דנקנר: "צריך להירתם יחד להוזיל את מחירי המזון"

נוחי דנקנר נפגש עם ראשי חרם הקוטג': "לא ניתן להתמודד בצורה אפקטיבית עם הנושא אלא ע"י הורדת מסים עקיפים" ■ איציק אלרוב: "לא נסתפק במבצעים נקודתיים, שואפים לשינוי דרסטי"

יוזמי מחאת הקוטג' נפגשו אתמול (ג') במשך 4 שעות עם נוחי דנקנר וראשי שופרסל, בהם יו"ר שופרסל רפי דיסקר והמנכ"ל אפי רוזנהויז. בפגישה נכחו הפעילים המרכזיים של המחאה, בהם איציק אלרוב ויפתח שקד.

הדיון התרכז בשאלה איך והאם שופרסל תעשה צעד ראשון וחלוצי של הזדהות עם המחאה על יוקר המחיה.

"שני הצדדים רוצים להביא בשורה לצרכן", אמר היום (ד') ל"גלובס" יפתח שקד. "הצלחת המאבק תלויה במכלול של גורמים - בהם יצרניות המזון, ספקיות ורשתות השיווק - שכל אחד מהם 'גוזר קופון' בדרך".

את החץ מפנה שקד לממשלה, ואומר כי בלי צעדים ממשיים מצידה, לא יתרחש השינוי המתבקש בכל הנוגע ליוקר מחירי המזון בישראל.

לדבריו, מי ש"חוגג" בישראל הן יצרניות הענק, בהן יונילוור ופרוקטר אנד גמבל, שנתח הרווחים שלהן בארץ גבוה משמעותית לעומת צרפת או אנגליה. "החברות הללו לא סופרות את הרשתות המקומיות, והכול בחסות הממשלה, שעוזרת להן בכך שהיא לא מסירה חסמים של יבוא מקביל".

שקד מתייחס לפתיחת יבוא מקביל של מוצרי מזון יבש. בנוסף, הוא סבור כי בענף מוצרי החלב פתיחת התחרות באמצעות יבוא מחו"ל עשויה להעניק פתרונות לטווח הקרוב- אך לפגוע בצרכנים בטווח הרחוק לאחר סגירת רפתות בישראל.

פתרונות אחרים שמציעים יוזמי המחאה נוגעים לפיקוח על מחירים: "פיקוח על מחירי מוצרי המזון הבסיסיים, כמו שמן, אורז או קמח, הוא צעד שהממשלה חייבת לקדם. לא הכול צריך להתנהל כשוק חופשי - לטובת כלל הצרכנים ולעניי עירנו. לצערי, הממשלה מגלה לכך אטימות".

יוזמי המחאה לקחו חלק גם בוועדת קדמי. את האכזבה שקד לא יכול להסתיר: "נראה שנציגי משרד האוצר ונציגי משרד הבריאות שהגיעו לוועדה התייצבו רק משום שקיבלו זימון - בלי טיפת נכונות למצוא פתרונות ממשיים".

בזמנו נפגשו יוזמי המחאה גם עם הנהלת תנובה. "אפשר להוריד מחירים", קובע שקד. "כל אחד בשרשרת יצטרך לתרום את חלקו: הממשלה, החברות, הספקים והרשתות. הבעיה היא שאף אחד לא רוצה לעשות את הצעד הראשון ומחכים שהאחר יעשה. אני סבור כי דרוש גורם ציבורי ונייטרלי שימונה לתאם בין כל הגורמים".

לדבריו, "אנחנו לא יכולים להסתפק במבצעים להוזלות נקודתיות, אלא שואפים לשינוי דרסטי. לצערי, אני מזהה בממשלה אנשים שתוקעים מקלות בגלגלים, ועד שלא תשתנה הגישה מלמעלה - כלום לא יקרה".

פגישות נוספות יתקיימו בעתיד הקרוב בין נציגי המחאה להנהלת שופרסל. נבחנת האפשרות להיפגש עם נציגי רשתות אחרות במקביל.

בפגישה אמר דנקנר: "העמדה הבסיסית שלי הייתה לשתף פעולה עם מטרות המחאה, והיא נשארה בדיוק כפי שאמרתי כבר לפני חודשיים בקריית-שמונה: צריכים להירתם יחד, הממשלה, היצרנים ורשתות השיווק - על מנת ליצור הוזלה משמעותית של מוצרי מזון בסיסיים".

לדברי דנקנר, "השותף המרכזי בעניין הזה הוא הממשלה. לא יהיה ניתן להתמודד בצורה אפקטיבית עם הנושא אלא בהשתתפות הממשלה בהוזלת המחירים על-ידי הורדת מסים עקיפים, ובראש ובראשונה בהפחתה חלקית של המע"מ על רשימת מוצרים בסיסיים, שכל אזרח במדינה זכאי לרוכשם במחיר הוגן ושווה לכל נפש".

דברים דומים אמר דנקנר לערוץ 2 בסיור שקיים בקריית-שמונה לפני כחודשיים.