המלצות חמות: מה לקנות כאשר דירוג האשראי יורד?

כשהשווקים רועדים וגם אג"ח ממשלת ארה"ב כבר לא בטוחות, יש כמה קרנות סל שיכולות לעזור ■ תנו הצצה ל-GLD וגם ל-ELD ו-EMLC

סוף השבוע שעבר הורידה כידוע סוכנות דירוג האשראי S&P את דירוג האשראי של ארה"ב מ-AAA ל-AA פלוס, לראשונה מאז שקיבלה המדינה הגדולה בעולם את הדירוג הגבוה ביותר בשנת 1917. אין ספק כי מדובר בהחלטה גורלית - לא ברור מה תהיינה השלכותיה על שוקי האג"ח והמניות, אך היא בהכרח תגביר את אי-הוודאות בשווקים, הפוגעת בביטחון המשקיעים. במצב כזה נשאלת השאלה - מה קונים?

במצב של חוסר ודאות נוטים המשקיעים, לפחות בשלב הראשוני, להימנע מסיכונים, והולכים על אפיקים סולידיים של האג"ח הממשלתיות. אולם לאחר הורדת הדירוג של ארה"ב גם אג"ח ממשלת ארה"ב, שנחשבו עד כה למקלט בטוח, כבר לא נתפסות כנכס חסר סיכון. חשוב לזכור כי מדובר עדיין בנכס הנזיל ביותר בשוק ההון הגלובלי, אך ייתכן שהמשקיעים ירוצו לחפש לו אלטרנטיבה.

ובכן יש אלטרנטיבות, אך הן אינן רבות. ניתן ללכת לרכישת הזהב הפיזי באמצעות קרן סל SPDR Gold Shares (סימול: GLD), או לתעודות סל החשופות למטבעות זרים. אולם אין מדובר בנכסים המניבים הכנסה שוטפת.

אג"ח ממשלתיות שאינן דולריות

נתייחס לשתי קרנות סל, המשקיעות באג"ח ממשלתיות הנקובות במטבע שאינו דולר ארה"ב. שתיהן מאפשרות חשיפה לחוב השווקים המתעוררים: האחת, WisdomTree Emerging Markets Local Debt Fund (ELD); ו-Market Vectors(r) Emerging Markets Local Currency Bond ETF (EMLC).

שתי הקרנות הללו מחזיקות בחוב ממשלתי של מדינות מתפתחות בעלות צמיחה גבוהה, לצד רמה נמוכה של התחייבויות הממשל - מצב עדיף על מצבם הנוכחי של ארה"ב ושאר השווקים המפותחים.

קרן ELD מחזיקה בהיקף נכסים של כ-1.1 מיליארד דולר (כפול מזה של EMLC), ומתאפיינת ברמת סחירות גבוהה יותר; לעומת זאת, קרן EMLC מאפשרת פיזור גבוה יותר של החזקות על פני מדינות שונות.

עבור מי שמפחד מחשיפה למדינות המתפתחות, המתאפיינות ברמת סיכון גבוהה יחסית של השקעה, יש דרך נוספת לחשיפה לחוב ממשלתי מחוץ לארה"ב, תוך הגנה מפני האינפלציה המהווה אחד מהסיכונים המרכזיים להשקעה. מדובר בקרן SPDR DB International Government Inflation-Protected Bond ETF (סימול: WIP).

קרן WIP היא בעלת נכסים של כ-1.4 מיליארד דולר וסחירות נאה, המאפשרת חשיפה לאג"ח ממשלתיות צמודות מדד במגוון מדינות מפותחות ומתפתחות גם יחד. החשיפה העיקרית של הקרן הינה לבריטניה (20% מנכסים), צרפת (17%), קנדה, גרמניה, יפן, ברזיל, מקסיקו, שבדיה (כ-5% כל אחת), וכן למדינת ישראל (4.6%). החשיפה למדינות PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד) היא זניחה.

כ-55% מנכסי הקרן מדורגים AAA - הדירוג שאבד לארה"ב כאמור. מתחילת השנה רשמה קרן WIP תשואה נאה של כ-7.8% - נתון גבוה מתשואת הזהב ואג"ח השווקים המתעוררים, וכמובן מתשואת שוקי המניות במרבית המדינות בעולם.

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם