בית הדין: קידום בעבודה לא מחייב מתן קביעות לעובד

דחה בקשה של מרצה באוניברסיטת בן-גוריון לביטול פיטוריו ולקבלת קביעות במוסד האקדמי

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע (השופט יוחנן כהן) דחה בקשה של מרצה באוניברסיטת בן-גוריון לביטול פיטוריו ולקבלת קביעות במוסד האקדמי.

ד"ר יצחק דנה שימש כמרצה לשפות עתיקות באוניברסיטה. במסגרת תקופת ניסיון בה נבחנה התאמתו לקביעות, הוא קיבל קידום לדרגת "מורה בכיר". שנה לאחר מכן, על-פי הפרוצדורה הנהוגה באוניברסיטה, נבחנה האפשרות לתת לו קביעות על-ידי הוועדות האקדמיות העוסקות בכך.

הוועדות התכנסו, הסתייעו בחוות-דעת מקצועיות והגיעו למסקנה כי כישורי ההוראה של ד"ר דנה אינם מספקים וכי הוא אינו ראוי לקביעות. לפיכך הסתיימה העסקתו באוניברסיטה.

ד"ר דנה הגיש תביעה לבית הדין וטען כי אם קודם רק שנה קודם לכן, אין זה סביר שהוא אינו ראוי לקביעות. בנוסף, טען לפגמים בשימוע שנערך לו טרם סיום העסקתו.

אוניברסיטת בן-גוריון, באמצעות עורכות הדין נועה בר-שיר ומאיה צחור-אבירם ממשרד רובין-שמואלביץ, טענה כי לא נפל פגם בהליך הפיטורים, וכי הליך קידום בדרגה והליך מתן קביעות הם שני דברים נפרדים.

השופט יוחנן כהן קיבל את עמדת האוניברסיטה והדגיש את עיקרון עצמאותם האקדמית של המוסדות להשכלה גבוהה בעניין מינויים והעלאה בדרגה. השופט הבהיר כי בית הדין לא יתערב אלא במקרים קיצוניים בהם הוכחו אפליה או שיקולים זרים.

עוד נפסק כי אין פגם בכך שהליכים של קידום בעבודה ומתן קביעות מסתיימים במסקנות שונות.

לאור תוצאות ההליך, חויב התובע בהוצאות משפט בסך 3,000 שקל.