הקטר שלנו עלול להישאר בגראז'

התקווה היא בקרנות ההון סיכון העשירות, אך גם הן יחכו שהמשבר יגרום לירידה דרסטית

אי-אפשר להמעיט בהשפעה של משבר כלכלי חדש על ההיי-טק הישראלי. אמנם אף משבר כלכלי בשוקי ההון אינו רצוי, אבל המשבר הזה, אם הוא אכן משבר, יכול להיות מכה אנושה שיגרום לקטר ההיי-טק הישראלי להיכנס לגראז' לזמן ארוך.

ההיי-טק הישראלי לא באמת הצליח להתאושש מהמשבר הקודם, ובעיקר נפגעו ממנו קרנות ההון סיכון המקומיות שלא מצליחות גם עכשיו לגייס קרנות המשך. להיי-טק הישראלי חסר כסף כדי לשמור על רמת פעילות דומה לזו שהיינו רגילים אליה, והמחסור הזה עלול להיות חמור יותר.

למרות שברובו ההיי-טק הוא שוק פרטי, הוא קשור קשר הדוק לשוק הציבורי. השווי של חברות ההיי-טק הגדולות נחתך, והתגובה הראשונה שלהן היא להפסיק לרכוש חברות קטנות. מאז 2008 החברות הגדולות מיעטו ברכישות, אך בשנה וחצי האחרונות היה נראה שהן מתאוששות ופותחות את הארנק. משבר חדש יביא סוף לעונת הרכישות, גם של חברות קטנות וגם בסכומים זניחים. במילים אחרות, חברות שקיוו למצוא רוכש בזמן הקרוב, יצטרכו לגייס בשוק הפרטי.

הבעיה היא שגם קרנות ההון סיכון והמשקיעים הפרטיים יעצרו את הזרמת הכספים עד שיבינו את המצב. ובישראל, שבה קרנות ההון סיכון המקומיות לא הצליחו לגייס קרנות המשך, בוודאי לא ישקיעו כשהאווירה בשוק הציבורי שלילית.

גם המשקיעים המוסדיים הגדולים שמשקיעים בקרנות ההון סיכון יעצרו ולא ימהרו להשקיע בקרנות עד שיוכלו לאמוד את הנזקים שהירידות בשוק הציבורי עשו לנכסים שלהם.

נראה כי התקווה היא בקרנות ההון סיכון בעלות הכסף, אך סביר שגם הן יעדיפו לחכות עד שהמשבר יחלחל ויגרום לירידה דרסטית, כך הן יוכלו להשקיע בחברות במחירים נמוכים.

מכה נוספת צפויה לנחות גם על חברות שקיוו לצאת להנפקה ראשונית בשוק הציבורי. בעת משבר שוק ההנפקות הראשונות נכנס לפריזר, כי המשקיעים לא אוהבים לקחת סיכונים כשהשוק מאותת על סימני מצוקה. עצירה כזו תביא למצב שבו חברות בשלות, יפנו לשוק הפרטי כדי להשיג עוד כסף במקום לגייס אותו בבורסה. זה לא יהיה קל והערכות השווי של החברות ייחתכו בלי רחמים.

קטר היי-טק הישראלי גם ככה מקרטע בשנים האחרונות, ולא בטוח שהוא יוכל להמשיך לסחוב את הכלכלה הישראלית אחרי עוד מכה קשה.