נתניהו לטרכטנברג: גם הרצל התאים עצמו לשינויים בנסיבות

רה"מ הבטיח טרם המינוי כי הוא מוכן לשינוי בתפיסות החברתיות-כלכליות ■ היום התכנס לראשונה "צוות רוטשילד"

היהפוך נתניהו את עורו? במערכת הכלכלית הופתעו מהמינוי של פרופ' מנואל טרכטנברג ליו"ר "צוות רוטשילד", הוועדה שקמה בתגובה למחאה, לאור חילוקי הדעות שנתגלעו בין השניים בעבר והפערים בעמדותיהם החברתיות, אך נראה כי רה"מ הבטיח לטרכטנברג שהוא מוכן לשינוי בתפיסותיו. גורם בכיר המקורב לוועדה אמר כי טרם המינוי סיפר נתניהו לטרכטנברג, בניסיון לשכנעו לקבל עליו את התפקיד, כי קרא באחרונה ספר על חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, שבו למד כיצד הרצל התאים את עצמו לשינויים בנסיבות. עוד אמר המקורב כי נתניהו קיבל את עמדת טרכטנברג בנושא הפרטת השירותים החברתיים ואת דרישתו לוועדה מקצועית ובעלת רגישות חברתית "שלא נראתה בישראל".

"צוות רוטשילד" התכנס היום (ג') לפגישה ראשונה. "זהו אירוע מרגש", אמר טרכטנברג בפתח הישיבה. "זהו אחד הימים הקשים ביותר בלוח השנה העברי, אך מעבר לחורבן הוא מסמל גם התחלה חדשה לעם היהודי. יש בגל המחאה הזה הבעת כמיהה למשהו ממשי שנקרא צדק חברתי. השינוי תלוי ביכולת ההקשבה שלנו, וביכולת לתרגם את רחשי הציבור לשפת ההבנה המקצועית ולשפת העשייה המדינית. זה לא דבר קל אך אנחנו נעשה את זה. אני נפעם מההזדמנות הנדירה לחולל שינוי לטובה במדינה היקרה שלנו ואין לנו ברירה אלא להצליח במשימה".

הצוות צפוי להמליץ על שינוי בתמהיל המיסוי ועל הגברת התחרותיות והיעילות בשוקי מוצרים ושירותים במטרה להפחית במחיריהם.

"נגמרה התחמושת"

בשבוע שעבר קרא נתניהו לטרכטנברג והציע לו לעמוד בראש הוועדה. טרכטנברג, המכהן זה שנתיים כיו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, סירב ואמר כי הוא אינו בטוח שיש לו הכלים לטפל בבעיה. נתניהו הפציר שוב, ולאחר שסירב בשנית, נפגשנו השניים בסוף השבוע לדיון מרתוני בארבע עיניים וגישרו על פערי העמדות ביניהם. לאחר ארבע שעות, מספר הגורם המקורב לוועדה, "נגמרה לטרכטנברג התחמושת ובמוצאי שבת הוא הסכים לקבל על עצמו את התפקיד".

לדבריו, החלטתו של טרכטנברג להיענות להצעה הייתה נכונה. "הוא לא מתאבד שיעי. הוא קיים שיחה עניינית עם רה"מ על התפיסות הכי חברתיות שיש והגיע למסקנה שזה אפשרי". עוד הוסיף המקורב: "לא נוכל במספר שבועות לתת פתרונות לכל העוולות, והצטברו הרבה כאלה". לדבריו, לא ניתן יהיה לרצות את כל המפגינים. "מדובר בהידברות עם 300 אלף איש, ואף אחד לא יודע איך עושים את זה. נקשיב לכמה שיותר מגזרים ואת ההקשבה הזאת צריך לתרגם להתוויית המדיניות, וכל זה בכמה שבועות".