הרשת מוצפת בדפי מחאה: "חוסמים צמתים בריקודי עם"

במסגרת גל המחאה הציבורית, בחודשים האחרונים עולים בפייסבוק דפים וקבוצות שונות ומגוונות - וחלק גדול מהן די הזויות ■ האם זה מיצה את עצמו? האם הציבור כבר מותש?

בחודשים האחרונים ישנו גל מחאה בישראל, שהחל לצבור תאוצה בחרם הקוטג' שהוצת בעקבות סדרת תחקירי "גלובס" על יוקר המחיה בישראל, דרך מחאת האוהלים על מחירי הדיור שהגיעה למימדי ענק, וכלה בעוד מחאות והפגנות שרצות רק בפייסבוק. נשאלת השאלה: האם גל המחאות הזה מיצה את עצמו - והאם כל דפי הפייסבוק שנפתחים מדי יום מתישים ואפילו מיותרים?

אחת מהמחאות האלה, שנכון לעכשיו קיימת רק בפייסבוק, קוראת לחרם צרכני מיוחד - כל שבוע מוצר אחר. דף הפייסבוק תחת הכותרת "החרם הצרכני השבועי - בכל שבוע מחרימים מוצר או שירות עד שיחזור למחיר שפוי", "מוקדש לנו הצרכנים, אנשי מעמד הביניים שמרגישים חנק גדל והולך ויד גסה שנדחפת לכיסינו מדי יום", נכתב.

"הדף הזה", טוענים חברי הקבוצה בפייסבוק, "יוקדש לחרם צרכני אמיתי, בכל שבוע או שבועיים נחרים מוצרים או שירותים שונים עד שנחזיר אותם למחירם השפוי - לא ניתן עוד למושכים בחוטים להכנס לכיסינו בגסות ולקחת מאיתנו את הפרוטות שהרווחנו בזיעת אפינו. זהו מאבקם של כל האזרחים - המאבק על שירות ואיכות ראויים במחירים שפויים".

חרם על תנובה?

דף מחאה אחר קורא לחרם על המוצרים של חברת תנובה: "מחרימים את חברת החלב הגדולה בישראל", טוענים חברי הקבוצה. "זו מחאה חברתית דרך הכיס - לא קונים בקרטל החלב הגדול... והמונופוליסטי של ישראל.

דף מחאה אחר,ש גם הוא קורא לחרם על תנובה, נקרא "החרם הגדול - לא קונים יותר תנובה". דף נוסף קורא בכלל ל"חרם טוטאלי על תנובה במשך חודש שלם".

דף נוסף, "שבוע ללא שופרסל", טוען בפני רשת השיווק כי "אם לא שמתם לב - יש איזה 400,000 איש ברחובות - לא הגיע הזמן שתתעוררו ותפסיקו לגזור קופון על מאות אלפי משפחות שקורסות תחת הנטל?. כולנו יודעים שאנו משלמים יותר מדי, ובזמן שהם מממנים בכספנו את תחרות מאסטר-שף, פרסומות עם צביקה הדר - אנחנו לא סוגרים את החודש".

דף מחאה אחר, "עוברים לשלב הבא במחאה - מתחילים להשיב אש כנגד החברות", טוען כי "בכל פעם יעלה 'למשפט שדה' מוצר או חברה שידעה עד היום לגנוב אותנו בחסות השתיקה של מעמד הביניים, והיום יודעת להראות הנחות מלאכותיות וצביעות שאין כדוגמתה. מי שידע לגנוב אותנו עד היום, אנחנו נדע למוטט אותו מהיום. לא עוד חתונות ב-10 מיליון שקל, לא עוד רכבי פאר, יאכטות ומסוקים על חשבון הגב שלנו".

רוקדים ומתגלגלים ברחובות

בדף "מסה קריטית - מתגלגלים לצדק חברתי", המארגנים מזמינים את הגולשים לבוא עם אופניים/רולר בליידס/סקייטבורד או כל כלי רכב לא ממונע אחר, להביא שלטים, בלונים, משרוקיות או כל דבר אחר שיגביר את הנראות. "אם לא אתה, מי? ואם לא עכשיו, מתי?".

עוד מחאה יצירתית בלשון המעטה, מזימנה את הגולשים לרקוד ברחובות למען המחאה. מי שעומד מאוחרי הדף "רוקדות ברחובות - פעולה של תנועה ציבורית", קוראים לחסימת צמתים באמצעות ריקודי עם. המארגנים מסייגים ואומרים כי "הפעולה עצמה היא לא מחאה. לא נגיע עם סימני זיהוי, ולא נצעק אף סיסמה. זוהי הצעה לפרקטיקה חדשה לחסימת כבישים ולשחרור המרחב הציבורי. חוץ מזה, יהיה ממש כיף".

עוד דף מחאה, אם אפשר לקרוא לו כך, ממחיש את ההצפה של המחאות בפייסבוק וההזויות שבהן. הדף נקרא ב' זה באנג - סטלנים מצטרפים למחאה ! Yes We Can-nabis. "סטלנים יקרים, הגיע הזמן שגם אנו, הציבור שדואג לניחוחה הייחודי של מדינת תל-אביב, נצטרף לדרישה לצדק חברתי! ברור לכולנו שהפקעת מחירי הסמים בארץ, הותירה רבבות מאיתנו ללא כסף לשכר דירה!".

ולסיום, אחרון אך לא פחות חביב, "מהפכת המיליון + למען חשופי ומוחלשי החברה בישראל", טוען כי "עם ישראל יוצא בהמוניו ובמערומיו בכדי למחות כנגד ממשלת ישראל שהותירה אותנו ערומים ללא שום עוגן. על כל ישראל לצאת מבתיהם ב-24 בספטמבר ערומים כביום היוולדם, משדרות רוטשילד 68 לכיוון כיכר רבין - שם נפתח במסיבת ריקודים שתימשך עד חצות. די להשאיר אותנו חשופים בקור ובניקור הקפיטליסטי, הגיע הזמן שגם אנחנו נרגיש עטופים ומוגנים במדינתנו".