ממשל אובמה חוקר תקינות דירוגי המשכנתאות של S&P

כך מדווח הניו-יורק טיימס: חקירת הדירוגים של אג"ח מבוססי משכנתאות החלה לפני הורדת הדירוג של ארה"ב ■ אם יימצאו הראיות, העניין צפוי להסתיים בהגשת תביעה אזרחית נגד החברה

משרד המשפטים של ארה"ב חוקר האם סוכנות הדירוג S&p, חברת דירוגי האשראי הגדולה בעולם, דירגה שלא כהלכה עשרות אג"ח מבוססות משכנתאות בשנים שקדמו למשבר הפיננסי הגדול שזעזע את שווקי תבל לקראת סוף העשור הקודם. כך מוסר היום (ה') "ניו יורק טיימס". הדירוגים הגבוהים של אגרות החוב מבוססות המשכנתאות הפכו אותן מוצר לוהט בשווקים הפיננסיים בלי שהמשקיעים היו מודעים לסיכונים שהיו גלומים בניירות אלה, ובמיוחד העובדה שחלק גדול ממחזיקי המשכנתאות לא היו מסוגלים לפרוע אותן.

הדיווח מבוסס על דברי שני אנשים שרואיינו ע"י חוקרי הממשל הפדראלי ואדם נוסף שקיבל דיווח על החקירות. החקירה החלה לפני S&p חתכה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב, AAA, בתחילת החודש - חברת דירוגי האשראי היחידה שעשתה זאת, עד עתה - אך סמיכות האירועים צפויה להזין את הסערה הפוליטית שמשתוללת סביב סוכנות הדירוג, מציין ה"טיימס".

כבר עתה היא משמשת מטרה לחיצי ביקורת של מחוקקים אמריקניים, שזועמים על החלטתה לחתוך את דירוג האשראי של ארה"ב. המחוקקים, ועימם כמה פקידי ממשל, קוראים תיגר על האופי החשאי של תהליך קביעת הדירוגים ב-S&P , על אמינותה ועל כישורי האנליסטים שלה. מותחי הביקורת טוענים שהם מצאו שגיאה בחישובי החוב הלאומי שעשו האנליסטים של הסוכנות. כמה מחוקקים חוקרים מדוע שללה הסוכנות את הדירוג המושלם מהחוב האמריקני.

בחקירה, מבקש משרד המשפטים לקבל מידע על מקרים שבהם אנליסטים של סטאנדארד אנד פורס רצו להעניק דירוגים נמוכים לאג"ח מבוססות משכנתאות, אך המלצותיהם בוטלו ע"י מנהלים בכירים בחברה. אם משרד המשפטים ימצא ראיות שאכן התרחשו מקרים כאלה, תישמט הקרקע מתחת לטענה הוותיקה של סוכנות הדירוג, שלפיה האנליסטים שלה פועלים באופן עצמאי לגמרי מהשיקולים העסקיים של החברה.

תביעה אזרחית?

מכל מקום, גם אם יימצאו הראיות, העניין צפוי להסתיים בהגשת תביעה אזרחית נגד החברה, לא ברמה הפלילית. לא ברור האם החקירה הנוכחית מכוונת גם שתי סוכנויות הדירוג האחרות, מודיס ופיץ'.

גם הרשות הפדראלית לניירות ערך (SEC) חוקרת ליקויים אפשריים בהליכי הדירוג של S&P וייתכן שהיא בודקת גם את הנעשה בשתי סוכנויות הדירוג האחרות, אומר ה"טיימס".

דובר של S&P מסר ל"טיימס": "החברה קיבלה כמה בקשות מרשויות ממשלתיות שונות במהלך השנים שחלפו. אנו מוסיפים לשתף פעולה במילוי כל הבקשות. איננו מונעים מהרשויות לדבר עם עובדים או עובדים לשעבר". אנשים המודעים לחקירות אומרים שהן תפסו תאוצה בתחילת הקיץ, זמן רב לפני שהוויכוחים סביב סוגיית דירוג האשראי הגיעו לקרשצ'נדו.

למרות הזעקה הציבורית שהתעוררה בעקבות כשלי חברות הדירוג לדרג באופן ראוי אג"ח מבוססות משכנתאות, מוסיפים משקיעים רבים להסמיך את החלטות ההשקעה שלהם בחובות סוברניים או תאגידיים על דירוגי האשראי של שלוש חברות הדירוג. חברות ומדינות מסוימות, אך לא ארה"ב, משלמות לסוכנויות הדירוג כדי שידרגו אותן. במשך שנים פרסמו רשויות אמריקניות תקנות שמחייבות בנקים, קרנות נאמנות ומוסדות פיננסיים אחרים להישען על חותמות הכשרות של סוכנויות הדירוג.