כור תחויב לפרוע ההלוואה אם קרדיט סוויס תרד בעוד 7.5%

כך עפ"י הוראת רשות ני"ע ■ כור מופסדת "על הנייר" כ-2.5 מיליארד שקל על ההשקעה בקרדיט סוויס ■ ‎‎הרווח הגדול של כור על קרדיט סוויס מלפני שנה וחצי - כמעט נמחק

לקראת סיום המסחר בבורסה היום (א') פרסמה חברת ההשקעות כור מקבוצת אי.די.בי מידע מהותי הנוגע להשקעת הענק שלה בבנק השוויצרי קרדיט סוויס . לדרישת רשות ניירות ערך הודיעה כור כי לבנקים הזרים זכות לדרוש פרעון מיידי של ההלוואות שהעמידו לצורך מימון ההשקעה, אם מניית קרדיט סוויס תרד מתחת לשער של 22 פרנק שוויצרי - מחיר הנמוך ב-7.5% בלבד ממחירה כיום.

על רקע זה, הודיעה הבוקר כור כי בעלת השליטה, קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, תעמיד לה הלוואת גישור של חצי מיליארד שקל, לצורך חיזוק הבטוחות לבנקים הזרים.

מניות החברות המשתייכות לקבוצת אי.די.בי, החולשת על עסקים רבים במשק הישראלי, השילו היום כל אחת מאות מיליוני שקלים משוויין.

מבין שלל החברות בקבוצה, משכה כור את עיקר תשומת-הלב. ירידה נוספת של 7.5% במניית קרדיט סוויס בסוף השבוע האחרון (כ-12.5% בסיכום שבועי) הביאה לכך שמניית כור איבדה היום 17.6%. אבל בכך, כאמור, לא הסתכם העניין בכור, כשלראשונה מאז ביצעה החברה את ההשקעה בבנק השוויצרי, היא נאלצה להשתמש במקורות של בעלת השליטה בחברה לצורך מימון השקעה זו.

החברות דסק"ש (החברה האם של כור) ואי.די.בי הודיעו היום כי העבירו הלוואת גישור בהיקף של חצי מיליארד שקל לכור, על מנת שזו תוכל במקרה הצורך להגדיל את הבטוחות בהלוואה שנטלה מבנקי ההשקעות מורגן סטנלי וסיטי לטובת רכישת מניות קרדיט סוויס. זאת, על רקע הירידה המשמעותית שנרשמה במחיר מניית קרדיט סוויס בימים האחרונים והתנודתיות הגבוהה בבורסות.

המשקיעים בת"א סימנו בתגובה את מניות דסק"ש ואי.די.בי כמזוהות עם "הבור" שפערה ההשקעה בקרדיט סוויס בהון העצמי של כור, והן איבדו היום 17.5% ו-9.9% בהתאמה, כאשר דסק"ש כבר נסחרה במהלך היום בירידה של 20%.

שווי ההשקעה הצטמק

עד עתה נגרם לכור הפסד "על הנייר" של 2.5 מיליארד שקל בגין ההשקעה בקרדיט סוויס, אשר לא הוכר בדוחות הרווח והפסד של החברה, אך מרביתו נגרם עוד לפני הירידה החדה במניה בשבוע האחרון, והוא גרם לירידה בהונה העצמי של כור. כעת נמצאת כור בדיונים עם רשות ני"ע לגבי תיזמון ההכרה בהפסד, וייתכן כי כבר בדוחות הקרובים (לרבעון השני) היא תכיר בו.

כור השקיעה בבנק השוויצרי 6.97 מיליארד שקל והגיעה להחזקה של כ-3.2% מהון המניות של הבנק, כאשר מתוך סך זה מימנו הבנקים הזרים 2.8 מיליארד שקל. מתחילת חודש יוני איבדה מניית קרדיט סוויס כ-26.5% מערכה (ירידה של 20% מתחילת השנה), מה שהביא לכך ששוויה של ההשקעה הצטמק לכ-4.5 מיליארד שקל, וההפסד "על הנייר" של כור בגין השקעה זו גדל לכ-2.5 מיליארד שקל. הפסד זה לא נעלם מעיני המשקיעים, ומתחילת השנה איבדה כור 51.3% מערכה.

עד עתה, מימנה כור את ההשקעה והבטוחות לצורך קבלת ההלוואה ממורגן סטנלי וסיטי בעצמה, אולם מההודעה הבוקר ניתן ללמוד כי החברה כבר אינה יכולה לתמוך בהשקעת הענק ממקורותיה העצמיים, והיא נדרשת להלוואת גישור, עד אשר תתקבל התמורה ממכירת מכתשים אגן לכימצ'יינה. מכירה זו צפויה להזרים לה כ-1.1 מיליארד דולר.

היום, כאמור, אישרה אסיפת בעלי מניות מכתשים אגן את העסקה, וכעת צריכה מכתשים לקבל אישורים רגולטורים במספר מדינות באירופה לשם השלמת העסקה, שצפויה להתבצע עד סוף אוקטובר הקרוב.

דסק"ש ואי.די.בי, המחזיקות ב-63.08% ו-13.35% בהתאמה מהון המניות של כור, יעמידו את ההלוואה באופן יחסי להיקף החזקותיהן, כך שמתוך הלוואה של חצי מיליארד שקל, דסק"ש תעמיד הלוואה בהיקף של 413 מיליון שקל לכור, ואת היתרה תעמיד אי.די.בי.

הלוואת הגישור היא צמודת מדד, אך אינה נושאת ריבית ואינה מובטחת בביטחונות. מועד פירעון ההלוואה יהיה המוקדם מבין השניים: או בעת קבלת התמורה מעסקת מכירת מכתשים לכמצ'יינה, או במארס 2012.

ההסכם שונה לפני שבועיים

על פי הסכם ההלוואה בין הבנקים הזרים לכור, האחרונה צריכה להעמיד בטוחה כנגד החוב המורכבת ממניות קרדיט סוויס עצמן ומפיקדונות המשועבדים לבנקים. ככל שמחירה של מניית קרדיט סוויס יורד, שווי הבטוחה קטן, ולכן צריכה כור להשלים את הביטחונות בדרך של הגדלת הפיקדונות המשועבדים.

בהודעת כור מהיום נאמר כי "נטילת הלוואת הגישור נעשתה על מנת לאפשר לכור להגדיל את יתרת הפיקדונות המשועבדים לטובת התאגידים המלווים, ובכך להקטין את יחס החוב לבטוחה". כך, במידה שירידות השערים במניית קרדיט סוויס יימשכו, תהיה בידי כור יתרת מזומנים שתאפשר לה להשלים את יחס החוב לבטוחה (LTV).

נזכיר כי לפני שבועיים וחצי הגיעו הבנקים הזרים וכור להסכם לפיו ישונו תנאי האשראי שניתנו לה, ותקרת יחס החוב לבטוחה הועלתה לשיעור גבוה יותר, כנגד עלייה בשיעור הריבית שמשולמת להם על ידי כור. לאחר הסכם זה משלמת כור לצמד הבנקים ריבית ליבור על הפרנק השוויצרי בתוספת מרווח של 1.7%-2.95%, כששיעור הריבית נקבע בהתאם ליחס החוב לבטוחה, כך שככל שיחס החוב לבטוחה גבוה יותר, הריבית שמשלמת כור גבוהה יותר.

נכון להיום היקף הפיקדונות המשועבדים לבנקים עומד על כ-1.6 מיליארד שקל, ביחס ל-1.2 מיליארד שקל לפני שבועיים וחצי. במסגרת שינוי תנאי האשראי הורד מחיר הסף התחתון של המניה, המאפשר לבנקים להביא לפירעון מיידי כפוי של האשראי שניתן לכור.

הרווח הגדול כמעט נמחק

דנקנר ביצע את הרכישה הראשונה של מניות קרדיט סוויס לפני 3 שנים, בקיץ 2008. לאורך המשבר הפיננסי המשיכה כור לרכוש את מניות קרדיט סוויס, עד שהגיעה להחזקה של כ-3.4% מהון המניות של הבנק, ששוויה הסתכם אז בלמעלה ממיליארד דולר. דנקנר ביצע מספר מהלכים של רכישות ומכירות של מניות קרדיט סוויס במאות מיליוני שקלים, וכור רשמה רווח של 3.6 מיליארד שקל מפעולות אלו, שכולל גם דיבידנדים שקיבלה החברה לאורך תקופת ההשקעה.

לאחר שכבר מימשה חלק גדול מהחזקתה ברווח, חזרה כור והגדילה את החזקתה במניות קרדיט סוויס בסוף 2009 ותחילת 2010, כשדירקטוריון החברה אף אישר את הגדלת היקף ההשקעה ל-7 מיליארד שקל. בפועל, מניית קרדיט סוויס הגיעה למחיר השיא שלה בסייקל הנוכחי באוקטובר 2009, ומאז היא מדשדשת בכיוון מטה, כאשר הירידות האחרונות החזירו את מחיר המניה למחיר בו נסחרה באפריל 2009.

מניית קרדיט סוויס מאז שהחלה כור להשקיע בה
 מניית קרדיט סוויס מאז שהחלה כור להשקיע בה