חברה על הכוונת: ת.א.ת טכנולוגיות - חמה ומתחממת

ת.א.ת טכנולוגיות, המספקת מחליפי חום ומערכות הספק חשמליות לשוק התעופה, משלימה תהליך התייעלות, מגבירה את מאמצי השיווק ולא מפסיקה לפתח מוצרים חדשים

רוני אלרואי, בעל השליטה בקמ"ן, נמנה על בעלי השליטה שנקלעו באחרונה לבעיות נזילות על רקע החוב הפיננסי של הקבוצה. המצב של קמ"ן הרבה פחות גרוע מזה של חברות אחרות שהנפיקו אג"ח לציבור המשקיעים, ואחת הסיבות לכך היא מצבה המשופר והמשתפר של אחת מחברות הקבוצה - ת.א.ת טכנולוגיות.

מה החברה עושה

לפני שנספר על ת.א.ת טכנולוגיות (TAT Technologis) נעשה מעט סדר במבנה ההחזקות המעט מורכב מעליה ומתחתיה. קמ"ן מוגדרת כבעלת השליטה בישאל (81.7%), וזו מוגדרת כבעלת השליטה בת.א.ת תעשיות (79.3%), וזו האחרונה שולטת בת.א.ת טכנולוגיות (43.6%). לת.א.ת טכנולוגיות עצמה יש שתי חברות בת עיקריות - בנטל תעשיות (70%) ולימקו פידמונט (בעלות מלאה בעקבות מחיקת החברה מהמסחר בשוק ההון האמריקני). ללימקו פידמונט (Limco Piedmont) יש שתי חברות בת בבעלות מלאה - Limco Airpair ו-Piedmont Avitation - ולשנייה יש החזקת מיעוט (30.3%) ב-First Avitation Services. פעילות FAS, שסיפקה חלקי חילוף למטוסים, כבר אינה מאוחדת בתוצאות ת.א.ת עצמה.

מבנה ההחזקות לעיל בא לידי ביטוי בתחומי הפעילות הנפרדים - אך הסינרגטיים - של ת.א.ת טכנולוגיות. זו האחרונה מייצרת מגוון של מחליפי חום למערכות מכניות ואלקטרוניות עבור השוק הצבאי והאזרחי של תעשיית התעופה. כל מערכת, החל מהמעבד במחשב האישי וכלה במנוע המכונית שלנו, מייצרת תוך כדי פעילותה חום, ואת החום הזה צריך לסלק לבל יפגע בפעילותה. מחליף חום, דוגמת זה של ת.א.ת, נועד למטרה זו. ת.א.ת מייעדת כרגע את מחליפי החום פרי פיתוחה אך ורק לכלי תעופה, ובכל כלי תעופה יש מספר מערכות מכניות ואלקטרוניות, ולכן בכל כלי תעופה יש מספר מחליפי חום, וכל אחד שונה מהשני מכיוון שהוא משרת מערכת אחרת.

בצד מחליפי החום מספקת החברה מערכות קירור ומיזוג אוויר שמיועדות למתקנים צבאיים, אוהלים, וכלי רכב משוריינים.

ונעבור לבנטל. זו מייצרת מערכות הספק והינע חשמליות עבור השוק האזרחי והצבאי, ואילו לימקו פידמונט מעניקה שירותי תחזוקה, תיקון ושיפוץ של מכלולים תעופתיים המותקנים בתוך כלי טיס אזרחיים וצבאיים (כולל מחליפי חום ומערכות הינע פרי פיתוח של ת.א.ת ובנטל עצמן).

שלוש החברות לעיל פועלות בסינכרון, ולא פעם האחת משרתת את השנייה.

על הלקוחות של שלושתן נמנות יצרניות מטוסים מהגדולות בעולם דוגמת לוקהיד מרטין ובואינג; יצרניות אביזרי תעופה דוגמת אלביט מערכות, ת'אלס ואחרות; חברות תעופה דוגמת לופטהנזה, דלתא, סוויסאייר, אל על ואיירפראנס; מרכזי שירות דוגמת זה של האניוול וחילות אוויר דוגמת חיל האוויר הישראלי ומקבילו האמריקני.

אופי הענף והתחרות בו

ת.א.ת טכנולוגיות פועלת בשוק תחרותי אך כזה שיוצר תחרות בריאה, ולאו דווקא תחרות שיוצרת קניבליזציה. את השחקנים האחרים שמייצרים מחליפי חום ניתן לספור על שתי כפות ידיים, ואילו יצרני מערכות הספק והינע חשמליות הם רבים יותר, וכך גם לגבי חברות שמעניקות שירותי תחזוקה.

ואם בשירותי תחזוקה עסקינן, ת.א.ת מתמודדות מול מתחרותיה, בין היתר, על ידי מתן שירותי תחזוקה ושיפוץ למחליפי חום שאינם מתוצרתה. חסמי הכניסה לשוק יחסית גבוהים, ולא נובעים דווקא מיכולות טכנולוגיות טובות יותר או פחות.

מוצרי החברה ומתחרותיה נדרשים לעמוד במגוון של תקנים ודרישות של רשויות תעופה אזרחיות מוסמכות, ובמקרה של ארה"ב - תקנים ודרישות שמוכתבים גם על ידי משרד ההגנה האמריקני (בישראל מדובר על משרד הביטחון).

"ארה"ב מהווה עבורנו פלטפורמה לשוק העולמי"

ת.א.ת טכנולוגיות אינה שונה בהרבה מחברות דוגמתה. החברה תלויה לא מעט בשוק האמריקני, ולכן כשזה מתעטש ת.א.ת עלולה לחלות בשפעת. שמואל פלדל, מנכ"ל החברה, מעדיף לא לנסות להעריך כיצד מיתון כלכלי חוזר בארה"ב ישפיע על פעילות החברה בעתיד, ורק מדגיש כי "ארה"ב מהווה עבורנו פלטפורמה לשוק העולמי, וכשהפלטפורמה רועדת אנו נפגעים כמו שקרה במשבר האחרון".

ואכן, במהלך 2008 החלה ת.א.ת לחוות את המשבר הכלכלי (פחות טיסות פירוש הדבר פחות דרישה למוצרי ושירותי החברה) אך ההתאוששות הכלכלית של השנתיים האחרונות נתנה אותותיה בדו"חות החברה, וזו חזרה השנה להרוויח.

ובכל זאת, אי וודאות עדיין שוררת סביב העתיד של השוק האמריקני, וזו עלולה לתת את אותותיה בדו"חות החברה אך לא בעוצמה גבוהה. "יצרני כלי תעופה לא מבטלים קווי ייצור תוך רגע, וכרגע האינדיקציות מצביעות על הגדלת קווי ייצור ולא להיפך", מסביר פלדל. "לעומת זאת, ההכנסות משירותי תחזוקה הרבה יותר רגישות למצב המאקרו כלכלי - לטוב או לרע. פחות תנועת נוסעים פירושו דילול קווים ופחות חלקי מטוס שזקוקים לתחזוקה שוטפת".

מיתון או לא, פלדל מבהיר שלא יישב בשקט וייתן למצב המאקרו כלכלי להכתיב לו את העתיד. "ת.א.ת היא שחקנית נישה, וכשחקן נישה אני חייב להיות אגרסיבי יותר ולנסות לקלוט עבודות של חברות פחות חזקות ממני".

ואם וכאשר יתדרדר השוק האמריקני למיתון חוזר, פלדל אינו מתכנן להקטין באופן משמעותי את התלות של ת.א.ת בארה"ב. "הקטנת התלות בארה"ב לא תעשה על ידי הקטנת הפעילות בה. אני חייב להמשיך לפעול בארה"ב באופן אגרסיבי, ובמקביל כן לנסות לחדור לשווקים אחרים דוגמת אלו של המזרח הרחוק".

האיזון היחסי של הכנסות ת.א.ת בין היבשות השונות בא לידי ביטוי אף בהתפלגות שלהן בין השוק הצבאי והאזרחי (שווה בשווה). "זה איזון שמקטין סיכונים", אומר פלדל, ו"איזון זה יתרון".

בשוק האזרחי, דרך אגב, אפשר למצוא מחליפי חום של החברה במטוסי בואינג 777, 747 ועוד ואילו בשוק הביטחוני ניתן לאתר אותם במטוסי 16-F-15 ,F ועוד.

"שיווק אגרסיבי ומו"פ מוגבר - רק כך אצמח יותר מהשוק כולו"

ת.א.ת טכנולוגיות פועלת בשוק דפנסיבי, וזה אומר שוק שצומח בשיעור שנתי חד ספרתי (ראו טבלה). "ברור שאני רוצה לצמוח הרבה יותר מהשוק כולו, ולכן אני משקיע יותר בשיווק אגרסיבי ובמו"פ לכל רוחב קווי המוצר של החברה", אומר פלדל.

שיווק אגרסיבי, לפי פלדל, פירושו להגיע לכמה שיותר תערוכות, להיות כמה שיותר נגיש ללקוחות פוטנציאליים, ולהגיע למקומות אליהם החברה לא הגיעה עד כה.

וכן, שיווק אגרסיבי, לפי פלדל, פירושו אף להציע את מרכולתו לפי מחיר הנמוך ממחיר השוק, וזאת מבלי להפסיד. "כשאני ניגש היום למכרז - ורוב ההזמנות של החברה מתקבלות דרך מכרזים - יש לי את היכולת להציע מחיר נמוך יותר מהמתחרות שלי, ועדיין להרוויח ממנו. זו תוצאה של תהליך ההתייעלות שהחברה עברה - התייעלות שמאפשרת לי לא למכור במחירי הפסד".

השיווק האגרסיבי נתמך במו"פ מוגבר יותר מצד החברה. קו מחליפי החום של החברה, כדוגמה, משדרג עצמו בימים אלו ויכלול בעתיד מחליפי חום לכלי יבשה ולא רק לכלי תעופה.

"פיתחנו מחליף חום שמיועד לטנק", אומר פלדל. "מחליף חום בטנק מתקלקל כל שנתיים בממוצע לעומת עשר שנים במקרה של מטוס", מסביר מנכ"ל ת.א.ת ומסגיר כי הפיתוח לעיל כבר עשה את דרכו לשוק הביטחוני המקומי.

קו מערכות ההינע וההספק החשמלי, כדוגמה נוספת, יכללו בעתיד מנועי עזר (APU - Auxiliary power unit), אקטואטורים ומנועים חשמליים. מוצרים אלו, מטבע הדברים, לא יהפכו למסחריים תוך רגע.

"מוצר אחד לא משנה לי את המאזן", מבהיר פלדל, "אני בונה לבנה על גבי לבנה, וכל לבנה מסייעת לי לצמוח מעבר למה שהשוק צומח. לוקח זמן עד שהשוק נפתח למוצר חדש, וקצב החדירה של מוצר חדש כזה או אחר לא יהיה גבוה יותר מהקצב שבו יצרן דוגמת בואינג בונה מטוס חדש".

הפלוסים - תהליך התייעלות יעיל, ושוק דפנסיבי

1. יש פירות מהרה ארגון

ת.א.ת השלימה בשנה האחרונה תהליך של רה ארגון שכלל, בין היתר, התמקדות בעסקי ליבה תוך הוצאת פעילות חלקי החילוף (דרך חברת נכדה FAS). הרה ארגון כלל ייעול של תהליכי ייצור ותפעול בתוך החברה, ובין החברות הבנות, ופירות ממנו ניתן לראות בתוצאות החברה למחצית הראשונה של השנה. התייעלות זו מסייעת לת.א.ת להציע מחיר תחרותי יותר משל מתחרותיה - כמעט בכל מכרז אליו פונה החברה.

2. הגנה טובה

ת.א.ת פועלת בשוק שצומח בשיעור שנתי חד ספרתי אך נתון פחות להשפעת תנודות קיצוניות של הכלכלה עולמית, וזה אומר - שוק דפנסיבי. לחברה יש כרגע יכולות שיווקיות ויכולות פיננסיות (בקופתה יש 36 מיליון דולר - 75% משווי החברה בשוק ההון) לצמוח יותר מהשוק כולו.

המינוסים - האטה גלובלית, וחוב בנקאי של החברה בת

1. האטה כלכלית שאולי בפתח

סימני ההאטה הכלכלית הפכו אתמול למנת חלקן של מדינות יציבות יותר כמו גרמניה וצרפת, וכך גובר החשש כי העולם כולו עלול לגלוש למיתון. ת.א.ת החלה להתאושש ממשבר האשראי רק בשנה האחרונה ועדיין לא הספיקה להתייצב מספיק כדי למנוע פגיעה מהותית בתוצאותיה במקרה ושוב יהיה מיתון כלכלי גלובלי.

2. קופה שעלולה להידלל

ת.א.ת אינה עומדת בהתניות הפיננסיות של הלוואה בנקאית שנטלה - הלוואה של 6 מיליון דולר בקירוב - שמותנה ביחס החוב של ת.א.ת לבין חלקה ברווח הנקי של החברה בת בנטל. באחרונה חל שיפור בתוצאות בנטל אך אלו לא טובות מספיק כדי שההתניות הפיננסיות של ההלוואה יתקיימו. הסיכוי שהבנק המלווה ידרוש את פירעון ההלוואה נראה כרגע נמוך אך הוא קיים, ואי העמידה באותן התניות מאיימת על עתיד קופת המזומנים של החברה.

המספרים של תאת טכנולוגיות
 המספרים של תאת טכנולוגיות