הרופאים והאוצר מינו את ד"ר פטרבורג, סמנכ"ל בטבע, למגשר

(עדכון) - ד"ר יצחק פטרבורג היה בעבר מנכ"ל סלקום וקופת-חולים כללית ■ מוקדם יותר הודיעו הצדדים כי המגשר יהיה דן אופנהיים או יורם גבאי ■ הליך הגישור יחל מחר בבוקר ויארך שבוע

דרמה לילית בעליון: אחרי דיון סוער הוסכימו הרופאים והאוצר למנות את ד"ר יצחק פטרבורג, מי שהיה מנכ"ל סלקום וקופת-חולים כללית, למגשר בין הצדדים. פטרבורג, סמנכ"ל סחר בטבע, הסכים לבטל את נסיעתו לחו"ל לצורך המינוי בשעה שכבר הגיע לשדה-התעופה בן-גוריון. הליך הגישור יחל מחר (ג') בבוקר ויארך שבוע.

כזכור, לראשונה הסכימה ההסתדרות הרפואית (הר"י) להליך גישור מול המדינה במחאת הרופאים - כך עלה מדיון שנערך היום (ב') בבית המשפט העליון בין נציגי ההסתדרות הרפואית לנציגי האוצר ומשרד הבריאות.

הרופאים ונציגי האוצר היו עסוקים זמן רב הערב בניסיון להגיע להסכמה משותפת על זהותו של המגשר, שאמור לסייע לצדדים לסיים את הסכסוך בתוך שבוע.

בתוך כך, הרופאים הודיעו הערב כי במהלך שבוע הגישור ישבשו את העבודה בבתי-חולים, והציגו בבית המשפט לוח זמנים לעיצומים מתונים שאינם כוללים שביתות.

מבוכה סביב מינוי המגשר

סאגת המינוי נמשכה זמן רב עד למינוי הסופי ומספר רב של שמות עלו לחלל האוויר. רגע אחרי שהאוצר הסכים עקרונית למינויו של דן אופנהיים למגשר, הודיעו באוצר כי הם מסתייגים מאופנהיים משום שככל הנראה הוא חבר בהסתדרות הרפואית.

במשרד האוצר נטו לכיוון מינוי יורם גבאי. עיקר החשש של האוצר מכך שד"ר אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, היה בכיר בוועד הרופאים בבלינסון כשאופנהיים ניהל את בלינסון.

מוקדם יותר נודע כי הרופאים הסכימו להצעת המדינה שהמגשר יהיה ד"ר יורם גבאי, לשעבר בכיר באוצר והיום יו"ר פעילים שוקי הון. המדינה הסכימה מצידה לפרופ' ראובן גרונואו או לפרופ' דן אופנהיים, לשעבר מנהל בלינסון והרצליה מדיקל סנטר.

עוד קודם עלו מספר שמות: השמות שהובילו לתפקיד שהיו מוסכמים על שני הצדדים באופן יחסי היו רענן דינור, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה בממשלת אולמרט, וכן רו"ח פרופ' סוארי. עוד נודע כי האוצר התנגד להצעת הרופאים למנות את אורי יוגב. הרופאים הכינו שיעורי-בית והציעו את מרבית השמות, בהם גן עו"ד רם כספי ופרופ' דן אופנהיים.

באופן אירוני, דווקא המדינה שדרשה את הגישור לא הכינה רשימת שמות, ואילו הרופאים - שהתנגדו עד היום לגישור - הגיעו עם רשימה מסודרת.

בלחץ הזמן שנוצר, תוך הפסקת הדיון בעליון, באוצר חששו כי בחירה שגויה בזהות המגשר תעלה להם ביוקר, והציעו אנשים שמזוהים מדי עם המשרד: הממונה לשעבר על השכר, יובל רכלבסקי, והמנכ"ל לשעבר של המשרד, ירום אריאב.

הר"י הציבה תנאי קשיח מאוד לגישור, ולפיו ההליך יתבצע במשך שבוע בלבד - ותוך כדי שנשמרת לה הזכות להמשיך בעיצומים.

השופטים הפצירו בהר"י ללכת לגישור בלי "חרב על הראש", אבל עו"ד אורנה לין, המייצגת את הר"י, הבהירה כי הרופאים מתעקשים לשמור לעצמם את הזכות הזו.

ההערכה היא כי בהמשך הדיון צפויים נציגי המדינה להתנגד למגבלת הזמן שהציבו הרופאים ולדרוש לפחות כמה שבועות לצורך הליך הגישור.

בנוגע לזכות לעיצומים, רמזה נשיאת העליון, דורית ביניש, בתחילת הדיון, כי היא מאמינה שהר"י "תדע מה הדבר הנכון לעשותו".

גמזו חשד: ההתפטרות - הצגה

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי ההחלטה שקיבל אתמול (א') מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, לדרוש ממנהלי בתי-החולים להעביר אליו עד היום בבוקר את כל מכתבי ההתפטרות שהגישו מאות מתמחים ומומחים, נבעה מחשש כבד שהתעורר, ושעל-פיו מנהלי בתי-חולים מסוימים שיתפו פעולה עם הרופאים המתפטרים.

במשרד הבריאות התקבלו תלונות מצד מתמחים, שטענו כי הובטח להם באופן מפורש כי גם לאחר שההתפטרות תיכנס לתוקף, מקום העבודה שלהם יישמר ללא חשש.

פרופ' גמזו, שניהל עד לפני שנה וחצי את בית-החולים הכללי באיכילוב, הצליח לאמת ככל הנראה את התלונות ולהגיע אל "האקדח המעשן". בעצם המהלך שלו הוא ביקש לאותת, הן למנהלי בתי-החולים והן לרופאים, כי מכתבי ההתפטרות לא יתקבלו יותר כהצגה לתקשורת - זאת במיוחד על רקע העובדה שבבתי-חולים מסוימים מנהלים אדמיניסטרטיביים קיבלו לידיהם את מכתבי ההתפטרות כשהם מחייכים למצלמות ומשתפים פעולה עם "טקס ההתפטרות".

העברת המכתבים לידיו נועדה להבהיר כי החל ב-4 בספטמבר, מועד כניסת ההתפטרות לתוקף, אף אחד לא יבטיח למתפטרים את מקום עבודתם. אדרבא, הם יזדקקו אולי לאישור מיוחד מצד מנכ"ל משרד הבריאות אם יבקשו לחזור בהם.

גמזו מקווה שהשינוי המפתיע הזה בעלילה יגרום למתפטרים לשקול מחדש את צעדם ולמשוך את המכתבים.

על-פי משרד הבריאות, עד כה נאספו מבתי-החולים הממשלתיים 391 מכתבי התפטרות; ועל-פי הערכות ההסתדרות הרפואית, כ-250 מכתבי התפטרות נאספו מבתי-החולים של הכללית.

מכתבי הפיטורים של המתמחים בבית-החולים רמב"ם הוחזרו להם מבעוד מועד על-ידי ההנהלה, ולכן אלה לא הגיעו למשרד הבריאות. גורמים במשרד הבריאות טוענים כי הדבר רק מחזק את הרושם שבתי-החולים "היו שותפים להצגה הזאת", כלשונם.

הקרע מעמיק

המהלך הזה של גמזו מעמיק עוד יותר את תחושת הקרע שנוצרה במערכת הבריאות בשבועות האחרונים, ובמיוחד את הקרע בין בתי-החולים במרכז לאלה שבפריפריה.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, משוכנע כי מנהלי בתי-החולים במרכז התסיסו באופן אקטיבי את המתמחים, זאת משום שההסכם המתגבש עם ההסתדרות הרפואית מיטיב במיוחד עם הפריפריה.

נזכיר כי הר"י ונציגי האוצר נענו לדרישה העיקרית של המתמחים והגדילו את תוספת התקנים למתמחים ל-1,000, ובנוסף הודיעו כי מספר התורנויות יוגבל ל-6 בחודש מיידית, במקום בהדרגה.

ואולם, המתמחים הודיעו כעת כי אינם מאמינים שההבטחות ייושמו, ובמקביל הם עדיין דבקים בהתנגדותם להסכמה אחרת, שלפיה גם רופאים עם ותק של עד 5 שנים כמומחים יבצעו מספר תורנויות בחודש. עוד הם דורשים ששכר השעה שלהם יעמוד על 50 שקל באמצעות תוספת שכר ישירה.

לפני מספר ימים הציב חלק מהמתמחים דרישה חדשה שמהותה החזרת השר"פ לבתי-החולים הציבוריים - בדומה למנהלי בתי-החולים הגדולים מהמרכז.