גוברת ההתנגדות של המוסדיים לעסקת הוט-מירס

על רקע הצעתו של פטריק דרהי למכור את מירס להוט תמורת יותר ממיליארד שקל במזומן, שוקלים המוסדיים הזמנת הערכת שווי מטעמם למירס, שתשקף את השווי המתאים לחברה

בעוד שבועיים יתכנסו בעלי המניות של חברת התקשורת הוט כדי לאשר את רכישת חברת הסלולר מירס, אך כפי שנראה כרגע, כלל לא בטוח שהעסקה תאושר במחיר הנוכחי.

ל"גלובס" נודע כי גופים מוסדיים, בעלי מניות בהוט, צפויים להתנגד לעסקה באסיפה הכללית, בשל המחיר שנקבע למירס בהערכת השווי שבוצעה לבקשת הוט.

ל"גלובס" נודע עוד כי נעשה ניסיון מצד מספר גופים מוסדיים להזמין הערכת שווי מטעמם על-ידי גוף חיצוני, או להכין הערכה בעצמם, שתשקף את השווי המתאים לחברה לדעתם ותוכיח כי התנגדותם היא מטעמים כלכליים.

על-פי תנאי העסקה הנוכחיים, צפויה הוט לשלם עבור מירס כ-1.3 מיליארד שקל במזומן, בניכוי חובותיה של מירס. הבעלות המלאה במירס מוחזקת על-ידי פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט, כך שלאישור העסקה נדרש רוב מבעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בהחלטה, או שסך המתנגדים שאין להם עניין אישי לא יעלה על 2%. וכך, למרות שאף גוף מוסדי אינו בעל החזקה מהותית בהוט, דרהי בהחלט זקוק להם באישור העסקה. בין בעלי המניות הגדולים מקרב המוסדיים נמצאים הראל וכלל.

הוט מבצעת בימים אלה רוד שואו להצגת העסקה בפני הגופים המוסדיים, אך נראה כי זו אינה זוכה להתלהבות מצדם. הוט פרסמה באחרונה הערכת שווי מחברת TASC, שנוקבת בשווי של 1.048 מיליארד שקל למירס.

הערכת השווי כוללת הנחות שנתפסות כלא-מאוד שמרניות, ובהן השגת נתח שוק של 12.5% מכלל הלקוחות הפרטיים בישראל עד שנת 2020, לעומת נתח של 5% כיום, רובם לקוחות עסקיים.

פרמיה על מכרז התדרים

נוסף לכך, שינויים לכאן או לכאן בשוק משפיעים מהותית על הערכת השווי. לפי ניתוחי הרגישויות של פרמטרים בהערכת השווי, שינוי לרעה של 10% בהכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) מוריד את שוויה של מירס ל-270 מיליון שקל, בעוד שעלייה של 10% ב-ARPU מקפיצה אותו ל-1.99 מיליארד שקל.

בנתח שוק של 11.2% למירס בשנת 2020, הערכת השווי היא 510 מיליון שקל, בעוד שנתח של 13.6% מביא אותה לשווי של 1.64 מיליארד שקל.

בהערכת השווי נכתב כי חברת Altice, שבאמצעותה שולט דרהי במירס, העריכה את שוויה של מירס ב-1.9 מיליארד שקל. Altice רכשה את מירס מידי מוטורולה בשנת 2010 תמורת כ-650 מיליון שקל בלבד, והפרמיה על המחיר הקודם מוסברת בעיקר בזכיית מירס במכרז התדרים של משרד התקשורת לפני כמה חודשים.

מירס הוקמה על-ידי מוטורולה ב-1998 כחברה פרטית, וקיבלה רישיון כמפעיל סלולרי ב-2001. מוטורולה החזיקה ב-100% ממירס עד לרכישה בידי דרהי.

בהערכת השווי של TASC מוסבר כי "הליך המכירה לווה בלחץ של חברת מוטורולה למכור את החברה, אשר אפשר את רכישת החברה במחיר נמוך יחסית להצעות רכש אחרות שקיבלה מוטורולה ממפעילות סלולר אחרות (ועמדו בספק מבחינת קבלת האישורים הדרושים מהרשות להגבלים עסקיים ומשרד התקשורת)".

עוד מוזכר בהערכת השווי כי בסוף 2010 רכשה חברת מיגד (של אמנון דיק, לשעבר מנכ"ל בזק) 5% ממירס לפי שווי חברה של 465 מיליון שקל. גם כאן יש הסבר לתמחור הנמוך: "עסקה זו נבעה מצורכה של Altice לצרף בעל מניות בעל אזרחות ישראלית אשר לו לפחות 5% החזקה בחברה, כדי לעמוד בדרישות מכרז התדרים", נכתב בהערכת השווי.

הוט נסחרת בבורסה המקומית לפי שווי של 4 מיליארד שקל. בעלי המניות העיקריים בהוט כוללים את חברת קול של דרהי (51.7%), ידיעות תקשורת (16.5%) וקבוצת פישמן (6.5%).

לפי הסכם בין דרהי לידיעות תקשורת, תמכור ידיעות לדרהי כ-13.3% ממניות הוט שברשותה תמורת כ-650 מיליון שקל. התמורה מהעסקה תועבר בשני תשלומים, 76% מהסכום בנובמבר 2011, והיתרה כעבור שנה. לפיכך, גם ידיעות תקשורת עשויה להיחשב כבעלת עניין אישי בעסקת המיזוג עם מירס.

הוט
 הוט

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".