4 טיפים להתמודד עם רגעי הפחד בשווקים הפיננסים

מומלץ לקחת נשימה ארוכה ולהירגע - קיבצנו עבורכם מספר כלים להפחתת המתח ■ בין הכלים: השקעה במניות דיבידנד ושימוש בסטופ-לוס

בניגוד להערכות הכלכלנים שהבאנו במדור בשבוע שעבר, לאחר סגירת המסחר ביום שישי האחרון, הודיעה סוכנות דירוג האשראי S&P על הורדת הדירוג לארה"ב בפעם הראשונה בהיסטוריה, מ-AAA המושלם ל-AA פלוס, תוספת עגומה למה שהוגדר כשבוע המסחר הגרוע בארה"ב מאז נובמבר 2008. בסיכום שבועי איבד מדד ה-S&P מערכו 7.2% ומחק את העליות מתחילת השנה, ומדד הפחד - ה-VIX, עלה לשיא של מעל לשנה.

מפחדים? תנסו להירגע, כי לצד רצף החששות ותרחישי האימה ישנן כמה נקודות חיוביות: המשק האמריקני עדיין צומח, מחירי האנרגיה יורדים והחברות בארה"ב מציגות דוחות טובים ומשופעות במזומנים. כך, מכפיל הרווח הממוצע בקרב חברות ה-S&P500 עומד על 13.2, נמוך בכ-20% מהממוצע מאז 1954, ומבדיקת בלומברג, על פי ממוצע התחזיות של 13 אסטרטגים מבנקים מובילים, צפוי מדד S&P 500 לעלות עד סוף השנה ב-17%.

אך גם אם המחצית השנייה של השנה תסתבר כחיובית, הרי שהסנטימנט השלילי הוא שחולש כעת על שוק ההון האמריקני, ומקרין בתוך כך גם על יתר השווקים, בהם השוק הישראלי. מספר אתרי השקעות ובלוגים של מנהלי השקעות מציעים למשקיעים אסטרטגיות וכלים שיעזרו להם להתכונן לימים קשים בשוקי המניות. קיבצנו עבורכם כמה מהם:

1. השקעה במניות דיבידנד

כבכל תקופה תנודתית, חוזרים המומחים על המלצתם להישען על כרית הביטחון של הדיבידנד. פרנק גרמנה, מנהל השקעות בחברת ניהול הנכסים של ג'יי. פי מורגן, מציין באתר SmartMoney כי רבות ממניות הדיבידנד זולות כיום, וקופת המזומנים האדירה של חלקן עשויה להביא להגדלה של הדיבידנד המחולק. טוד רוזנבלות', אנליסט האקוויטי של Standard & Poor's, ממליץ על חברת הטלקום האמריקנית AT&T, עם תשואת דיבידנד של 6%, הצפויה לדעתו להציג השנה רווחים גבוהים בעסקי הסלולר והפס הרחב. בנוסף, הוא ממליץ על Windstream, חברת טלקום אמריקנית הפועלת ב-29 מדינות בארה"ב, בעיקר באזורים חקלאיים וכפריים, ובעלת לקוחות נאמנים ותשואת דיבידנד של 8.7%.

2. השקעה במניות דפנסיביות

הכוונה למניות מסקטורים פחות רגישים למחזורים כלכליים, לטוב ולרע. החברות הדפנסיביות מציעות מוצרים ושירותים הנהנים מביקוש קשיח גם בתקופות מיתון. מניותיהן מתאפיינות בתנודתיות נמוכה יותר משל השוק, ועל כן ההשקעה בהן מיועדת להגן ולייצב את הפורטפוליו.

סטיוארט פרימן, אסטרטג האקוויטי הראשי של Wells Fargo Advisors, מציין ב-SmartMoney כי הוא הגדיל לאחרונה את החזקות לקוחותיו במניות של חברות אספקת חשמל, גז ומים (utility), טלקום, שירותי בריאות ומוצרי צריכה בסיסיים (Consumer Staples). באתר Investor Place ממליצים על חברת הטבק Alteria, חברת מוצרי הצריכה פרוקטר&גמבל וחברת הטלקום וריזון, המספקות בנוסף דיבידנד נאה של 6%, 3.50% ו-5.60%, בהתאמה.

בשוק המקומי, בדקנו בבסיס הנתונים של הפורטל הפיננסי שבאתר "גלובס" מיהן המניות המשתייכות לסקטורים דפנסיביים, אשר קיבלו הכי הרבה המלצות "קנייה" מצד אנליסטים מתחילת השנה: המובילה היא חברת טבע, עם 13 המלצות; אחריה בזק עם 10; בי-קומיוניקיישנס עם 4; ופרטנר עם 3. עם זאת, לא היינו ממהרים לסמוך ידינו על המלצות האנליסטים; בחינת התשואות מגלה כי הדפנסיבות היא מהן והלאה. מניות אלו ירדו מתחילת השנה בלא פחות מ-20.54%, 18.53%, 35%, ו-30% בהתאמה, בעוד שמדד ת"א 25 ירד רק ב-11%.

3. סטופ-לוס ואסטרטגיית יציאה

הקושי הגדול ביותר של משקיע הוא לחתוך הפסד, ורבים מהמשקיעים אף נוטים למצע הפסדים, פעולה שמתבררת לרוב כשגויה, שכן מניה במומנטום שלילי כנראה תמשיך לרדת.

דרך אחת לעקוף את המחסום הפסיכולוגי של מכירת מניה מפסידה היא ביצוע סטופ-לוס אוטומטי, וב-Investor Place מציעים לחסוך את ההתלבטות ולקבוע סטופ לוס בירידה של 10%-15% למניה שכבר ירדה בשיעור דומה.

בנוסף, ממליץ האתר לתכנן מראש את אסטרטגיית היציאה מהשוק. לכל אחד יש את סף ההפסד שלו - זה יכול להיקבע למשל כירידה מתחת לשער מסוים במדד מוביל, ומוטב לקבוע זאת מראש מאשר לקבל החלטות בפאניקה ותחת לחץ.

4. ניצול הזדמנויות

זוכרים את האמרה המפורסמת של וורן באפט, כי הדרך הטובה ביותר לעשות כסף היא להשקיע כאשר אחרים מפחדים לעשות זאת? אית'ן אנדרסון, מנהל פורטפוליו בכיר ב-Rehmann Financial, ממליץ להתחיל לשנן אותה עכשיו, וליישמה על ידי שימוש במזומן וקרנות כספיות להקצאת עד שליש מהתיק לרכישת מניות שהפכו אטרקטיביות. "גם בצעד אופורטוניסטי שכזה, נסו לתכנן מראש והיצמדו לתוכנית. בסוף היום, הכל קשור למשמעת עצמית", מציין אנדרסון.