להפגין מול עמידר, שהיא היום בעצם חברת נדל"ן של הממשלה, חברה עסקנית שעוברים דרכה מאות מיליוני שקלים, ואיפה כל זה? למה הכסף לא מופנה כדי לעזור לאנשים? את המאהל שלנו הקמנו אני ועוד שבע אמהות חד הוריות והיום אנחנו פה כשלושים אוהלים, עם מטבח, חדר אוכל ואנשים נוספים מצטרפים".

במאהל המחאה המרכזי ברוטשילד לא נחים על זרי הדפנה של מאות אלפי האנשים שמילאו אמש את הרחובות. חברי התאחדות הסטודנטים פתחו את היום בישיבה במהלכה דנו בעצרת של אתמול ובהמשך המאבק. במקביל, נעשה מאמץ בקרב מובילי המחאה להמשיך ולגבש את הדרישות איתם הם עתידים להגיע לפגישה עם אנשי ראש הממשלה. "כבר אין ספק שמדובר במאבק מתמשך ואנחנו נערכים עוד להישאר כאן", אומרים הסטודנטים. "אתמול הייתה הצלחה גדולה מאוד אבל אנחנו לא יושבים ונהנים מההישג אלא ממשיכים לתכנן את הפעולות הבאות".

בהמשך להודעת ראש הממשלה על הקמת צוות מיוחד שיטפל הדרישות המוחים אמר היום איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "אנחנו מכבדים את בחירתו של ראש הממשלה ואני מקווה שגודלו של הצוות לא יפגע במידת האפקטיביות שלו. בכל מקרה אנו מצפים לדעת מראש מהו מתווה ההידברות וערבויות הביצוע לפתרונות שימצאו על מנת שלא נמצא עצמנו מסתובבים ומסתחררים לחינם בשולחנות העגולים".

ממטה המאבק נמסר היום כי "המחאה אתמול הוכיחה שוב שעם ישראל יוצא מהבית. העם יוצא ודורש דברים גדולים ואין בכוונתנו לוותר על אף אחד ועל אף דרישה. אנחנו מקווים שהממשלה הפעם שמעה את הקולות מההפגנה והמחאה רק ממשיכה. אנחנו לא עוצרים לנוח וממשיכים בכל הכח קדימה. היו לנו אתמול 30 שניות של אופוריה וזהו - אנחנו ממשיכים הלאה".

יחד עם המשך המאבק עוד לא ברור מה יקרה ביום שבת הקרוב. האם יצאו שוב מאות אלפי אנשים לרחובות או שמא הפגנה רביעית ברצף כבר תסכן את התנופה. מעבר לעובדה שלהוציא את האנשים מהבית זה לא פשוט, חשוב לציין שגם העלות הכספית של עצרת כמו שהייתה אתמול גבוהה מאוד ואנשי המאבק ממשיכים ומציינים כי כל הכסף מגיע אך ורק מתרומות ולא פשוט לגייס סכום כסף שכזה שבוע אחרי שבוע.

בתוך כך, סיימו הסטודנטים את הישיבה היומית שלהם במאהל בשדרות רוטשילד והודיעו כי גם היום, כמו בשבוע שעבר יישבו מנהיגי המאבק, הארגונים החברתיים והסטודנטים על מסמך הדרישות המתגבש. הפגישה מתוכננת להתחיל היום ב-15:00 בבית הנוער העובד והלומד בתל אביב.

אנשי המאהל ברוטשילד מרוצים מתוצאות העצרת ההמונית אבל לא עוצרים כדי לנוח. "אנחנו שומעים עוד ועוד מאהלים שקמים גם במקומות אחרים וגם כאן בתל אביב", אומר אבי דאהן, "רק בעיר כבר קמו עוד חמישה מוקדים נוספים בנורדאו, בשכונת התקווה, ביפו, בכיכר המדינה וגם בפלורנטין". דאהן סבור שיש לנצל את המומנטום ולהציב לממשלה את הדרישות. משיחות עם אנשי המאהל בשטח, שישנים באוהלים כבר שלושה שבועות ארוכים, עולה כי דרישות המאבק לא תמיד מגיעות גם אליהם ובין האנשים ממשיכה להישמע ביקורת סמויה וגלויה להתנהלות מנהיגי המחאה.

לגבי פעולות מחאה יזומות להמשך השבוע טרם נקבעו פעולות ספציפיות אך גם מובילי המאבק וגם שוכני האוהלים מסבירים כי פעולות המחאה ימשיכו. "הכל קורה מעכשיו לעכשיו", אומר דאהן, "עוד כמה דקות יכולה להתארגן צעדת הזדהות למאהל אחר כאן בתל אביב או כל פעולה אחרת. אנשים לא יושבים כאן ונחים וכולם כבר חושבים על הצעדים הבאים".

במקביל לעצרת בתל אביב התקיימה כאמור אתמול עצרות נוספות במקומות שונים בארץ כמו אילת, ראש פינה, צומת השומרים, חדרה, קריית שמונה, מודיעין רעננה אשקלון דימונה וכמובן בירושלים שם התקיימה העצרת השנייה בגודלה אליה הגיעו כ-30 אלף איש.

כך למשל, בהוד השרון התכוננו המארגנים לכאלף משתתפים בצעדת מחאה שהתקיימה אמש בעיר כאשר בפועל מספר עמד על יותר מכפול. "ההרגשה אתמול הייתה מדהימה" אומר היום אורון אסרף, ממארגני מאהל המחאה בעיר שמונה היום כ-30 אוהלים. "אנחנו כבר מתחילים להיערך להפגנה הבאה ולפעולות מחאה נוספות". אסרף מספר שגם הפוליטיקאים וגם האומנים לא נשארים רק בגבולות העיר תל אביב ומגיעים גם למאהלים אחרים: "עמיר פרץ היה כאן בשבוע שעבר להביע הזדהות, אברהם טל הגיע לכאן ונתן הופעה של 40 דקות וגם נציגי העירייה מגיעים".