דש: "המשק הישראלי פגיע יותר למשבר מאשר ב-2008"

דש ניירות ערך והשקעות מזהירים כי "הסיכון לגלישה למיתון בארה"ב ובאירופה גדל" ■ מצביעים על מקדמי הסיכון המרכזיים: הסקטור הפרטי, שוק הנדל"ן והסיכון הגיאופוליטי

בדש ניירות ערך והשקעות סבורים, לאור הירידות האחרונות בשווקי המניות והדיבורים האחרונים על כניסה לתקופת מיתון נוספת, כי במצב כזה מצבו היחסי של השוק הישראלי צפוי להיות פחות טוב, מאשר בכניסה למשבר של 2008-2009.

"הסיכון לגלישה למיתון בארה"ב ובאירופה גדל", כותב הכלכלן אלכס זבז'ינסקי מדש בסקירה השבועית. בדש סבורים כי בעוד מצבם של הסקטור הציבורי והמגזר העסקי כיום די דומים לזה שהיה בתחילת 2008, מהווה המגזר הפרטי החולייה החלשה בשרשרת הכלכלית במשק.

בדש מצביעים על כך ששיעור החיסכון בשנת 2010 ירד לרמה של כ-13%, בעוד המינוף במגזר עלה. "להבדיל ממדינות רבות בהן משקי הבית הורידו את עומס החובות אחרי המשבר, בישראל התרחש תהליך הפוך", נכתב בסקירה - בהתייחס לעובדה שיחס החוב תוצר בישראל עלה מ-37% ב-2007 ל-44% השנה.

עוד מזהירים כי הצעדים הממשלתיים המתכוננים להרגעת המחאות הציבוריות בדבר יוקר המחיה, "עלולים להרע את מצבה הפיננסי של הממשלה ושל הפירמות הגדולות בעיתוי לא מוצלח של האטה כלכלית".

עוד מעריכים בדגש כי שוק הנדל"ן למגורים מהווה גורם סיכון משמעותי בתסריט של כניסת המשק להאטה חדה בפעילות. בדש מזהירים כי "מצב זה לא היה קיים בישראל לפני המשבר. ירידה חדה מדי במחירי הדירות ובמחירי הקרקעות עלולה לפגוע במערכת הבנקאית, בחברות הנדל"ן וברוכשים עצמם".

גם הסיכון הגיאופוליטי מקבל משנה תוקף בסקירה של דש, כאשר החרפה במצב הבטחוני אפשרית. "אם נלמד משיעורי העבר, בתקופת אינתיפאדה השנייה המתיחות הביטחונית הכבידה מאד על יציאת המשק ממיתון", כותבים בדש.