זה רשמי: הייצוא התעשייתי התרסק ב-9% ברבעון השני

הגירעון המסחרי צפוי להגיע לכ-51 מיליארד שקל בסוף השנה - שיא כל הזמנים ■ היצוא של תעשיות ההיי-טק ירד בשלושת החודשים האחרונים בכ-11% בחישוב שנתי

מתברר כי טענות היצואנים היו מוצדקות: לפי נתונים רשמיים שמפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היצוא התעשייתי ירד בחודשים מאי-יולי בכ-9% בשיעור שנתי. זאת, לעומת עלייה של כ-5% בחודשים פברואר-אפריל. היצוא של תעשיות ההיי-טק, המהווה כמחצית מכלל היצוא התעשייתי, ירד בשלושת החודשים האחרונים בכ-11% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של כ-1% בפברואר-אפריל.

נתוני היצוא לפי ענף מצביעים על ירידה של יותר מ-41% ביצוא מענף הרכיבים האלקטרוניים וירידה של כ-12% בשיעור שנתי ביצוא של ציוד תקשורת, בקרה, ציוד רפואי ומדעי. גם יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית, המהווה כ-17% מכלל היצוא התעשייתי, ירד באותה תקופה בכ-17%. יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית (30% מכלל היצוא התעשייתי), עלה בכ-5%, אולם מדובר בשיעור עלייה מתון בהרבה מזו שנרשם בחודשים בפברואר-אפריל, אז הוא הגיע ל-23%.

נתון נוסף ומטריד לא פחות הוא הגירעון המסחרי שממשיך לתפוח בקצב מהיר. בחודש יולי הוא עמד על כ-5.7 מיליארד שקל ולפי חישובי הלמ''ס, בקצב זה הוא יגיע בסוף השנה ליותר מ-51 מיליארד שקל, שיא כל הזמנים. לצורך השוואה, בינואר-יולי 2010 עמד הגירעון על כ-2.8 מיליארד דולר ובאותה תקופה השנה הוא זינק לכ-8.6 מיליארד דולר. הזינוק החד בגירעון מוסבר ברובו בעלייה במחירי הדלקים.

"שוקי ההון מתמחרים כרגע סבירות גבוה לכניסה למיתון כפול לא רק בארה''ב אלא בעולם, וישראל בהחלט רגישה לאירועים שכן למשק שלנו מרכיב משמעותי של יצוא בתוצר", הוסיף יונתן כ''ץ, כלכלן ראשי של HSBC ישראל.

יצוא סחורות מישראל בחודשים האחרונים
 יצוא סחורות מישראל בחודשים האחרונים