מחקר: שימוש יתר ברשתות חברתיות מוביל לנטיות נרקיסיסטיות

גילוי נוסף הוא ששימוש יתר בטכנולוגיה ובתקשורת מזיק בריאותית לנערים ולילדים בכל הגילאים

נמצא קשר בין שימוש יתר ברשתות חברתיות בקרב ילדים ובני-נוער להופעה של נטיות נרקיסיסטיות בקרב אוכלוסייה זו - כך על-פי מחקר שהתקיים בארה"ב והוצג בכנס השנתי ה-119 של איגוד הפסיכולוגים האמריקני.

את המחקר הציג פרופ' לארי רוזן מאוניברסיטת קליפורניה סטייט בדומינגז היל. "המדיה החברתית שינתה את אופי הקשרים החברתיים שלנו, ואולם רק כעת אנו יכולים לראות תוצאות של מחקר פסיכולוגי שבחן את ההשפעות החיוביות והשליליות שלהן", אמר רוזן.

כתב העת המדעי המקוון "Science Daily" מדווח כי רוזן וצוותו גילו כי בני-נוער המשתמשים לעתים קרובות יותר בפייסבוק הראו נטיות נרקיסיסטיות חזקות יותר בהשוואה לעמיתיהם, ואילו בני-נוער שהפגינו נוכחות חזקה בעמוד הפרופיל שלהם בפייסבוק גילו נטייה להפרעות פסיכולוגיות אחרות, דוגמת התנהגות אנטי-חברתית, התנהגות מאנית ונטייה לתוקפנות.

גילוי נוסף של המחקר הוא ששימוש יתר בטכנולוגיה ובתקשורת מזיק בריאותית לנערים ולילדים בני כל הגילאים.

נערים שהשתמשו יתר על המידה באמצעים טכנולוגיים גילו נטייה גדולה יותר לחרדה, דיכאון והפרעות נוספות.

כמו כן, החוקרים סבורים כי נטיות אלה עלולות להוביל לבעיות בריאותיות שיתפתחו בבגרות.

החוקרים בדקו גם את ההשפעה של חשיפה לרשתות חברתיות על ההצלחה בלימודים, וגילו כי קיים קשר בין מידת החשיפה לרשת החברתית לבין הביצועים של נערים מגיל חטיבת הביניים ועד לקולג'.

המשתתפים במחקר שבדקו את חשבון הפייסבוק שלהם בכל 15 דקות בממוצע בפרק זמן נתון שבו נתבקשו ללמוד, השיגו ציונים נמוכים יותר במשימה שניתנה להם.

רוזן וצוות החוקרים גילו גם מספר היבטים חיוביים של השימוש ברשתות חברתיות. למשל, נמצא כי בני-נוער שמבלים זמן רב יותר באתרים אלה הראו מיומנות רבה יותר בגילויי חיבה וירטואלית לחבריהם.