סערה בשוק המט"ח: הדולר מעל 3.5 ש'; האירו מעל 5 ש'

שערו היציג של הדולר נקבע על 3.55 שקלים; האירו זינק בכ-2% ל-5.05 שקלים ■ יציבות באג"ח הממשלתיות האמריקניות ■ בנק ירושלים: "התחזקות הדולר - זמנית"

יום דרמטי בשוק המט"ח: השקל נסחר היום (ב') בהיחלשות מול המטבעות הזרים, כאשר הדולר עלה בכ-1% ושערו היציג נקבע על 3.55 שקלים. האירו זינק ב-1.8% ל-5.06 שקלים בעקבות החלטת הבנק המרכזי של אירופה לרכוש אג"ח של ממשלות איטליה וספרד.

נתוני בנק ישראל על נפח המסחר במט"ח מצביעים על ירידה בחלקם של הזרים בנפח המסחר במט"ח בחודש יולי. מדובר בירידה של כ-3% - הזרים ריכזו כ-47% מהמסחר במט"ח בחודש יולי, בהשוואה לכ-50% ביוני וכ- 51% במאי. נפח המסחר הכולל במטבע החוץ בחודש יולי הסתכם בכ-116 מיליארד דולר לעומת כ-129 מיליארד דולר בחודש יוני וכ-113 מיליארד דולר בחודש מאי, חלקם היחסי של תושבי חוץ בנפח המסחר הכולל (עסקות המרה, עסקות באופציות ועסקות החלף).

בפירוט נפח המסחר לפי סוגי העסקה, מציינים בבנק ישראל כי נפח המסחר בעסקאות המרה (עסקות ספוט ועסקת פורורד) הסתכם בחודש יולי בכ-37 מיליארד דולר לעומת 41 מיליארד דולר בחודש יוני וכ-43 מיליארד דולר בחודש מאי. במהלך חודש יולי רכש בנק ישראל 225 מיליון דולר בעסקאות המרה.

"פוטנציאל ההתחזקות של הדולר מוגבל"

בחזרה לזירה הבינלאומית המשפיעה על כיוון המסחר היום, נציין כי חרף הורדת הדירוג של סוכנות S&P לארה"ב ביום ו' לאחר נעילת המסחר בוול סטריט, התרחיש הנורא מכל בשווקים עדיין לא התרחש, שכן נרשמת יציבות בשוק אגרות החוב הממשלתיות האמריקניות. היציבות מצביעה יותר מכל על כך שהמשקיעים לא ממהרים למכור את האג"ח האמריקניות ועדיין רואים בהן נכס בטוח.

במקביל, מנהיגי מדינות ה-G-7 הודיעו אתמול לאחר דיון חירום שקיימו בדבר המצב הפיננסי בשווקים, כי הם ינקטו בצעדים הדרושים כדי להוביל ליציבות בשווקים הגלובליים. נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) אותת לשווקים כי הוא מוכן להתחיל לרכוש אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד, במטרה לרסן את משבר החוב ביבשת. (לסיפור המלא - לחצו כאן).

"הסוחרים יחפשו כל פיסת אינפורמציה שתגיע מכיוונה של ארה"ב במישור המאקרו כלכלי. במידה ונתוני המקרו ימשיכו להראות כי ארה"ב בדרך למיתון נוסף, המדדים המובילים צפויים להמשיך לצנוח", כך סבורים בכלל פורקס.

מחלקת המט"ח של בנק ירושלים מעריכה הבוקר כי פוטנציאל ההתחזקות של הדולר מוגבל ומושפע ברובו מאי וודאות פוליטית וכלכלית ומהפחד בשווקי העולם בנוגע לצמיחה.

בשורה התחתונה, מעריכים בבנק ירושלים כי אומנם ייתכן שהדולר ימשיך להתחזק בימים הקרובים, אך מדובר בהתחזקות זמנית בלבד שצפויה להסתיים עם חזרת השקט והאופטימיות לשווקים. "הדולר הגיע לרף התנגדות חזק ביותר סביב 3.55 שקלים וחצייתו תהווה מכשול רציני, אך איננו שוללים חציה כזו", נכתב בסקירת הבנק.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]