לקראת פרסום המדד: הדולר היציג נחלש ב-0.8% ל-3.52 ש'

האירו היציד ננעל על 5.035 שקלים לאירו ■ מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות ביולי ב-0.2%-0.3% ■ אקסלנס: "הורדת ריבית - סיכון שבנק ישראל לא יכול לקחת כיום"

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי התאפיין הבוקר (ב') בהתחזקות של השקל כנגד המטבעות המרכזיים בעולם, כשברקע פתיחה חיובית של שבוע המסחר בשוקי המניות ברחבי העולם. הדולר היציד ננעל בהיחלשות של 0.78% ברמה של 3.52 שקלים לדולר. כמו כן, האירו היציג נחלש בשיעור קל של 0.06% לרמה של 5.035 שקלים.

ברקע, הסוחרים ממתינים להודעת הלמ"ס על שיעור האינפלציה בחודש החולף שתפורסם ב-18:30 הערב, כאשר מדד המחירים לצרכן צפוי לרשום עלייה של 0.2-0.3%.

ביום ו' האחרון המשיך הדולר במסע ההתאוששות שאיפיין אותו בימים האחרונים ושערו היציג זינק ב-0.88% ל-3.52 שקלים, שיא של מעל חודשיים. במקביל, האירו התחזק ב-0.11% ל-4.978 שקלים.

כאמור, ב-18:30 תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, אשר מהווה את אחת מאבני הבוחן העיקריים לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל בסוף החודש. על פי הערכות מוקדמות, נפתח צוהר, לראשונה זה חודשים רבים, לאפשרות להורדת ריבית במשק הישראלי, בין היתר בגלל החששות מהאטה כלכלית עולמית והמפולת של השבוע שעבר בבורסות העולם. מובן כי נתון מדד נמוך, המצביע כי האינפלציה אינה מרימה את ראשה, יעזור לבנק ישראל במגמת הורדה, אם וכאשר.

על השאלה האם המצב בעולם מצריך הורדת ריבית ע"י בנק ישראל? אומרים היום כלכלני בית ההשקעות אקסלנס "להערכתנו לא", ומציינים כי הם מסכימים כי הסיכון במאקרו העולמי והמקומי אכן עלה בחדות בשבוע האחרון אולם ע"פ כל האינדיקטורים הכלכליים המשק המקומי צפוי לצמוח השנה ובשנת 2012 בקצבי צמיחה גבוהים.

בנוסף, למרות הירידה החדה בציפיות האינפלציה והצפי להתמתנות האינפלציה המקומית עדיין סביבת האינפלציה חיובית, המשק נמצא בתעסוקה מלאה ופער התוצר נסגר ועלול להוביל ללחצי אינפלציה בעתיד. כמו כן, פעולותיו של בנק ישראל למניעת בועת הנדל"ן בשנה האחרונה עשויות להיפגע ואף להוביל לעליית מחירים מחודשת במידה ואכן בנק ישראל יוריד את הריבית (בהנחה כי חלק מהבלימה נובעת מצפי לעליית הריבית בעתיד במידה וידרש). להערכת כלכלני אקסלנס - זהו סיכון בנק ישראל לא יכול לקחת כיום.

נציין כי אתמול אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסגרת הסקירה הכלכלית בישיבת הממשלה כי "אסור לחשוב שהגיע הזמן לחגוג. ייתכן שיהיו בעיות חמורות במשבר העולמי" והוסיף, "אסור לפרוץ את מסגרת התקציב, האמינות שלנו במבחן כאן - אבל מותר לשנות סדרי עדיפויות. יכול להיות שעומדות לפנינו בעיות חמורות בהתפתחות משבר, אבל אם נשמור על המערכת הפיננסית לא ניגרר ולא נגרום לפאניקה. נעשה את מה שצריך לעשות ברמה הפיננסית וברמה הפיסקאלית. המשק יוכל לעבור את המשבר, שאולי מתקרב אלינו, בצורה לא פחות טובה מהדרך בה עברנו את המשבר הקודם. הוכחנו שאנחנו יכולים".

בסקירה השבועית שפירסמו כלכלני בנק הפועלים ביום ו' האחרון הם העריכו כי השקל צפוי להמשיך ולהיסחר בתקופה הקרובה בהשפעת ההתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. מחלקת המחקר מסבירה כי גבר הלחץ על השקל מגורמים מקומיים. "על רקע האטה מסוימת בצמיחת המשק והמחאה החברית והשלכותיה האפשרויות, נראה כי צפויה האטה בקצב העלאות הריבית ע"י בנק ישראל ובעקבות זאת, האטה בקצב הרחבת הפער בין הריבית השקלית לריבית הדולרית", נכתב.