אירופה סגרה בירידות חדות; מדד הדאקס צנח ב-4.8%

נגיד הבנק המרכזי של אירופה החל לרכוש אגרות חוב ממשלתיות של ספרד ואיטליה ■ הנפילות החדות שנרשמות בוול סטריט החריפו את הירידות באירופה

השווקים סוערים: לאחר שפתחו היום (ב') את המסחר בעליות חדות, בורסות אירופה עברו מהר מאוד להיסחר בירידות שערים במדדים המובילים - המגמה שהלכה והחריפה עד לסיום. הבורסות באירופה הגיבו גם למהלך של הבנק המרכזי של אירופה, שהודיע כי יחל לרכוש אגרות חוב ממשלתיות של איטליה וספרד - מהלך שהביא לעליות בפתיחה, אך אלה נמחקו במהרה על רקע הטלטלה בשווקים.

סיקור מיוחד של הסערה בשווקים:

טרישה מאותת: רכישת אג"ח של איטליה וספרד תחל בקרוב

מנהיגי ה-G-7: "נעשה כל שנדרש לייצוב המערכת הפיננסית"

■ מודי'ס מאיימת להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב

נקודת אור בשווקים: יציבות באג"ח הממשלתיות בארה"ב

נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן-קלוד טרישה, אמר אמש כי הוא מוכן להתחיל לרכוש אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד במטרה לרסן את משבר החוב ביבשת, והצליח להרגיע את השווקים, כאשר כבר היום פעל טרישה בשוק ורכש אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד. מדובר בסיכון הגדול ביותר בו נקט עד כה הבנק האירופי המרכזי במתנה לעצור את משבר החובות הריבוניים.

ההתערבות של ה-ECB בשוק האג"ח של ספרד ואיטליה הוביל לירידה החדה ביותר שנרשמה בתשואותיהן מאז הושק האירו בשנת 1999 והן נסחרו היום בשער הנמוך מ-5.4% באג"ח הספרדיות ובאיטליה נפלה התשואה על האג"ח ל-10 שנים ל-5.3%, זאת לאחר שבשבוע שעבר זינקו לשיא. האירו שרשם עליות עם פירסום הדיווח על כוונתו של טרישה, שינה כיוון ועבר להיסחר בירידה ביחס לדולר. נזכיר כי החוב האיטלקי מסתכם בכ-1.8 טריליון אירו (2.6 ט' ד' ). בכיר לשעבר ב-ECB העריך היום כי הבנק המרכזי ירכוש אג"ח איטלקיות בתמורה לכ-200 מיליארד אירו (287 מיליון דולר) ואג"ח ספרדיות בתמורה לכ-60 מיליארד אירו, על מנת להשפיע.

"הבנק המרכזי מברך את מאמציהן של שתי הממשלות (ספרד ואיטליה) לצמצם את הגירעון הממשלתי", נמסר בהודעה שהוציא הבנק המרכזי האירופי. הכוונה היא להרחבת הקיצוצים בתקציב של איטליה וספרד, במטרה לעמוד ביעדי הגירעון.

אך הסנטימנט החיובי בשווקים, כך מסתבר, שברירי מאוד; סוכנות דירוג האשראי מודי'ס מאיימת גם היא להוריד את הדירוג של ארה"ב, בעקבות S&P, מה שלוחץ את מדדי המניות ברחבי העולם מטה. במודי'ס קוראים לאמריקנים להשיק תוכנית קיצוצים נוספת בתקציב, כדי שזו תוכל לשמור על דירוג האשראי שלה.

צרפת עדיין "AAA"

בתוך כך, סוכנות דירוג האשראי S&P, אשר חתכה ביום ו' את הדירוג של ארה"ב, הרגיעה אתמול את הצרפתים והותירה את תחזית הדירוג לחוב של צרפת "יציבה", מה שמבטיח כי בטווח הזמן הקצר (90 הימים הקרובים) לא יופחת דירוג האשראי המושלם, "AAA", של הכלכלה השנייה בגודלה באירופה.

הכלכלן הראשי של S&P, ז'אן מישל סיקס, אמר אתמול לסוכנות הידיעות הצרפתית פרוגרם כי צרפת נותרה עם תחזית דירוג יציבה וסירב לדבר על הספקולציות שיכולות להוביל את צרפת לאבד את הדירוג המירבי. נזכיר כי אחת הסיבות שציינה S&P ביום ו' בקשר עם הורדת הדירוג של ארה"ב היתה כי הפוליטיקאים הפכו בעלי יכולת פחותה לשלוט בגירעון הפיסקאלי האדיר ובנטל החובות.

מניית הבנק השווייצרי קרדיט סוויס (סימול: CSGKF), בה מחזיקה כור כ-2.3% מהמניות, המשיכה לאבד גובה. אתמול הודיעה כור כי במידה וקרדיט סוויס תיפול לשער של 22 פרנק למניה, היא תחויב לבצע פירעון מיידי של ההלוואה שניתנה לה על ידי סיטי ומורגן סטנלי לצורך ביצוע ההשקעה. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

ירידות של עד 4% בבורסות אסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום בירידות שערים, אך אלה התמתנו לקראת הסגירה ומירידות של כ-4% סגו המדדים המובילים את היום בירידות של כ-2%. הבורסות במזרח השלימו את רצף הירידות הארוך ביותר מאז 2009, בתגובה להורדת דירוג האשראי לארה"ב.

השווקים באסיה הינם הראשונים להגיב היום לחדשות, ולמרות הירידות החדות - נראה כי מדובר בהתמתנות ביחס לצניחות במדדים המרכזיים במזרח בשבוע שעבר, שהגיעו לשיעור מירבי של 3%-4% דאז.

"השוק פשוט מוצף בפקודות מכירה כרגע", אמר טום קא'אן, אנליסט בלואיס קפיטל מרקט, אולם לדבריו, "במידה וסוכנויות הדירוג הגדולות האחרות לא יילכו אחרי S&P ויורידו את דירוג האשראי של ארה"ב, התגובות בשווקים צפויות להיות קצרות טווח. זה לא סוף העולם - אולם אם מודי'ס ופיץ' יעשו את אותו הדבר, זו תהיה צרה. אני לא חושב שזה יקרה".

נזכיר כי בסין קיים לחץ רב עקב הורדת הדירוג של ארה"ב, כאשר דרישות לוושינטון להביא לקיצוצים בגירעון הגיעו מהממשל הסיני ברקע הפגיעה בדירוג האג"ח האמריקני. "סין, הרוכשת המרכזית בעולם של אג"ח ארה"ב, מחזיקה בזכות לדרוש מארה"ב לטפל בגירעון הפדרלי", נכתב היום במאמר מטעם סוכנות החדשות הסינית Xinhua News.

מבין המניות שבלטו באסיה, Rio Tinto וכן חברת מיצובישי היפנית הגישו בקשה משותפת לרכישת חלק ממניותיה של חברת כריית הפחם האוסטרלית Coal & Allied, במטרה להשלים את הבעלות עליה. העסקה מוערכת בהיקף של כ-10.6 מיליארד דולר אוסטרלי. Rio מחזיקה בהיקף החזקות של 75.7% ממניותה Coal, בעוד מיצובישי מחזיקה בכ-10.2% מהמניות.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]