מידרוג הכניסה את האג"ח של הדואר למעקב

על פי תנאי ההנפקה, אם הדירוג יירד בשתי דרגות ויותר, תגדל הריבית שישלם הדואר למחזיקי האג"ח *הדואר הפסיד 110 מיליון שקל בשנת 2010

הצרות בחברת דואר ישראל ממשיכות. ל"גלובס" נודע כי חברת הדירוג מידרוג הכניסה כבר לפני מספר שבועות את האג"ח של חברת הדואר לרשימת המעקב, זאת לאור ביצועיה הפיננסים של החברה. מאחר שמדובר באג"ח פרטיות שאינן רשומות למסחר ומוחזקות בידי גופים מוסדיים, לא חייבת מידרוג לפרסם את שיקוליה או נימוקיה בפומבי אלא רק בפני מחזיקי האג"ח. חברת הדירוג גם אינה חייבת לפרסם את עצם העברת האג"ח לרשימת המעקב. ממידרוג, בניהולו של גיל גזית, סרבו להגיב לידיעה.

דואר ישראל השלים במארס 2010 הנפקת אג"ח לא סחירות בסך 400 מיליון שקל ובריבית של 3.88% הצמודה למדד. ההנפקה נועדה להקטין את עלויות המימון של החברה ולהחזיר לחשב הכללי חוב של 285 מיליון שקל. האג"ח הונפקו במח"מ של 6.2 שנים, כאשר הקרן תוחזר ב-20 תשלומים חצי שנתיים בסכום של כ-60 מיליון שקל, החל מאפריל 2012.

האג"ח דורגו על ידי מידרוג ברמה של Aa3 (מקביל לדירוג "AA-" של S&P מעלות), והחתמים בהנפקה היו פועלים אי.בי.אי, מיטב, כלל חיתום ואקסלנס. לאחרונה, כאמור, הכניסה מידרוג את האג"ח לרשימת מעקב.

להורדת הדירוג תהיה משמעות כספית עבור הדואר. אמנם החברה סירבה להעניק ביטחונות או להתחייב להתניות פיננסיות (קובננטס) בהנפקה, אך נבנה מנגנון של העלאה בריבית במידה שהדירוג יורד. כך, למשל, אם הדירוג יורד בשתי דרגות הריבית תעלה ברבע אחוז, ואם הוא יורד בדרגה נוספת, הריבית צריכה לעלות בעוד חצי אחוז. מכאן, שבמידה שמדרוג תחליט להוריד את הדירוג של הדואר - לאחר בחינת מצבה של החברה, וכפי שמתבקש מהיותה ברשימת המעקב - יגדלו עלויות המימון של החברה, כי הריבית תעלה.

מחברת הדואר נמסר בתגובה כי "יש לדואר את הכוונה ואת היכולת לעמוד בהחזר החוב. תזרים המזומנים של החברה עומד על 106 מיליון שקל ואין כל בעיה לעמוד בהתחייבויות".

בתחילת השבוע חשף "גלובס" כי חברת הדואר סיימה את 2010 עם הפסדים כבדים, וכי לפי הערכות החברה עתידה להפסיד כ-80 מיליון שקל בשנת 2011. אתמול דיווח הדואר באופן חלקי על תוצאותיו הכספיות, ואישר כי ב-2010 הפסידה החברה 110 מיליון שקל. לאור התוצאות הגדיר מנכ"ל הדואר, חיים אלמוזנינו, את החברה ככזאת שנמצאת ב"מצוקה פיננסית".

עלויות כח אדם גבוהות

הבעיות של הדואר נובעות בין היתר מעלויות כח האדם הגבוהות בחברה ומקשיחות תנאי ההעסקה. לאור הבעיות הפיננסיות, מצפים בדואר לסיוע ממשלתי של 300 מיליון שקל על מנת ליישם תוכנית פרישה מוקדמת לכ-500 עובדים, אך אגף התקציבים במשרד האוצר מסרב לממן את הפרישה ותובע כי החברה תפתור את הבעיה ממקורותיה. לכן הורה יו"ר הדואר, ששי שילה, על צמצום ההוצאות והכנת תוכנית התייעלות פנימית.

בין היתר עולה אפשרות כי הדואר ינפיק סדרת אג"ח נוספת על מנת לממן את הפרישה המוקדמת. במידה שכך אכן יקרה, יהיה סביר כי דירוג סדרת האג"ח הראשונה יירד. כמו כן, לאור מצבה הקשה של החברה, עלויות גיוס האג"ח צפויות להיות גבוהות מאוד.