של מי החיים האלה לעזאזל?

ותודה לעדי טלמור, שהחלטתו הנחיתה מחדש דיון נוקב שמלווה את הרפואה, המדע והדת

"למות באורגון", יום ב' 22:00, "יס דוקו"

ותודה לעדי טלמור, שהחלטתו המתוקשרת לשים קץ לחייו, הנחיתה מחדש דיון נוקב שמלווה את הרפואה, המדע, הדת והפילוסופיה בעשרות השנים האחרונות. כבר אתמול (א') נדרשו ב"יס דוקו" לנושא, עם שידור חוזר של הסרט על ארגון "דיגניטאס" השוויצרי, אותו ארגון שסייע לטלמור במילוי בקשתו האחרונה.

הערב ישודר באותה המשבצת, סרטו עטור הפרסים והמרגש של פיטר ריצ'ארדסון "למות באורגון". אורגון היא המדינה הראשונה בארצות-הברית שבה מותרת המתת חסד לחולים סופניים. מאז קבלת התיקון לחוק ועד לצילומי הסרט, השתמשו בשירותי המתת החסד יותר מ-500 חולים סופניים.

החולים התבקשו להוכיח (עד כמה שניתן להוכיח דבר שכזה מראש), כי צפויים להם לא יותר משישה חודשי חיים, ואז אושר להם להמית את עצמם, תחת השגחה ופיקוח, באמצעות תרופת הרגעה שתחילה מרדימה את החולה ומאוחר יותר גורמת למוות מהיר ונטול כאבים.

למרות הפתרון "הקל" והחוקי, מלווה תהליך שכזה בהתלבטויות קשות מצד החולים ובני משפחתם והסרט מציג את הקונפליקטים שנלווים לסיטואציה המורכבת. מעניין ומעורר מחשבה.

ארץ אלטרנטיבית

"נבחרת ישראל בטלוויזיה", יום ב' 21:00, ערוץ 2 רשת

לפעמים, גם בטלוויזיה שבה לכאורה יכולים ערוצים שונים להצטיין (בוודאי כשהם משדרים במועדים אחרים) יש "משחק סכום אפס", או במילים אחרות: השיפור ההדרגתי בתוכנית הסטירה "נבחרת ישראל בטלוויזיה", לא נמדד רק על-פי פרמטרים אבסולוטיים, אלא גם לנוכח החולשה היחסית שהפגינה "ארץ נהדרת" במשדר החד-פעמי שהעלתה במוצאי-שבת.

לפני שנעבור לנבחרת ישראל, צריך לציין שנקודת אור אחת הייתה בכל זאת ב"משחק האימון" של ארץ נהדרת: ליאת הרלב, בת זוגו הטלוויזיונית של אדיר מילר ב"רמזור", הייתה מצוינת כדפני ליף. אני נוהג לצפות בה מדי פעם, ביחד עם ילדיי, בסדרה "המובילים" (ערוץ "לוגי") ויש שמכירים אותה בזכות הופעותיה על בימת התיאטרון דווקא. מה שבטוח הוא שהיא בדרכה להצטרף לליגה הראשונה של הטאלנטים, אפילו בצפיפות היחסית של "קשת".

ועכשיו אל "נבחרת ישראל": ההתחלה עוררה דווקא ציפיות, ההמשך היה רע למדי ובשבועות האחרונים מורגש שיפור. אמנם עדיין לא כל המערכונים אחידים ברמתם, אבל גם כשחסרים להם פאנצ'ים, הם מבוצעים לרוב בצורה טובה בידי חברי הנבחרת.

הקדימונים ששודרו כבר, הציגו חיקוי של איש האשכולות מודי בראון, כמי שמסתובב ברוטשילד ונפגש שם עם בנימין נתניהו, יצחק תשובה ועוד. בראון הוא דמות שקל לחקות, אבל גם בלי קשר אליו, נדמה שלאור ההבלחה החד-פעמית והלא מוצלחת של "ארץ נהדרת", אפשר לצפות מ"נבחרת ישראל" שתצליח להישאב אל תוך הואקום.