ליברמן: "כולם צודקים - אך מסעדות מלאות עד אפס מקום"

שר החוץ: "השאלה מה אנחנו עושים עם כל התביעות הצודקות יחד" ■ "הרשות מתכננת שפיכות דמים שטרם ראינו כמוה" ■ "לא מציע לפגוע ביציבות הכלכלית ע"י החלטות חפוזות"

יום לאחר ההפגנות שהוציאו אמש כ-320 אלף איש לרחובות, מציע היום (א') שר החוץ, אביגדור ליברמן, לקחת את המחאה בפרופורציות. "כולם צודקים. הרופאים צודקים, הרפתנים, העובדים הסוציאליים, השוטרים, המורים - כולם צודקים. השאלה מה אנחנו עושים עם כל התביעות הצודקות", אמר היום ליברמן בתדרוך עיתונאים בכנסת.

"יחד עם זאת, יש גם חצי כוס מלאה", המשיך שר החוץ וסיפר, שאתמול הזמין אורח מחו"ל לארוחה במסעדה בנווה צדק. "למרות כל המחאות, לא היה אפשר להזמין מקום במסעדה, והתקשרתי לפחות לשתי מסעדות. יש שם עשרות, מאות, של בתי קפה, פאבים, ולא יושבים שם טייקונים".

לדברי ליברמן, "לא צריך לדכא את עצמנו. אני באמת מסכים שיש פה הרבה אתגרים ובעיות אבל אי אפשר בבת אחת להפוך את כל התקשורת לגל של דיכוי עצמי שהכל נראה רק בשחור".

ליברמן הוסיף כי הוא "לא מתעלם מהבעיות. יש מה לשפר ויש מה לעשות. הנכס הגדול שלנו הוא היציבות הכלכלית ואני לא מציע לפגוע בה על-ידי החלטות חפוזות. כשמתחילים להידרדר, הנפגעים הראשונים הם השכבות החלשות ומעמד הביניים. לכן אסור שנשלם את מחיר הניסיון לרצות את כולם".

"טלאי על טלאי"

הוא הודה כי "מדינת ישראל היא עם הוצאות הביטחון פר נפש הכי גבוהות בעולם, אנחנו עדיין נושאים בעול של הוצאות ביטחון. קל מאוד להגיד בואו נקצץ בהוצאות ביטחון, יש שם הרבה בזבוזים. אני לא חושב שאדם אחראי יכול בהינף יד לקצץ בהוצאות הביטחון".

שר החוץ מתח ביקורת על הסיקור התקשורתי של המחאה, ואמר כי הוא "חד צדדי. לא צריך להיכנס לדיכאון לאומי. זו מדינה שיש בה גם במה להתגאות, זה לא שהמסך נפל והכל שחור. יש בעיות אבל לא הייתי לוקח את זה לקיצוניות כמו שלקחו את זה פה בימים האחרונים".

בהתייחסו להחלטת ישראל ביתנו היום שלא לתמוך במסקנות ועדת קדמי לטיפול במשק החלב, הסביר ליברמן כי הדבר הנכון יהיה החזרת המוצרים לפיקוח. "לפני שנתיים, כשהסירו את הפיקוח, המחירים קפצו במקום שתהיה תחרות. אני נגד פתרונות טלאי על טלאי, אני נגד להביא חבילה של פתרונות, אלא להחזיר לפיקוח. וכשמביאים את כל החבילה אפשר לראות את הדברים בצורה יותר עמוקה".

יו"ר ישראל ביתנו הציע גם להוסיף מעונות ילדים. "צריך למצוא פתרונות פרקטיים שמשקפים את המצוקה, לא רק עד אחת בצהריים, זה משהו זועק שצריך להתמודד איתו". הוא גם הצדיק את מחאת הרופאים ואמר: "ברור שחסרות בארץ מיטות אשפוז. צריך לפתור את הבעיה בלי סיסמאות".

בהתייחסו למצב המדיני, אמר ליברמן כי ידרוש מנתניהו לנתק את הקשר עם הרשות הפלסטינית. "אי אפשר מצד אחד ללכת למו"מ, ומצד שני הם מנסים לקחת אותנו להאג. השעטנז הזה לא מסתדר. אני אדרוש בדיוני השביעייה החלטה מחייבת לנתק כל קשר עם הרשות".

ניתוק המגע עם הפלסטינים

ליברמן הציג תחזית קודרת והזהיר מפני שפיכות דמים: "מה שברור הוא שהרשות הפלסטינית מתכננת אלימות ושפיכות דמים שטרם ראינו כמוה, וכמה שהם מדברים על כך שלא - כשאתה מכין צעדה של עשרות אלפים שהולכים להסתער על מחסום ארם וקלנדיה ולעבור בכוח בלי להיבדק, בניגוד לכל הכללים המקובלים, אז שכל אחד יעריך מה יהיה האפקט של השלושים או הארבעים אלף אנשים האלה. זו יצירת אלימות לממדים שלא ראינו. ברור שצעדה של אלפים יש לה רק מטרה אחת: לגרור את הקהילה הבינלאומית לתוך הסכסוך ולהחליף את המסלול של המו"מ, לפתרון כפוי של הקהילה הבינלאומית ולא למו"מ ישיר".