האם הצעת אלי ישי לפיקוח על שכר הדירה ריאלית?

שר הפנים מציע להגביל את דמי השכירות עד לגובה של 2% לשנה מערך הדירה ■ מה הסיכויים של ההצעה במבחן המציאות?

מאז החלה מחאת האוהלים הועלו כבר כמה פעמים הצעות לפיקוח על דמי השכירות. את ההצעה האחרונה הגיש שר הפנים אלי ישי, והיא קוראת להגבלת דמי השכירות עד לגובה של 2% לשנה מערך הדירה.

"כיום שוק הדיור להשכרה פרוץ, אין עליו פיקוח וכל אחד קובע את המחיר השכירות כראות עיניו", אומר שמאי המקרקעין ארז כהן. "אני לא שולל את האפשרות שהעלה אלי ישי במצב שבו שכירות של מרתף בתל אביב יכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש". אולם במקביל מדגיש כהן כי כדי לשמור על היצע בתחום ההשכרה, ההצעה חייבת להיות הוראת שעה ולא חוק קבוע, והפיקוח צריך להיעשות רק במקומות מסוימים ולא בכל הארץ.

כהן התייחס גם לסכום שבו נקב ישי: "לא בטוח ש-2% זה ריאלי. חייבים להביא בחשבון הוצאות פחת שונות, ולזכור כי במידה שעוד כמה שנים מחירי הדירות ירדו, הגבלת שכר הדירה ל-2% לשנה אינה כדאית - תיקון אחד של צנרת עלול למחוק את כל התשואה. אני מעריך שהגבלת התשואה על סביב 3% היא הרבה יותר כלכלית".

מדובר במהלך שכמעט ואינו ניתן לאכיפה בטווח הקצר, מודה כהן, ובטווח הארוך הדרך לעשות זאת תהיה על ידי חובת דיווח חדשה לרשויות המס.

"מדובר בהצעה מטורפת ואין אף בעל דירה שיסכים להשכיר את הנכס במחירים הללו", אומרת ליאת דנינו-ישראלי, מנכ"ל חברת אמבסדור. "במקרה הטוב הדירות הללו יישארו ריקות ובמקרה הרע זה עלול לגרום למצב שבו בעלי הדירות ינסו להעלות את שווי הדירות בשוק כדי שיוכלו לדרוש דמי שכירות ברמה סבירה". הממשלה, מזהירה דנינו-ישראלי, תהיה חייבת לייצר מנגנוני פיקוח ענקיים של אלפי אנשים בכל הארץ, ובמקביל גם עלול להתפתח שוק שחור של שכירות.