מהומה במועצת מקרקעי ישראל על התוכניות לדיור מוזל

מפגיני מחאת הדיור מעכבים את ישיבת מועצת מקרקעי ישראל שהיתה אמורה להתחיל לדון בקריטריונים שגיבש שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס להטבות לדיור מוזל

מהומה במשרדי המינהל: מפגיני מחאת הדיור מעכבים את ישיבת מועצת מקרקעי ישראל שהיתה אמורה להתחיל לדון בקריטריונים שגיבש שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס להטבות לדיור מוזל. מתברר שהישיבה הועברה ממשרד הבינוי והשיכון למשרדי רשות מקרקעי ישראל מחשש להפרעות המפגינים.

בשעה זו מעכבות ההפגנות מחוץ למשרדי המינהל את תחילת הישיבה. מחוץ למשרדי המינהל ברחוב שמאי בירושלים עומדים כעת כ-100 מפגינים שזועקים את הסיסמא שמסמלת את המחאה הציבורית: "העם דורש צדק חברתי". המפגינים כוללים את חברי מאהל המחאה הירושלמי, סטודנטים ועמותות שונות וכן פעילים מעמותת איילים הפעילה בהתיישבות צעירים בנגב ובגליל. לדברי בר פלד, מעמותת רוח חדשה ופעילת מאהל המחאה הירושלמי, הנמצאת ברגעים אלה מחוץ למשרדי המינהל, "ניסינו פעמיים להסתער פנימה לדיונים, אבל המשטרה חסמה אותנו. הקריטריונים של זכאות ל'מחיר למשתכן' הם קריטיים, באופן שבו חשוב שהם יחולו על אוכלוסיות מכל המגוון, גם אוכלוסיות חילוניות, ולא רק על ציבור החרדים".

כזכור, מועצת מינהל מקרקעי ישראל היתה אמורה להתחיל לדון בשלוש הצעות ההחלטה שהגיש אטיאס לדיור מוזל. לפי הצעה אחת, ישווקו קרקעות למגורים בשיטת "מחיר למשתכן", בה על הקבלנים להציע את המחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי ביחידות דיור המיועדות לזכאים, כשמחיר הקרקע יהיה 50% מהשומה וגובה ההנחה לקרקע ליחידת דיור יהיה לכל היותר 150 אלף שקל. הצעה נוספת מדברת על פרויקטים לבניית דירות להשכרה והצעה שלישית מתייחסת להקצאת קרקע למטרת מעונות סטודנטים.

אולם נושא הקריטריונים לזכאות במסלול ה"מחיר למשתכן" נשארו מעורפלים בהצעת ההחלטה בנוגע לשיווק הקרקע בשיטת "מחיר למשתכן". בהודעה שהוציא אטיאס ביום ראשון, הקריטריונים הם עדיפות לזוגות צעירים‎;‎‏ ותק בשירות צבאי באופן שבו מי ששירת בכוחות הביטחון זמן רב יותר יזכה בתוספת נקודות‏‎;‎‏ לזוגות צעירים ללא ילדים יוקצו 20% ממספר הדירות שיימכרו בפרויקט‏‎;‎‏ לזוגות עם ילד אחד או שניים יוקצו 35% ממספר הדירות בפרויקט‏‎;‎‏ ולזוגות עם שלושה ילדים ומעלה יוקצו 45% מהדירות בפרויקט.

יש הטוענים שההעדפה לשירות צבאי לא תעמוד במבחן בג"ץ כי היא עלולה להפלות מיעוטים. יש הטוענים שהיעדר קריטריונים בהצעות ההחלטה, משמעותו שהעדיפות לחרדים תישמר. לפי הקריטריונים הקיימים, 30% מהדירות מיועדים למשפחות בנות 7 ילדים ויותר, 30% למשפחות עם 4-6 ילדים, ועוד 30% למשפחות עם 1-3 ילדים.

גורמים חברתיים וגורמים המעורבים במאהל המחאה פנו למשרד המשפטים על עצם קיום הדיון במועצת מקרקעי ישראל למרות שהקריטריונים לא קיבלו גיבוי משפטי וגם לא הופיעו על סדר היום כפי שפורסם לחברי המועצה.