חדשות טובות: S&P מותירה דירוג AAA לצרפת על כנו

תחזית הדירוג של צרפת נותרת "יציבה", כלומר אין סיכון להורדת הדירוג ב-3 החודשים הקרובים

פחות משבועיים לאחר שסוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב, החליטו היום (ה') כלכלני הסוכנות להותיר לצרפת את דירוג האשראי המושלם שלה - AAA. בכך, הוסר איום הורדת הדירוג מעל ראשה של צרפת, איום שהטריד את השווקים בשבועיים האחרונים.

הסיבה להותרת הדירוג של צרפת על כנו הינה תוכנית הקיצוצים בתקציב שמקדם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, אותה תציג ממשלת צרפת בשבוע הבא. תחזית הדירוג של צרפת נותרת "יציבה", כלומר אין סיכון להורדת הדירוג ב-3 החודשים הקרובים.

"אנו בטוחים בדירוג שלנו על צרפת. אנו מאשרים אותו שוב היום", אמרה קרול סירו, ראש S&P בצרפת, בראיון לרדיו צרפתי. לפי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", סירו הוסיפה כי "היו שמועות על הורדת דירוג, אך לא נתייחס לכך". סירו ציינה כי S&P ממשיכה לעקוב אחר צעדי ממשלת צרפת להפחתת הגירעון.

בשבוע שעבר הוצתה שמועה בשווקים לפיה S&P תוריד את דירוג האשראי של צרפת, מה שהיה עלול להוות סימן לכך שמשבר החוב האירופי מתפשט גם לכלכלה השנייה בגודלה באירופה. השמועה טלטלה את השווקים וגרמה גם לסרקוזי לקצר את חופשת הקיץ שלו בריביירה הצרפתית, במטרה להורות על גיבוש צעדי קיצוץ נוספים בתקציב.

להורדת דירוג לצרפת ישנן השלכות מרחיקות לכת, הרבה מעבר לכלכלה הצרפתית. לצרפת תפקיד חשוב מאוד בקרן החילוץ האירופית, קרן המסייעת למדינות הפריפריה עמוסות החובות ומגבה אותן. אותה קרן מנפיקה אג"ח ומעבירה את הכספים למדינות הפריפריה. במילים אחרות, צרפת וגרמניה סוחבות על גבן את הכלכלות הבעייתיות באירופה, כך שהורדת דירוג לצרפת הייתה פוגעת גם בקרן הסיוע, הנקראת EFSF, והייתה פוגעת ביכולת להתמודד עם משבר החוב.

ממשלת צרפת בטוחה כי תצליח להוריד את הגירעון מרמה של 5.7% מהתוצר השנה לרמה של 3% בשנת 2013. יחס החוב לתוצר של צרפת צפוי להגיע לשיא של 86.9% בשנת 2012, ואז לרדת בהדרגה בעקבות הקיצוצים. לשם ההשוואה, לאיטליה יש יחס חוב-תוצר של 119%.