על רקע המשבר באירופה: ירידה חדה ביצוא מישראל לספרד

בעוד שבמחצית הראשונה של 2010 הסתכם היצוא הישראלי לספרד בכ-590 מיליון דולר, הרי במחצית הראשונה של 2011 הוא הסתכם רק בכ-480 מיליון דולר

משבר החובות העמוק של ספרד ניכר גם בנתונים עדכניים שמפרסם היום (א') מכון היצוא: מהנתונים, שמתייחסים למחצית הראשונה של 2011, עולה כי ביחס למחצית הראשונה של 2010 חלה ירידה חדה של כמעט 20% בהיקף היצוא הישראלי לספרד. מנתוני המכון עולה כי בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד הסתכם היצוא הישראלי לספרד בכ-590 מיליון דולר, הרי במחצית הראשונה של 2011 הוא הסתכם רק בכ-480 מיליון דולר. את עיקר הירידה ביצוא הישראלי לספרד, מייחס מכון היצוא לצלילה בשיעור של 25% בביקוש לכימיקלים ולזיקוקי נפט. ספרד לא לבד, וירידות נרשמו ביצוא לרוב מדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד).

ביוון, שמתמודדת עם רצף של הורדות בדירוג האשראי ועם קיצוצים תקציביים נרחבים, נרשמה ירידה ביצוא הישראלי, אם כי מתונה יותר ביחס לזו שבספרד: במחצית הראשונה של 2011 חלה ירידה של 4% ביצוא אל יוון. היקף היצוא הישראלי ליוון הסתכם במחצית הראשונה של השנה בכ-113 מיליון דולר. ירידה של 6% חלה גם ביצוא לאירלנד.

לעומתן, מכון היצוא מצביע על עלייה בהיקף של 14% ביצוא סחורות מישראל לפורטוגל. נתון מעודד זה מיוחס בעיקר לעלייה בביקוש לזיקוקי נפט, כימיקלים, מוצרי פלסטיקה וגומי ותרופות. היקף היצוא הישראלי לפורטוגל הסתכם במחצית הראשונה בכ-60 מיליון דולר.

במכון היצוא מביעים דאגה מן המצב באירופה ובשוקי העולם, שמשפיע על היקף היצוא הישראלי, על רקע תחזיות קודרות להאטה בשנה הבאה. "מצבן הכלכלי של מדינות ה-PIGS ממשיך להשפיע על היקפי היצוא הישראלי אליהן, וזאת בעת שהאירו התחזק מול הדולר בשיעור של כ-5.6%. דבר זה מעצים את הירידה ביצוא אל אותן מדינות", אמר היום מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ.