עידן חדש בעולם האחסון: מערכות זיכרון מבוססות שבבים

המערכות שמכונות SSD נכנסות באופן אגרסיבי לשוק המחשוב ■ מה חושבים האנליסטים על הצמיחה בתחום, איך ישתלבו במשחק ענקיות הזיכרון ואיזה קופון תוכל לגזור אנוביט הישראלית

השינוי הבולט שהביאו לחיינו הטלפונים החכמים הוא היכולת להעביר תכנים משמעותיים באמצעות האינטרנט. צריכת התוכן הפכה בעקבות כך למוכוונת מולטימדיה, והטלפונים הפכו ליחידות אחסון של מוזיקה, סרטים, תמונות ותכתובות.

אחסון כמות גדולה של תוכן מתבצע על-ידי זיכרונות מסוג Flash NAND, שאינם נמחקים עם הניתוק מזרם החשמל. בעוד ששוק הטלפונים הניידים מתקדם לעבר שימוש נרחב בזיכרונות כאלה, עולם המחשוב התמהמה במעבר מהדיסקים הקשיחים (HDD) לזיכרונות הפלאש.

ואולם, בשנתיים האחרונות משהו השתנה. המעבר למחשבים קלים וחסכוניים בצריכת חשמל מאיץ את החלפת הדיסקים הקשיחים שמבוססים על תנועה מכנית, למערכות זיכרון מסוג פלאש, שמבוססות על שבבים (SSD).

"תעשיה שתייצר חברות מנצחות"

שוק ה-SSD מוערך על-פי חברת המחקר IDC ב-2.8 מיליארד דולר ב-2011, ואמור לצמוח פי 2.6 בתוך שלוש שנים. עיקר הפוטנציאל לצמיחה העתידית יגיע מהמגזר הארגוני שבו ישולבו זיכרונות ה-SSD בשרתים ובמערכות אחסון, ויספקו יתרונות כגון מהירות, צריכת חשמל נמוכה וקלות משקל שיסייעו לתמוך בהקמת מרכזי נתונים הגדולים ומחשוב הענן. מגזר זה אמור להסתכם ב-1.3 מיליארד דולר השנה בלבד, אך לצמוח באגרסיביות בהמשך.

כך, לפני שלושה חודשים בישרה סנדיסק על רכישת ספקית זיכרונות ה-SSD, Pliant, תמורת 327 מיליון דולר. הפתרונות של פליאנט, שמספקים בין השאר יכולות ניהול זיכרונות (Controllers) המיועדים לשימוש בשרתים ובמערכות אחסון. אקזיט מכובד בהתחשב בכך שהחברה נמכרה פחות מחמש שנים לאחר שהוקמה.

למרבה האירוניה, עבור סנדיסק זהו סוג של קנס. סנדיסק רכשה את אם-סיסטמס הישראלית ב-2006 תמורת 1.6 מיליארד דולר וקיבלה טכנולוגיה דומה, אך הרכישה נכשלה.

באופן שמצביע על הביקושים בשוק, כמו על הרעב של המשקיעים, שבועיים לאחר הודעת סנדיסק יצאה להנפקה חברת Fusion IO, ספקית אחרת של מערכות אחסון מסוג SSD, וגייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. גם החברה הזו צעירה, נוסדה לפני שש שנים, ושוויה טיפס מאז ההנפקה ב-33% ל-2 מיליארד דולר.

"הרכישה של פליאנט על-ידי סנדיסק פותחת פרק חדש בתחום זיכרונות הפלאש", טוען ריצ'רד קוגל, אנליסט בבנק ההשקעות נידהם, "העסקה מעידה כי יצרני זיכרונות ה-NAND הכירו בערך של טכנולוגיות שליטה ובקרה לכניסה לתחום הצומח במערכות האחסון הארגוניות". הסכומים ותשומת הלב מביאים להמלצה חמה במיוחד של קוגל, שקורא למשקיעים "להיכנס לתחום", שייצר "חברות מנצחות".

משמעות הדברים היא התחלת הקונסולידציה. הצורך של יצרניות הזיכרונות הגדולות - כגון סמסונג, טושיבה ומיקרון - להתבסס בשוק, יביא אותן בקרוב לרכוש פתרונות תוכנה וניהול מתקדמים.

"אין הרבה שווקים שצומחים כך"

הגאות בתחום לא נעצרה ברכישות מצד החברות הגדולות או בוול סטריט. במאי ויוני התבצעו כמה השקעות בספקיות זיכרונות פרטיות, מתוכן שתיים בעלות דנ"א ישראלי.

Kaminario, שמפתחת מערכות אחסון ארגוניות המבוססות על שיפור בזיכרונות מסוג DRAM, גייסה 15 מיליון דולר בתחילת מאי; ו-XtremIO, שמפתחת פתרון אחסון ארגוני מבוסס זיכרון פלאש, גייסה בתחילת יוני 14 מיליון דולר.

לישראל יש היסטוריה ארוכה בעולם ה-SSD. טכנולוגיית הזיכרון מבוססת השבבים יצאה לדרך לפני 40 שנה באינטל, כאשר מי שהפך אותה לשימושית הוא פרופ' דב פרוהמן, שהמציא את הדרך לאחסן מידע שאינו נמחק במעגל אלקטרוני ללא זרם חשמלי (EPROM). בהמשך פעלו בתחום חברות עם רקע ישראלי בולט כמו סנדיסק של ד"ר אלי הררי; אם-סיסטמס של דב מורן; וסייפן של ד"ר בועז איתן.

לחברות מהדור השני יש יכולת גבוהה להשתתף בעידן החדש של עולם האחסון. מלבד Kaminario ו-XtremIO, כולל השוק הישראלי גם את אנוביט ו-DensBits. בכולן מעורבים לא מעט בכירים לשעבר מאם-סיסטמס, סייפן, אינטל וסנדיסק.

אחד המשקיעים הפעילים בסצנת ה-SSD הישראלית הוא קובי רוזנגרטן, שותף בקרן JVP ומי שכיהן כנשיא סייפן עד שנת 2007. רוזנגרטן השקיע ב-XtremIO וב-Infinite, ומכהן כדירקטור ב-DensBits.

"ההייפ בתחום קיים כבר כשנתיים, אם כי רק עכשיו הגיעו האירועים שמושכים את תשומת הלב. בסופו של דבר אין הרבה שווקים בתחום השבבים שצומחים כך", טוען רוזנגרטן.

הנציגה הישראלית שצפויה לפרוץ בהקדם היא אנוביט. החברה מספקת טכנולוגיית תיקון שגיאות שמשתלבת במנגנון הניהול ועל-פי הערכות מגיעה גם לאייפון של אפל דרך הסכם עם יצרניות זיכרון כגון Hynix וסמסונג. אך ההישג הגדול שלה מגיע מהצד הארגוני, שם החברה מספקת התקן אחסון שלם.

"זה מה שבאמת מעניין את המשקיעים", סבור דניאל עמיר, אנליסט השבבים של בנק ההשקעות Lazard. ההזדמנות מורגשת היטב באנוביט, שמבצעת כעת סבב גיוס אינטנסיבי של קרוב ל-100 עובדים, מעבר ל-180 שהיא מעסיקה כיום.

ההערכות הן כי אנוביט תסיים את 2011 עם מכירות של 30-40 מיליון דולר, וב-2012 תכפיל אותן, בדרך להנפקה. עם זאת, ייתכן שהקונסולידציה בתחום ה-SSD תתפתח אחרת. "יצרניות זיכרונות כגון Seagate או ווסטרן דיגיטל עשויות להיכנס לתחום באמצעות רכישה", מציין עמיר. ברשימת הקונות עשויות להופיע יצרניות מערכות אחסון ארגוניות כגון IBM ו-EMC, שעל-פי הערכות מפיצה את מוצרי אנוביט ואף השקיעה בה.

האם יש לאחת החברות הישראליות סיכוי להפוך לענקית שבבים חדשה דוגמת סנדיסק? עמיר מאמין שנראה חברות גדולות חדשות בתחום.

"אני רואה את התקופה בתחום ה-SSD כמו בשנת 2000. היו עשרות חברות בשוק הפלאש ובתוך שש שנים כולן נרכשו או נעלמו". רוזנגרטן משוכנע שהפוטנציאל בשנים הקרובות גדול מההערכות, ועם זאת לדבריו: "בסופו של דבר, זה כמו כל עולם היי-טק - חלק יצליחו וחלק לא".

זיכרון גורלי
 זיכרון גורלי